saba sandy (Toestel of techniek)

door bert 2 @, Venlo, 13-01-2017, 21:32 (2882 dagen geleden)
Gewijzigd door bert 2, 13-01-2017, 22:03

[image]]
Hallo transistor liefhebbers
Dames heren momenteel ben ik bezig een Saba Sandy transistor radio weer goed aan het functioneren te krijgen.
Ik ben zover dat de radio weer via zijn eigen trafo weer stroom levert en de radio dan ook weer speelt.
Maar wat nog niet in orde is, is dat wanneer er muziek klinkt het geluid niet “helder” weer gegeven wordt.

Het geluid vibreert bij muziek luisteren en wanneer ik een "spreekstem" luister is het vibreren niet te horen.
Maar wat bij de spreekstem weer opvalt is dat wanneer woorden met een s met een slis uitgesproken hoorbaar zijn.
Het lijkt dat de radio stoort “vibreert” bij hoge of schelle klank.

Is er iemand die dit bij transistor radio’s herkent en weet waardoor het vibreren van het geluid door veroorzaakt wordt?

Een tip waar ik de Service manual voor de Saba Sandy automatic kan vinden is ook erg welkom.

Reacties zijn welkom.

saba sandy

door franshack @, Hengelo ov, 13-01-2017, 22:05 (2882 dagen geleden) @ bert 2

Free service manual Nostatech

--
The boldness of ignorance:
'I have split atoms, but no energy was released'.
Tesla

saba sandy

door kris ⌂ @, Gent, België, 14-01-2017, 11:23 (2881 dagen geleden) @ franshack

Het zou kunnen de C26 slecht is. (ratiodetectorelco). even overbruggen met een 4,µF en horen of dit beterschap geeft.

Als dat niet baat lijkt me het verstandigst eerst te bepapelen of de vervorming veroorzaakt wordt door het ontvanger gedeelte of de versterker/luidspreker.

Je kan bvb eens externe muziek injecteren in punt Z, of omgekeerd vanaf punt Z de ontvanger verbinden met een extern versterkertje en zo bepalen uit welk gedeelte het komt. Zo kan al 50% van de radio uitgesloten worden.

groeten

Kris

saba sandy

door bert 2 @, Venlo, 14-01-2017, 12:05 (2881 dagen geleden) @ kris

[image]
Hallo kris allereerst dank voor u reactie
Naar aanleiding van u antwoord heb ik een foto toegevoegd met de vraag is dit de C26 die u bedoeld?
Mogelijk dat u beschikking heeft van het juiste schema met de juiste waarde van deze C26 condensator of is de aangegeven 4 uF de juiste waarde.
Mvg Bert 2

saba sandy

door kris ⌂ @, Gent, België, 14-01-2017, 13:19 (2881 dagen geleden) @ bert 2

Beste Bert,

Het schema heb ik gedownload via de link die Franc gaf.

Op de foto, das idd C26 4µF is correct volgnes het schema.

Maar dank zei de foto zie ik dat het een tantaal is, en dat veranderd de zaak een beetje. Tantaalcondesatoren gaan met de tijd niet gauw achteruit maar durven wel in kortsluiting gaan. Als test overbruggen met een andere elco heeft dus geen zin, hij moet er even uit als je een andere condensator wil plaatsen.

Plaats eens een foto van het stuk print meer links van de die C26. Ik heb de indruk dat er aan de kerntjes gedraaid is, en dat zou veel verklaren.

Die ronde stekker die je ziet, daar zitten alle testpunten op, en das wel handig.

Op tp Z kan je het geluid van het radiogedeelte vinden.

groeten

Kris

saba sandy

door bert 2 @, Venlo, 14-01-2017, 13:47 (2881 dagen geleden) @ kris
Gewijzigd door bert 2, 14-01-2017, 14:25

[image]
[image]

Aub foto's
Ik zal nogmaals proberen het schema te downloaden
Meermaals een poging ondernomen om het schema te openen of downloaden
bij "free service manuals" maar het wil niet lukken.
Kom tot de juiste merk en type dan moet ergens opdracht geven om te gaan downloaden ? ik zie het niet.

Grt Bert 2

saba sandy

door bert 2 @, Venlo, 14-01-2017, 22:14 (2881 dagen geleden) @ kris

Hallo Kris en ook de andere geïnteresseerde

Kris ik ben zover gekomen dat ik het schema ter beschikking heb.
Aan de hand van het schema het punt Z opgespoord en het beschreven testje “externe muziek” geïnjecteerd. Resultaat de geïnjecteerde muziek komt even slecht uit de Saba luidspreker.
Dus mag ik voorzichtig concluderen dat het versterker gedeelte van de radio niet naar behoren functioneert.
Morgen probeer ik het radio signaal in een versterker te injecteren kijken/luisteren of de conclusie bevestigd word
Mvg Bert

saba sandy

door kris ⌂ @, Gent, België, 15-01-2017, 00:59 (2881 dagen geleden) @ bert 2

Aha.

