secondenlijm en wikkeldraad (Toestel of techniek)

door Marotick ⌂ @, Huizen, 07-01-2017, 10:53 (2976 dagen geleden)

Beste medeforummers,
Ik ben bezig met de reparatie van een VU meter en daarvoor moet ik een minuscuul plaatje, waarop de aanwijsnaald zit, vast lijmen op het draaispoeltje. Ik heb het eerst geprobeerd met bisonlijm maar dat is te dik. Ideaal zou zijn het vloeibare secondenlijm maar wat doet de lijm op het wikkeldraad?
Heeft iemand hier ervaring mee?

Jack Marotick

secondenlijm en wikkeldraad

door francois129 @, Aartselaar - België, 07-01-2017, 11:04 (2976 dagen geleden) @ Marotick

Beste,

Ik heb laatst het spoeltje op een ferrietantenne terug opgewikkeld en vergrendeld met secondenlijm.
Dit is goed gegaan en het radiootje speelt nog altijd.
Ik denk dus dat dit dan ook geen probleem is voor wikkeldraad.

Mvg

François

door kris ⌂ @, Gent, België, 07-01-2017, 16:47 (2976 dagen geleden) @ Marotick

Dag Jack.

gaat prima. (ik herstel af en toe de revox VU meters, die vallen door de jaren uit elkaar)

gebruik wel de GEL versie. bij de gewone (de goed vloeibare versie) loopt alle secondelijm snel weg tussen alle spleten en droogt sneller op dan je de naald kan juist zetten. Bij de GEL versie blijft de lijm daar waar je hem wel hebben, en gaat het drogen uiterst langzaam. Je het dus veel tijd om na te regelen. tevens is de GEL versie "vullend" en dat is hier nodig.

groeten

Kris

door HM @, Hilversum, 07-01-2017, 19:36 (2976 dagen geleden) @ kris

Secondenlijm of Cyano Acrylaat lijm gebruikt vocht om uit te harden.
Daarom plakt het ook zo snel je vel aan elkaar en valt wat je wilt lijmen er af als je niet lang genoeg wacht.

Wat goed helpt is vochtige lucht over de lijmplek blazen, gebruik daarvoor je adem.

Gebruik altijd erg weinig lijm voor een snelle uitharding.

CA lijm doet niets met de lak op wikkeldraad en kun je gerust gebruiken als het echt nooit meer los hoeft.

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 07-01-2017, 22:08 (2976 dagen geleden) @ HM

Wat goed helpt is vochtige lucht over de lijmplek blazen, gebruik daarvoor je adem.

Doe daarbij alsof je aan het glasblazen bent, dus niet via je werkstuk inademen. De lucht van secondenlijm is namelijk nogal prikkelend.

door Julius ⌂ @, Dronten, 07-01-2017, 20:05 (2976 dagen geleden) @ kris

En waar kopen "wij" dit ?

Die gel versie

door Tonmeister Henk † @, Leeuwarden, 07-01-2017, 20:22 (2976 dagen geleden) @ Julius

Gamma , Praxis , Karwei..... Is er van Bison , Pattex en Loctite .

Mvg , Henk

--
Nuntius Transmittendus !

door francois129 @, Aartselaar - België, 07-01-2017, 21:32 (2976 dagen geleden) @ Tonmeister Henk †

Ik gebruik altijd de Loctite versie.
Deze heeft me nog nooit teleur gesteld. Is er in verschillende uitvoeringen naar gelang het doel.

François

door kris ⌂ @, Gent, België, 07-01-2017, 23:34 (2976 dagen geleden) @ Julius

En waar kopen "wij" dit ?

Die gel versie

Waar je het koopt, dat weet ik niet :-D

waar je naar op zoek moet is bvb Pattex instant glue GEL 3gram. Loctite heeft het ook (is uiteindelijk dezelfde club)

Neem de kleinste verpakking als je het niet veel gebruikt. De GEL versie bewaart minder lang dan de dunvloeibare. (die laatste kan je als je het in de juiste tube koopt tot wel een jaar gebruiken, maar er zit veel rommelverpakking tussen)

Met de gel versie kan je ook iets opbouwen (het is vullend). Na een nachtje wachten is het keihard.

groeten

Kris

door gert van wee @, Achterveld, 07-01-2017, 23:38 (2976 dagen geleden) @ kris

en bewaren in de koelkast...

secondenlijm en wikkeldraad en een nieuw probleem

door Marotick ⌂ @, Huizen, 08-01-2017, 10:24 (2975 dagen geleden) @ Marotick

Iedereen bedankt voor de reacties.
Bovenop het spoeltje van de VU meter zit een plaatje gelijmd en daarop zit weer het wijzertje. Aan dat plaatje zit ook het balansveertje dat ook zorgt voor de spanningstoevoer. Het spoeltje zit met 1 aansluiting aan dat plaatje de andere aansluiting zit aan de onderkant van de spoel op dezelfde wijze.
Nu is dat plaatje aan de bovenkant losgeraakt en is ook de aansluiting naar het spoeltje er af en niet meer te vinden. Dat is waarschijnlijk afgebroken op de oude lijmresten.
Ik kan 2 dingen doen: De VU meter verder uit elkaar halen en het spoeltje opnieuw wikkelen.
Is dat wikkeldraad 0,1 mm ergens te koop?
Of ik plaats van een andere VU meter het binnenwerk in deze VU meter, zodat het weer net echt lijkt aan de buitenkant. Dat moet eigenlijk wel paarsgewijs gebeuren want van VU meters wil ik wel dat ze gelijk reageren op het aangeboden signaal.
Opnieuw wikkelen heeft mijn voorkeur.

Jack

secondenlijm en wikkeldraad en een nieuw probleem

door kris ⌂ @, Gent, België, 08-01-2017, 16:16 (2975 dagen geleden) @ Marotick

Jack,

toon eens een foto van het binnenwerk.

Bij de meeste meters zijn de lagerpunten op het mobiele kader gelijmd. Het is geen eenvoudige klus dat er allemaal af te halen, het kader te herwikkelen en dan de boel er weer op te monteren (lijmen).

groeten

Kris