Multimeter ac gedeelte defect (Toestel of techniek)

door freek @, Hoogeveen, 12-01-2017, 18:45 (2891 dagen geleden)
Gewijzigd door freek, 12-01-2017, 18:50

Hallo allemaal,

Ik heb per ongeluk een te hoge spanning op mijn Multimeter gehad.
Ik had hem in de stand AC volt staan.
Nu doen de spanning en stroom meting niet van AC. De rest van de meter werkt nog wel.
Kan ik dit nog repareren of niet?
Het is een Dynatek 9001a.

Gr Freek

Multimeter ac gedeelte defect

door francois129 @, Aartselaar - België, 13-01-2017, 11:01 (2890 dagen geleden) @ freek

Dag Freek,

Kan iedereen wel eens overkomen.
Normaal zit er ergens een zekering in je meter.
Als de wet van Murphy niet gewerkt heeft is misschien enkel deze defect.

François

door Jeroen Visser @, Eindhoven, 13-01-2017, 11:51 (2890 dagen geleden) @ freek

Ik verdenk eerder een of meer dioden ...

door freek @, Hoogeveen, 13-01-2017, 15:22 (2890 dagen geleden) @ Jeroen Visser

Hallo Francois en Jeroen,

Ik heb de meter uit elkaar gehaald en de diode's ook doorgemeten, maar die bleken wel goed te zijn.
Ik had de meter al een tijdje in gebruik en hij beviel me goed.
In ieder geval bedankt voor jullie reactie's.

Gr Freek

door loek @, Exloo (Drenthe), 13-01-2017, 15:59 (2890 dagen geleden) @ freek

Hallo freek,

Ik kan geen schema vinden op internet van deze meter. Wel lees ik dat er twee keramische zekeringen in zouden zitten. Er was al eerder een suggestie gedaan over een zekering. Heb je deze twee zekeringen gevonden en waren ze nog heel?
Graag je reactie met vriendelijke groet,

Loek

door HM @, Hilversum, 13-01-2017, 17:35 (2890 dagen geleden) @ freek

Het gelijkrichten in een dmm gaat niet met een bruggelijkrichter oid.
Er wordt gebruik gemaakt van een opamp schakeling.
Je moet bijv. ook mV's AC kunnen meten...

Als de zekeringen heel zijn ( wat waarschijnlijk zo is omdat die enkel overstroom beveiligen ) kun je eens kijken welke opamp's er gebruikt zijn en die domweg vervangen.
Als je er wat ervaring mee hebt kun je natuurlijk ook even meten aan de opamp's en die vervangen die een vreemd effect vertonen.

Controleer ook of er geen sporen onder de schakelaar verbrand zijn.

Maak eens een foto, er zijn maar een paar meterfabrikanten die vele OEM's leveren.

door freek @, Hoogeveen, 14-01-2017, 17:23 (2889 dagen geleden) @ HM

Hallo Loek, ik had direkt de zekeringen gecontroleerd, maar die waren goed.
Wat HM zegt zou wel eens kunnen. Als je een 8-pens ic bekijkt is het net of je een ringetje ziet op het ic, net of het warm is geweest.
Het nummer wat er op staat is het volgende D620 of 062D (die laatste moeilijk te zeggen wat het is, van het merk JRC).
Zie foto, het ic zit links onder de aansluitplaats van de achterkant.
http://www.philipsradios.nl/forum/images/uploaded/20170114182215587a5e47cf146.jpg

door HM @, Hilversum, 14-01-2017, 19:08 (2889 dagen geleden) @ freek

Het is een 062D, te vervangen door een zelfde ic van JRC of TL062 of iets dergelijks. Zijn fet opamps en die zitten inderdaad veel in het gelijkricht circuit van een dmm.

Goede kans dat hij het erna weer prima doet !

door freek @, Hoogeveen, 14-01-2017, 19:46 (2889 dagen geleden) @ HM

Ik had ook nog even gezocht en je hebt gelijk je kunt hem vervangen door een TL062, zal dit maar eens gaan proberen.
In ieder geval bedankt voor de info, misschien toch nog hoop voor de meter.

Gr Freek

door soundman2 @, Wouw, 14-01-2017, 20:16 (2889 dagen geleden) @ freek
Gewijzigd door soundman2, 14-01-2017, 20:19

Het ic onderaan de rand op ca 1/3 van links, is niet beschadigd. Het cirkeltje linksonder op het ic geeft pootje 1 aan. Als de chip inwendig uitbrandt zit er meestal een brandplekje midden op het ic.
Ter hoogte van het bewuste cirkeltje zit alleen een aansluitdraad in de behuizing.
Ook aan de opdruk op de print kun je zien dat daar pootje nr 1 ook werkelijk hoort. Dat neemt natuurlijk niet weg dat het ic wel stuk kan zijn. Met meten kom je daar dan wel achter.

door freek @, Hoogeveen, 14-01-2017, 20:44 (2889 dagen geleden) @ soundman2

Ik wist dat dat de aanduiding is voor pootje nr 1.
Je ziet het eigenlijk niet op de foto maar in werkelijkheid zit er op het rechter gedeelte van het ic toch een gedeelte wat toch iets van kleur veranderd is door hitte.

door soundman2 @, Wouw, 20-01-2017, 09:57 (2883 dagen geleden) @ freek

Ik wist dat dat de aanduiding is voor pootje nr 1.
Je ziet het eigenlijk niet op de foto maar in werkelijkheid zit er op het rechter gedeelte van het ic toch een gedeelte wat toch iets van kleur veranderd is door hitte.

Met "grof geweld" springt er meestal een stuk van de behuizing af, zoals bij blikseminslag en sluitingen in 220 volt voedingen. Een ic wat alleen overbelast is geeft meestal een bultje middenop. Kun je niets meten aan het ic? Het is toch een opamp? Je kunt de uitgang forceren door aan de ingangen met een weerstandje (een regelbare) spanning aan te leggen.