Je kan de luidspreker eens apart proberen, zoals Leo al aangaf.

Je intiële klacht doet me licht vermoeden dat de eindtrap staat te oscilleren, of de neiging daartoe vertoont. (dat uit zich oa in slissen )

Het is een DC gekoppelde eindtrapje. C250 moet zeker in orde zijn.

Meet ook alvast eens of de spanningen op het verbindingspunt van de eindtransistoren ongeveer 3 Volt is ( en ook op het meetpunt aangegeven in het schema warbij 3,1 volt staat, dat moet ongeveer kloppen)

groeten

Kris

saba sandy

door bert 2 @, Venlo, 15-01-2017, 10:40 (2880 dagen geleden) @ kris
Gewijzigd door bert 2, 15-01-2017, 10:42

Ik heb de luidspreker in de Saba met “extern geluid geïnjecteerd “ dan is het geluid OK.
Conclusie de luidspreker in de Saba is goed hiermee wordt het vermoeden dat het versterkergedeelte niet in orde is nogmaals bevestigd toch?
Hiermee worden de condensators meer en meer verdacht.
P.S. Ik dacht dat ik gisteren nog laat bezig was maar nachts om 02.00 uur overtreft

saba sandy

door Leo Snoeren ⌂ @, Dongen, 15-01-2017, 11:19 (2880 dagen geleden) @ kris

Het is een DC gekoppelde eindtrapje. C250 moet zeker in orde zijn
Kris

Kris bedoeld waarschijnlijk C404, die is 250uF. Probleem bij dit soort toestellen zit vaak in een slechte elco. Punt is even; welke?

Een signaalzoeker kan soms handiger zijn dan een signaalgever. Je maakt deze gemakkelijk zelf met een oud setje computerboxjes.......... Je kan dan met jou versterker horen hoe het audio klinkt.......

--
Met vriendelijke groet,

Leo Snoeren

https://www.rrd.link/ (onder constructie)

leosnoeren(apenslingertje)freedom.nl

saba sandy

door bert 2 @, Venlo, 15-01-2017, 11:27 (2880 dagen geleden) @ Leo Snoeren

Het is een DC gekoppelde eindtrapje. C250 moet zeker in orde zijn
Kris

Kris bedoeld waarschijnlijk C404, die is 250uF. Probleem bij dit soort toestellen zit vaak in een slechte elco. Punt is even; welke?

Een signaalzoeker kan soms handiger zijn dan een signaalgever. Je maakt deze gemakkelijk zelf met een oud setje computerboxjes.......... Je kan dan met jou versterker horen hoe het audio klinkt.......

Leo zojuist het Saba radio signaal “geïnjecteerd” in de PU ingang van een oude buizenradio en ja hoor geluid uit de buizenradio is goed geen vibratie te herkennen.
komt denk overeen van wat jij voorsteld met de computerboxen.
mvg Bert

saba sandy

door Leo Snoeren ⌂ @, Dongen, 15-01-2017, 11:42 (2880 dagen geleden) @ bert 2

Dan schuilt het probleem dus in de laagfrequent versterker. Dit is, zoals Kris ook al opmerkte, een DC gekoppelde versterker. Je vindt dus geen koppelcondensatoren. Maar de condensatoren die er wel inzitten, moeten wel goed zijn. C404 bijvoorbeeld, is die in orde? En C402? Beide andere exemplaren dienen om de voeding te stabiliseren, bij twijfel zou je ze even kunnen overbruggen met een goed exemplaar........ 402 en 404 zou je kunnen wisselen met een nieuwe.

--
Met vriendelijke groet,

Leo Snoeren

saba sandy

door bert 2 @, Venlo, 15-01-2017, 11:59 (2880 dagen geleden) @ Leo Snoeren

Dan schuilt het probleem dus in de laagfrequent versterker. Dit is, zoals Kris ook al opmerkte, een DC gekoppelde versterker. Je vindt dus geen koppelcondensatoren. Maar de condensatoren die er wel inzitten, moeten wel goed zijn. C404 bijvoorbeeld, is die in orde? En C402? Beide andere exemplaren dienen om de voeding te stabiliseren, bij twijfel zou je ze even kunnen overbruggen met een goed exemplaar........ 402 en 404 zou je kunnen wisselen met een nieuwe.

