Afregelprocedure voor LDM170 (Gezocht)
Heeft of kent er iemand de afregelprocedure voor een Leader distortiemeter LDM170. Gebruiksaanwijzig en schema heb ik. Er zijn een paar herstellingen uitgevoerd aan het toestel en het is me absoluut niet duidelijk hoe ik er weer zeker kan van zijn dat het binnen zijn specificaties werkt.
grts - Johan
Afregelprocedure voor LDM170
. Er zijn een paar herstellingen uitgevoerd aan het toestel en het is me absoluut niet duidelijk hoe ik er weer zeker kan van zijn dat het binnen zijn specificaties werkt.
grts - Johan
Dat doe je door hem een gekende distortie aan te bieden en kijken of het "klopt".
hoe te doen:
meeste distortiemeters hebben ook een voltmeter functie en het is die die eerst wordt afgeregeld. Het filter zelf wordt afgeregeld voor minimum doorlaat op de grondgolf. Daarna kan door meting van de grondgolf en de harmonischen van het aangeboden signaal de distortie bepaald worden en dan de schaal geijkt, als er nog een aprte ijkng voor nodig is.
groeten
Kris
Kris, dank voor de tips. De V-meter functie is ok. De 'gekende distortie' ligt iets moeilijker. Als ik er nu een pure (?) sinus op aan sluit en het toestel afregel (met de knoppen krijg) ik nog altijd zogezegd een paar procent vervorming. 'k Vind het een beetje tricky om zo maar aan wat trimmers te draaien waardoor ik bij die 'pure' sinus de meteruitslag zo laag mogelijk regel.
enkele procenten?
vanwaar komt je sinus? Die moet in ieder geval van een low distortion generator komen in slow mode, en de kabels moet heel goed afgeschermd zijn. groundloops zijn ook nefast.
Als de voltmeter al goed werkt zit je al een heel eind. de rest is afregelen van het filter.
oja,
een tweede low-distortion generator kan handig zijn om de juiste mate van distortie toe te voegen, maar eerst moet de meter naar (bijna) 0 bij een goede sinus.
Heb jij een schema?
groeten
Kris
Kris,
heb het nu anders aangepakt. Sinus komt uit een Rohde & Schwartz generator en zou volgens de specs een vervorming <0.5% moeten hebben. Ik ga er maar van uit dat dit klopt. Ik meet bij 4kHz. Meetkabels zijn RG58 met BNC-stekkers. Ik heb geen aardingslussen en ik heb nog niets bijgeregeld. Nu meet ik op de LDM170 0.4%. Dit lijkt goed te zitten. Eigenlijk zou ik nu een tweede signaal met gekende vervorming moeten hebben. Dus ga ik, zoals je aangeeft, nu een tweede signaal toevoegen. Bvb. 8kHz. 'k zal ook daar eerst de vervroming van meten (zal vermoedelijk hoger zijn). Beide frequenties kan ik dan met een scoop op mekaar afstemmen. Als ik dan de amplitudes ken kan ik de vervorming uitrekenen en zou ik hetzelfde moeten meten. Om eerlijk te zijn: ik begeef me hier wel in een zone waar ik naar theorie die ik heel lang geleden op school geleerd heb moet teruggrijpen. (is ook eens plezant)
0,5 voor een R&S is hoog. (die sinus is slechts "bijfunctie" van die generator veronderstel ik ?)
zelfs de kleine philips wienbrug RC-generatoren (bvb PM5110) halen 0,05% op één been, en zoiets heb je toch wel nodig om er zeker van te zijn dat je filter ok is en goed "nulled" op de basisfrekwentie. Kan je zoiets niet ergens lenen? (ik denk dat we wat te ver van elkaar wonen..)
Of om in de Leader familie te blijven, de LAG-26
groeten
Kris
Kris,
voor de R&S gebruik ik de AF-uitgang van een SMDU-meetzender.
Ik heb dan geprobeerd met een functie generator (Heathkit IG5218). Die moet volgens de specs <0.1% vervorming gebven. Daar meet ik 0.04%. Ik heb hier ook nog een Leader LSG16 meetzender. De modulatie-uitgang daarvan zou een sinus zijn. Geen verdere gegevens in de specificaties maar op de oscilloscoop is te zien dat de sinus niet deugd. Daar meet ik 15% vervorming. Ik heb er eigenlijk geen idee van of dit laatste een realistische waarde is.
grts- Johan
beste Johan,
Bij meetzenders zijn de audiogeneratoren maar een "bijzaak". Ze werden meestal als een phase-shift oscillator uitgevoerd zonder duigdelijke feed-back met de nodige vervorming. (als er maar geluid uitkwam..)
De Heathkit gebruikt een Wienbrug met de nodige tegenkoppeling om een lage vervorming te bekomen.
0,04% is mogelijk.
Als eerste stap de heath bvb op 1 Khz aansluiten op de distortiemeter en nullen, na instellen van amplitude op 100% etc.
Als tweede stap die (Heath)generator op een harmonische van de grondgolf (bvb 3kHz) afstellen met 1% amplitude van de eerste instelling. De distortiemeter moet dan 1% aanduiden.
Alhoewel ik nu even twijfel of je de spanning of het vermogen moet instellen op 1%; maw wordt distortie uitgedrukt in amplitude of vermogen. Moet ik opzoeken, maar misschien weet iemand anders dat nog uit het hoofd? Loek?
groeten
Kris
Hallo Kris,
Deze distorsie meter heeft schalen die geijkt zijn in spanningen.
