PET two transistor BOY'S RADIO (Toestel of techniek)
door marcmambino , Wijnegem, België, 11-01-2017, 21:39 (2884 dagen geleden)
Hallo allemaal,
Voor iedereen een goede gezondheid en veel plezier in 2017!
Na lange afwezigheid roep ik nogmaals jullie hulp in.
Heeft er soms iemand het schema of gegevens van een PET 2 transistor BOY'S RADIO?
alle hulp is welkom!
alvast bedankt!
PET two transistor BOY'S RADIO
door Maarten Bakker , Haarlem/Delft, 12-01-2017, 00:51 (2884 dagen geleden) @ marcmambino
Weet je toevallig welke transistortypes erin zitten? Dat zou zoeken makkelijker kunnen maken.
Een ander aanknopingspunt kan een foto van het interieur zijn om hem te vergelijken met andere merken. In die jaren kwam hetzelfde model soms onder meerdere merken op de markt afhankelijk van bestemming, opdrachgever, importeur of zelfs licentiefabrikant.
door marcmambino , Wijnegem, België, 12-01-2017, 06:22 (2883 dagen geleden) @ Maarten Bakker
Hoi Maarten,
Bedankt voor je antwoord.
Eén van de twee transistoren is een 2SA156 van NEC.
Bij de andere zijn de gegevens gewist.
Voor zover ik kan nagaan is de "Zephyr 232 boy's radio" juist hetzelfde.
door Maarten Bakker , Haarlem/Delft, 12-01-2017, 15:10 (2883 dagen geleden) @ marcmambino
Gewijzigd door Maarten Bakker, 12-01-2017, 15:21
Hoi Marc,
Door te zoeken op toestellen met de 2SA156 kom ik uit op http://www.radiomuseum.org/r/zephyr_lamie_2_transistor_boys.html
Die heeft een iets andere layout waarschijnlijk, maar je zou eens kunnen kijken of binnenwerk en schema vergelijkbaar zijn. Het gaat dan mogelijk om een toestelletje van Coronet.
Verdere mogelijke zoektocht is op kleine portables met 2 transistoren in het algemeen. Daar kom ik nog op terug, maar een foto van het binnenwerk is dan wel erg handig. Waar dat ook handig voor is, is de datering. Als het om een Japans toestelletje gaat kan het zijn dat je niet direct chocola kunt maken van een eventueel aanwezig datumstempel. Ze telden daar namelijk meestal in periodes die samenvielen met de actuele keizer.
Verder kan het nuttig zijn om nog eens goed achterop te kijken. Staat daar een herkomst in het plastic gedrukt? Hong Kong of Japan? En misschien nog andere coderingen zoals een getal?
door Maarten Bakker , Haarlem/Delft, 16-01-2017, 13:27 (2879 dagen geleden) @ Maarten Bakker
Ik geloof dat ik nog wat gevonden heb.
door Maarten Bakker , Haarlem/Delft, 20-01-2017, 20:24 (2875 dagen geleden) @ marcmambino
Hoi Marc,
Als je je even terugmeldt in dit topic ga ik ook weer verder.
door Maarten Bakker , Haarlem/Delft, 29-01-2017, 04:04 (2867 dagen geleden) @ Maarten Bakker
Mogelijk gewoon erg druk? Ik gooi dit topic voorlopig uit m'n actieve naspeuringen met link naar identiek model: http://www.radiomuseum.org/r/unknown_sceptre.html
door petrus bitbyter , Rotterdam, 12-01-2017, 22:39 (2883 dagen geleden) @ marcmambino
Dit ziet er uit als een "klassiek" 2 transistor reflexontvangertje waarvan er misschien wel miljoenen gemaakt zijn. Qua ontwerp lijken ze zo veel op elkaar dat je met één schema het merendeel er van aan kunt. Niettemin zou een foto van het inwendige een verrassing op kunnen leveren.
Heb je het schema al bekeken? Kun je iets meer zeggen over de kwalen waaraan hij lijdt?
petrus bitbyter