Leo en Kris dank voor het meedenken
Het plan is ook om de condensators te vernieuwen maar deze moet ik eerst bestellen.
Krijgt vervolg
Grt Bert :)

saba sandy

door kris ⌂ @, Gent, België, 15-01-2017, 13:09 (2880 dagen geleden) @ bert 2

Ik bedoelde idd C404 , 250 µF. (Ik typ soms te snel, had niets met het late uur vandoen :-) )

250µF is geen gangbare waarde meer, 330µF is ook goed op die plaats.

De andere elco's zijn voor dit verschijnsel minder belangrijk.

We kennen je "instrumentarium" niet. Je hebt toevallig niet de beschikking over een oscilloscoop?

vegeet ook niet de spannngen te meten op het aangegeven knooppunt.

groeten

Kris

saba sandy

door bert 2 @, Venlo, 16-01-2017, 10:15 (2879 dagen geleden) @ Leo Snoeren

[image]
Heren ik kon het niet laten om wat te experimenteren, zie foto een tijdelijke test opstelling.
Daar ben ik condensators die uit oude radio’s komen gaan proberen mede om te luisteren wat er gebeurd met de klank. Zeer verrassende verschillen.
Uiteindelijk is er een condensator van 12 uF 15 V in gekomen die een geluid weergeeft wat ik voorlopig goed genoeg vindt.
Leuke is betreffende condensator komt uit een oude buizen radio van 1958 / 1959

Vervolgens de meetpunten langsgelopen verschillen tov de in het schema genoemde FM voltage verschillen weinig 0.2 V meer of minder. Ziet er goed uit dus.
Wat mij niet duidelijk is en waar jullie mogelijk wel antwoord op hebben zijn de voltage aangegeven in het schema bij de transistors 2.8 V en 3.4 V gemeten naar/over +B , wat is +B ?
Grt Bert;-)

saba sandy

door kris ⌂ @, Gent, België, 16-01-2017, 10:25 (2879 dagen geleden) @ bert 2

+B is de positieve voedingslijn (+ batterij)

welke C heb je vervangen door een oudje C26 of C404 ?

groeten

Kris

saba sandy

door bert 2 @, Venlo, 16-01-2017, 10:44 (2879 dagen geleden) @ kris

De C404 250uf

saba sandy

door kris ⌂ @, Gent, België, 16-01-2017, 11:05 (2879 dagen geleden) @ bert 2

Aha, de eerste verdachte in de versterker en meteen raak. Gaat meestal niet zo..

Als het met eentje van 15µF al zoveel beter gaat moet C404 wel heel erg leeg geweest zijn :-). Ik zou er toch een iets groter exemplaar induwen (220µF bvb)

groeten

Kris

saba sandy

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 16-01-2017, 11:31 (2879 dagen geleden) @ bert 2

Behalve het grote verschil in waarde waar kris terecht op wijst, zou het best kunnen dat deze anders klinkt dan een andere omdat of deze of die andere al flink op weg is om ook stuk te gaan. Met wat geluk die andere, maar dat is zonder te meten niet op afstand te zeggen.

saba sandy

door bert 2 @, Venlo, 16-01-2017, 12:31 (2879 dagen geleden) @ Maarten Bakker

Kris en Maarten
In de “testopstelling” zijn allerhande voor het grijpen condensators erin geklemd van 1,4,7, 22, 100, 220, 470 uF maar het op de foto ingeklemd exemplaar 50uF geeft een “goed” resultaat.
Ik denk er over om alles te vervangen want het is vreemd waarom een nieuwe 220uf niet de gewenste verbetering geeft.
Meetapparatuur om de C404 250uF of om überhaupt condensators te checken/meten op lekken heb ik niet. Heb hierover “het checken/meten van lekkende condensators” al heel veel gelezen maar het is niet eenvoudig om hiervoor te iets te kiezen en aan te schaffen.
Tot nu is het voordeliger geweest om nieuwe condensators te kopen en deze een voor een te wisselen.
Grt Bert

saba sandy

door kris ⌂ @, Gent, België, 16-01-2017, 23:35 (2879 dagen geleden) @ bert 2

Beste Bert,

als de radio beter speelt door C404 te vervangen door zo een klein exemplaar dan kan het bijna niet anders dan dat er eigenlijk iets anders fout zit en dit nu gecompenseerd wordt door een te kleine C404. Door deze kleine waade krijgen de lage tonen veel meer feed-back, dus er komen er minder uit de speaker.

