Iemand die plezier heeft in (oude) autoradio's 'maken' (Gezocht)
Hallo, ik zal me hier even voorstellen:
Ik ben Hans 66+ die als hobby heeft het opknappen van (oudere)autoradio's maar door mijn absolute -niet elektronica gerichte ervaring- niet verder komt dan het schoonmaken/uitproberen met veel plezier. Ik 'spaar' de autoradio's dus gedeeltelijk (als ik ze leuk vind of uit nostalgie) en verkoop ook wel regelmatig waarbij het mijn lol is dat ze weer een plekje krijgen (vanaf schuurplank) in een leuke of mooie klassieker. Blaupunkt is wel mijn favoriete merk. Okay, nu mijn vraag:
Is er in Nederland iemand die het als hobby leuk vind om oudere autoradio's te repareren waardoor ze weer van 'waarde' worden voor de oldtimers/klassiekers of youngtimers. Het gaat hier puur om enkele (1-10) exemplaren die gered moeten worden (lol).
Graag zou ik in contact komen met een liefhebber die dit leuk vind om te doen!
Iemand die plezier heeft in (oude) autoradio's 'maken'
Zeker zijn die oude autoradio's leuk om eraan te werken en/of te hebben.
Maar er is een enorm verschil om wat voor toestellen het gaat.
De buizentoestellen hebben een triller aan boord wat storingsgevoelig is.
Daarnaast zijn er de hybridemodellen die vaak een buizen tuner en een transistor eindtrap hebben.
En als laatst de geheel met transistoren uitgeruste radio's.
Verder is het van belang wat je wilt ontvangen, vele vintage radio's hebben alleen AM.
Hebje nog een bepaalde voorkeur hieruit?
En hoe oud zoek je?
Groet Frank
Beste Hans,
Met interesse je bericht gelezen en ik wil me aansluiten bij dat van Franc (Frank): Ik ben benieuwd naar je reactie!
--
Met vriendelijke groet,
Leo Snoeren
https://www.rrd.link/ (onder constructie)
leosnoeren(apenslingertje)freedom.nl
Hallo, ik zal me hier even voorstellen:
Ik ben Hans 66+ die als hobby heeft het opknappen van (oudere)autoradio's maar door mijn absolute -niet elektronica gerichte ervaring- niet verder komt dan het schoonmaken/uitproberen met veel plezier. Ik 'spaar' de autoradio's dus gedeeltelijk (als ik ze leuk vind of uit nostalgie) en verkoop ook wel regelmatig waarbij het mijn lol is dat ze weer een plekje krijgen (vanaf schuurplank) in een leuke of mooie klassieker. Blaupunkt is wel mijn favoriete merk. Okay, nu mijn vraag:
Is er in Nederland iemand die het als hobby leuk vind om oudere autoradio's te repareren waardoor ze weer van 'waarde' worden voor de oldtimers/klassiekers of youngtimers. Het gaat hier puur om enkele (1-10) exemplaren die gered moeten worden (lol).
Graag zou ik in contact komen met een liefhebber die dit leuk vind om te doen!
Met andere woorden: Je zoekt een sul die voor een habbekrats jouw oude meuk(1-10)repareert en je ze weer lekker prijzig aan de man kan brengen.(lol)
--
Lukt het niet?
gebeurt mij ook wel eens.
Zeker zijn die oude autoradio's leuk om eraan te werken en/of te hebben.
Maar er is een enorm verschil om wat voor toestellen het gaat.
De buizentoestellen hebben een triller aan boord wat storingsgevoelig is.
Daarnaast zijn er de hybridemodellen die vaak een buizen tuner en een transistor eindtrap hebben.
En als laatst de geheel met transistoren uitgeruste radio's.Verder is het van belang wat je wilt ontvangen, vele vintage radio's hebben alleen AM.
Hebje nog een bepaalde voorkeur hieruit?
En hoe oud zoek je?Groet Frank
Hallo Frank,
Dankjewel voor je vriendelijke reactie. In eerste instantie dacht ik alleen aan transistorradio's, maar ik heb nog wel:
een Philips 24V/12V hybride (denk ik) uit een rondvaartboot denk 1964
een Blaupunkt Bremen hybride (denk ik) uit 1956/1957 overgebleven na brand
een Ford buizenradio (ja) uit 1948 (denk ik)
(alleen de Blaupunkt geeft muziek, bij de Ford branden buizen wel geen muziek)
bij de Philips (MW/LW) ben ik bezig de voorkeurtoetsen los te maken
Ik zoek wel hulp voor de reparatie van:
een transistor radio Blaupunkt Frankfurt (1975 denk ik) hij gaat normaal aan maar na enige tijd valt de versterker terug (ontvangst blijft wel)
Ook heb ik nog 2 transistor Blaupunkt die wel ontvangen/weergeven maar uiterst zacht geluid produceren.
Je vraagt of ik een bepaalde voorkeur heb : was eigenlijk niet via dit Forum op zoek naar 'nieuwe' radio's maar heb best belangstelling voor autoradio's uit de periode 1964-1978. Mijn budget is (66+) beperkt maar ruilen zou ook mogelijk kunnen zijn voor degene die iets leuks zoekt of kan gebruiken.