Iets om even over na te denken.

groeten

Kris

saba sandy

door bert 2 @, Venlo, 17-01-2017, 11:54 (2878 dagen geleden) @ kris

Hallo Kris en andere meedenkende enthousiastelingen
Kris inderdaad met deze 50 uF condensator erin kan ik de volumeknop helemaal open draaien het volume blijft dan zo dat er geen overbelasting op de luidspreker ontstaat.
Dus alles wordt enorm geknepen (alle signalen worden geknepen) het slissen van de spreekstem is dan ook (eerlijk beoordeeld) niet helmaal weg. Maar het vibreren is wel de kop ingedrukt en dat zijn dan de lage frequentie dus. Het geluid is in het geheel blikkerig geworden.
Plan blijft om verder condensators te vernieuwen, deze moet ik gaan bestellen.
Radio is op dit moment dicht geschroefd en staat proef te draaien.
Mvg Bert krijgt vervolg ;-) ;-)

saba sandy

door bert 2 @, Venlo, 22-01-2017, 21:02 (2873 dagen geleden) @ kris

Goedenavond Kris en andere forum enthousiasten
Vanavond heb ik nieuwe condensators in-gesoldeerd en een ervan ziet er zeer verdacht uit als zijnde uitgedroogd en slecht. De eerder C404 is nu vervangen voor een nieuwe condensator 220uF
Zie foto van de waarschijnlijk “slechte” naast een waarschijnlijk nog “goede” 1000 uF condensator.
[image]

Maar helaas ik kan nog niet melden dat de radio helemaal OK is en netjes speelt.
Hierop ben ik de voltages gaan meten op de transistors in het schema aangeven als 2.8V ( FM) en 3.1 V ( FM) naar +B en dan zonder de doorverbinding welke sterk verdacht is dat deze er helemaal niet hoort te zitten. Maar zonder deze verbinding doet de radio helemaal niets.
Wanneer ik het schema bestudeer is de originele verbinding van voeding naar versterker gedeelte de transistor T601 naar transistor T404 corrigeer me wanneer ik helemaal fout zit of denk.
Wanneer ik voltages meet van +B met de gecreëerde doorverbinding meet ik:
op transistor T404 -3.6V i.p.v. 2.8 V en op weerstand R411 0 V i.p.v. 3.1 V

Zie foto van de gecreëerde verbinding Van punt +B naar de + van C407.

[image]
Mvg Bert

saba sandy

door Goldline @, Oranjedorp, 22-01-2017, 21:47 (2873 dagen geleden) @ bert 2
Gewijzigd door Goldline, 22-01-2017, 21:49

Bert, het vreemde is dat die draad van + c602 naar +c407 volgens het schema je luidspreker kortsluit !, heb ook nog naar de printtekening gekeken en deze doorverbinding die niet in het toestel hoort, loopt inderdaad zo.
mooie puzzel...
sluit eens een andere luidspreker aan op deze punten en verwijder de doorverbinding.

--
Cees PA1DBA

saba sandy

door kris ⌂ @, Gent, België, 23-01-2017, 09:30 (2872 dagen geleden) @ Goldline

Zou het niet van +B naar de + van C408 zijn? Naar de + van C407 ga je gen geluid meer krjgen want de kuidspreker wordt idd kortgesloten. Of zit er ergens een nummerfout in het schema of de print?

werkt de aan/uit schakelaar normaal?

groeten

Kris

saba sandy

door bert 2 @, Venlo, 23-01-2017, 11:20 (2872 dagen geleden) @ kris

Kris het antwoord is nee de schakelaar aan uit werk niet.
Ik ben in de veronderstelling dat in de schakelaar het “aan en uit gedeelte” kapot is daarom heb ik de betreffende draden overbrugt.
De radio echt van de stroom af halen doe ik door de stekker eruit te trekken.
Maar omdat jij dat zo vraagt denk ik dat je een andere reden hiervoor hebt.
Mvg Bert

saba sandy

door kris ⌂ @, Gent, België, 23-01-2017, 12:14 (2872 dagen geleden) @ bert 2

Mijn vermoeden is dat het draadje niet naar C407 gaat , maar naar C408.

Op die wijze overbrugt het de schakelaar.
Aangezien je schreef dat er zonder dit draadje geen geluid uitkwam is mijn vermoeden dat de schakelaar ooit is gesneuveld en via dit draadje "geneutraliseerd" wordt.

groeten

Kris

saba sandy

door bert 2 @, Venlo, 25-01-2017, 10:29 (2870 dagen geleden) @ kris

Mijn vermoeden is dat het draadje niet naar C407 gaat , maar naar C408.

Op die wijze overbrugt het de schakelaar.
Aangezien je schreef dat er zonder dit draadje geen geluid uitkwam is mijn vermoeden dat de schakelaar ooit is gesneuveld en via dit draadje "geneutraliseerd" wordt.

groeten

Kris

Beste Kris
Aan de hand van je laatste bericht heb ik de overbrugging (welke ik aan gegeven heb dat deze naar de C408 ging) veranderd naar de door u aangegeven C407 en ja hoor het is een enorme geluid verbetering.
Wat nu nog rest is de potmeter vernieuwen voor een potmeter waarvan de aan uit functie het wel doet . De radio “uit” zetten door alleen het geluid uit te draaien en daarmee de trafo permanent op spanning te laten staan lijkt mij geen veilige optie?
Suggesties waar ik moet zoeken voor een vervangende potmeter met aan uit functie en een as diameter van 4mm zijn welkom.
Mvg Bert :-)

saba sandy

door kris ⌂ @, Gent, België, 26-01-2017, 09:49 (2869 dagen geleden) @ bert 2

Aha, een verkeerd gelegde draadbrug was dus de hoofdoorzaak van de problemen.
Bij transistorradio's verbruikt de trafo zo weinig dat die meestal niet afgeschakeld wordt.
Het is dus vrij uitzonderlijk dat de Saba Sandy dat wel doet.

wordt de trafo warm?

maak eens een foto van de potmeter. Je weet nooit wat er op dit forum uit de bus komt.

groeten

Kris

saba sandy

door bert 2 @, Venlo, 26-01-2017, 11:12 (2869 dagen geleden) @ kris

Kris inderdaad het heeft er alle schijn van dat de verkeerde overbrugging de veroorzaker was van alle beschreven problematiek .
Ik zie het als een leer proces, kost veel tijd maar je wordt er allen maar slimmer van.
Ik heb je advies op gevolgd en onder der rubriek gezocht foto’s geplaatst van de potmeter.
Nogmaals aan allen, veel dank voor het meedenken ik heb het als hartstikke leuk ervaren.
Mvg Bert ;-) ;-)

saba sandy

door Jan 1 @, Tilburg, 14-01-2017, 15:06 (2881 dagen geleden) @ bert 2
Gewijzigd door Jan 1, 14-01-2017, 15:10

Bert, je moest op - SANDY - klikken. Groetjes; Jan.

saba sandy

door bert 2 @, Venlo, 14-01-2017, 15:18 (2881 dagen geleden) @ Jan 1

Dank je wel Jan het is gelukt
Mvg Bert
:)

saba sandy

door ruudtx @, Utrecht, 14-01-2017, 18:42 (2881 dagen geleden) @ bert 2

Luister je naar FM of AM.
Oftewel, doet dit verschijnsel zich voor op FM of AM (middengolf) of beide???

saba sandy

door bert 2 @, Venlo, 14-01-2017, 21:05 (2881 dagen geleden) @ ruudtx

Hallo Ruud
Ik luister FM waneer ik naar middengolf schakel is geluid een enorm gespetter.
Wanneer ik een zender op de midden golf probeert door te krijgen blijft het gespetter echter door het ontvangst van de zender wordt het gespetter wel wegdrukt.
Een zender op de middengolf sterk ontvangen doet de radio niet echt.

grt Bert

saba sandy

door bert 2 @, Venlo, 14-01-2017, 22:26 (2881 dagen geleden) @ ruudtx

Hallo Ruud en andere mede lezers

Ik luister naar FM, bij het luisteren naar de midden golf hoor ik veel gespetter ipv ruis .
Het gespetter wordt enigszins minder wanneer een zender probeert door te komen en het gespetter naar de achtergrond probeert drukken.
Het vinden van een zender op de middengolf is ook verre van ideaal een enkele zender wil wel doorkomen maar met veel moeite.
Mvg Bert

saba sandy

door Leo Snoeren ⌂ @, Dongen, 14-01-2017, 22:21 (2881 dagen geleden) @ bert 2

Al eens een andere luidspreker geprobeerd?

--
Met vriendelijke groet,

Leo Snoeren

saba sandy

door bert 2 @, Venlo, 15-01-2017, 10:35 (2880 dagen geleden) @ Leo Snoeren

Al eens een andere luidspreker geprobeerd?

Ik heb de luidspreker in de Saba met “extern geluid geïnjecteerd “ dan is het geluid OK.
Conclusie de luidspreker in de Saba is goed hiermee wordt het vermoeden dat het versterker gedeelte niet in orde nogmaals bevestigd toch?