Graag je reactie,
vr groet Hans
Leo zie mijn bericht aan Frank,
vr. groet Hans
> Met andere woorden: Je zoekt een sul die voor een habbekrats jouw oude meuk(1-10)repareert en je ze weer lekker prijzig aan de man kan brengen.(lol)
Beste Willem,
Je kent mij niet en ik ken jou niet. Ik heb mij geregistreerd en aangemeld bij dit Forum en in een eerlijk verhaal mij voorgesteld en een vraag gesteld. Uit de eerste twee reacties die ik kreeg voelde ik iets van belangstelling om iets meer te weten. Heel normaal en vriendelijk.
Uit jou reactie begrijp ik dat IK helemaal verkeerd bezig ben.
Laat ik je nu vertellen dat ik na een zeer zwaar emotioneel jaar probeer weer een beetje plezier in het leven te krijgen met een (door omstandigheden verkregen) hobby. Als vrijwel iedere hobby kost de mijne ook wat geld en ja ik vul mijn hobby-budget (naast dikke AOW en tob-pensioen)aan met de verkoop, zodat ik weer kan uitkijken naar andere leuke radio's. Ik heb dit ook zo in mijn kennismakingsverhaal geschreven, niets achterbaks. Dat vonden Franc en Leo blijkbaar ook, gezien hun reacties.
Vrijheid van meningsuiting is helemaal prima maar jouw ongenuanceerde zin onder mijn bericht heeft mijn 2e kerstdag-humeur behoorlijk verpest. Misschien voor
jou een tip om volgende keer even na te denken voordat je wat schrijft, zeker als je mij niet kent.
Vr. groet Hans
Als vrijwel iedere hobby kost de mijne ook wat geld en ja ik vul mijn hobby->budget (naast dikke AOW en tob-pensioen)aan met de verkoop, zodat ik weer kan >uitkijken naar andere leuke radio's
Wat is er nou mis aan mijn bijdrage , klopt toch helemaal?
Ik hoop dat je iemand vindt die jouw top-pensioen opkrikt voor de hobby en de lol.
Dus hoopvol het nieuwe jaar in zou ik zeggen.
m.v.g. willem.
--
Lukt het niet?
Hallo Hans,
Ik begrijp dat je lol hebt in die oude rommel; ik ook! En wat een ander ook schrijft; dat de hobby iets bijdraagt aan de kosten van dezelfde hobby, dat lijkt me normaal. Ook een postzegelverzamelaar verkoopt immers wel eens wat om uit de kosten te komen (of toch in elk geval om minder kosten te maken). Alleen repareer ik voornamelijk buizen (auto)radio's, en ben wat minder thuis in het transistorspul. Nou ja, mocht je eens ergens mee omhoog zitten op buizengebied, stuur me dan maar een mailtje, komen we wel uit......
--
Met vriendelijke groet,
Leo Snoeren
https://www.rrd.link/ (onder constructie)
leosnoeren(apenslingertje)freedom.nl
Nou, jou bijdrage kwam wel een beetje lomp uit de hoek, dat vond ik al direct toen ik hem las. Als je denkt dat die situatie van toepassing is kun je dat ook wel anders opschrijven.
Zoals bij EMC wel geldt gaat hier ook op: zo min mogelijk storing veroorzaken (advies voor jou) en zo hoog mogelijke stoordrempel kweken (advies voor de topicstarter).
Nou, jou bijdrage kwam wel een beetje lomp uit de hoek, dat vond ik al direct toen ik hem las.
Dan heb je waarschijnlijk ook een ander reactie gelezen die al snel weer weg was.
Als je denkt dat die situatie van toepassing is kun je dat ook wel anders >opschrijven.
Ik heb het alleen even kort vertaald zonder een omslachtig verhaal er omheen.
Mijn ervaring is dat bij degelijke hobby/lol reparatie's je de onderdelen betaald krijgt ondanks het soms vele werk en uren die je er in steekt
(het is toch je hobby? lol) en achteraf voor janjoker hebt gewerkt.
Voor mij einde discussie.
m.v.g. willem.
--
Lukt het niet?
Mijn idee. Tot zover deze discussie. Nu gaan we weer verder wat het de autoradio's betreft.
Paul
Forumbeheer
Hallo Hans,
Allereerst welkom
Als je die oude autoradio's als hobby hebt zou het dan juist niet
leuker zijn om ze zelf met hulp van mensen op het forum te herstellen?
Zo kun je met een beschrijving van een probleem en wat foto's al
heel wat info geven. Mensen hier kunnen daar met tips op inhaken.
Zo kun je zelf vaak al heel wat bereiken met een multimetertje...
Bij mijn weten is het clubje van autoradioverzamelaars bijzonder klein.
Persoonlijk ken ik er geen één eigenlijk... Dat zal als voordeel hebben
dat je maar weinig concurrenten hebt op jouw verzamelvlak.
Ik heb nog geen typenummers gelezen dus ik kan niet inschatten om wat
voor radio's het gaat. Maar ook bepaalde autoradio's stijgen in waarde.
Er zijn wat voorbeelden uit het verleden waarbij goedbedoelde gratis reparaties
of giften van forumleden later omgezet werden in keiharde euro's op marktplaats.
Pas daar voor op want mensen voelen zich dan misbruikt. Ik denk dat de opmerking
van Willem (welke al een mooie tijd actief is op meerdere fora) ook voort is
gekomen uit deze ervaringen... Ik zou zeggen: maak goede afspraken.
Je bent met jouw verhaal in elk geval al helder dat je ook wel eens wat
verkoopt. En eerlijk is eerlijk. Wie doet dat nou niet...
Groeten, Roland