Neem bijvoorbeeld volle schaal van 1V.
Kijk je dan naar de dBV schaal dan zie je dat deze 0dBV is.
Bij 0,1 V zie je dat dan de dBV schaal -20 aangeeft.
Dit is dus 20 log 1V/0,1 ofwel 20 log 10 en dat is 20 dBV.
Zou de schaal in vermogens dB zijn dan was de formule 10 log 1V/0,1 en dan zou er dus 10 dBV staan.
Dus in jouw voorstel zou je de zender op 1KHz met een niveau van 1V als grondgolf kunnen gebruiken. Na afregelen distorsiemeter de zender afregelen op bijvoorbeeld 3KHz met een niveau van 0,01V (10 mV). Dit komt dus overeen met 20log 1/0,01 en dat is 40dBV lager. De distorsie analyzer zal dan met de verzwakker stand van 40 dB lager dan bij de meting van 1KHz de waarde 0 moeten aanwijzen.
Maar let op de analyzer meet niet alleen deze 3KHz maar ook alle andere componenten die aanwezig zijn. Dus brom en niet harmonische signalen worden opgeteld bij het 3KHz niveau.
Ik heb in mijn werkzame periode veel van dergelijke metingen uitgevoerd.
Het beste is bijvoorbeeld een grondtoon te nemen van bijvoorbeeld 1KHz.
Maak met een Opamp even een smal doorlaat filter zodat je zeker weet dat de harmonische vervorming componenten 30 dB extra gedempt worden.
Schakel parallel aan dit gefilterde signaal via een serie weerstand het tweede (nagebootste harmonische) signaal. Ook dit niveau kan je eerst met de analyzer meten en op juiste hoogte brengen dus bijvoorbeeld 40 dB lager. Daarna terug naar de grondtoon (eventueel nog afregelen/nullen). En daarna de meting uitvoeren. Dit is meer de praktijk situatie nabootsen er staat dus een hoog grondniveau en een veel lager vervormd signaal.
De kwaliteit van de tweede generator is voor wat betreft de harmonische vervorming niet zo belangrijk omdat je al bijvoorbeeld met de 40 dB automatisch al weer veel lagere harmonische heb. En deze zullen geen rol spelen in de aanwijzing.
Wil je echt weten of de analyzer goed omgaat met het weergeven van de verhouding grondtoon en de rest wat er staat. Dan zou je twee stoortonen moeten injecteren. Zo voerde ik de controle metingen uit. Je moet dan weer de som van deze twee signalen zien . Dus stel je injecteert twee -46dB stoortonen dan moet het resultaat een aanwijzing van -40dB
Met vriendelijke groet,
Loek
Hallo Kris,
Deze distorsie meter heeft schalen die geijkt zijn in spanningen.
Neem bijvoorbeeld volle schaal van 1V.
Kijk je dan naar de dBV schaal dan zie je dat deze 0dBV is.
Bij 0,1 V zie je dat dan de dBV schaal -20 aangeeft.
Dit is dus 20 log 1V/0,1 ofwel 20 log 10 en dat is 20 dBV.
Zou de schaal in vermogens dB zijn dan was de formule 10 log 1V/0,1 en dan zou er dus 10 dBV staan.
Dus in jouw voorstel zou je de zender op 1KHz met een niveau van 1V als grondgolf kunnen gebruiken. Na afregelen distorsiemeter de zender afregelen op bijvoorbeeld 3KHz met een niveau van 0,01V (10 mV). Dit komt dus overeen met 20log 1/0,01 en dat is 40dBV lager. De distorsie analyzer zal dan met de verzwakker stand van 40 dB lager dan bij de meting van 1KHz de waarde 0 moeten aanwijzen.
Loek
Dag Loek,
bedankt voor je uitgebreid antwoord, maar wou eigenlijk weten waar % distortie nu weer voor stond : vermogen of spanning.
Intussen even opgezocht; %dis = wortel( Ud1²+Ud2²+..): Ugrondgolf Het zijn dus % gebaseerd op spanning of stroom, niet op vermogen.
Dus 1% van de originele spanning aanbieden op bvb 3kHz moet 1% distortie geven op de meter.
Je hebt natuurlijk distortie en distortiemeters... van de simpele Heathkit, de middenklasser leader en de gesofisticeerde HP meters. Die laatste meten tot op -90dB (met RMS weging) en daar kan een extra filter en een tweede genrator nodig zijn. Voor de meter van Johan zal de eikmethode zoals hierboven voorgesteld wel volstaan. (ik denk niet dat er een echte RMS weging gebeurt in de Leader)
groeten
Kris
Kris, Loek,
ik heb nog een en ander geprobeerd. 1% distortie aanbieden (zoals Kris voorstelt) krijg ik idd 1% distortie op de meter.
Wat ik wel een beetje raar vind is dat de Heathkit-generator blijkbaar de laagste vervroming toont bij een uitgangspanning van ong. 1.5 Vrms. Daar meet ik waarden als 0.03%. Verlaag ik de spanning naar 500mV en stel ik de meter opnieuw keurig in dan wordt de gemeten vervorming rond de 0.1%.
Als ik dit doe voor een paar frequenties (bvb. 400Hz, 1 kHz & 4 kHz) dan bekom ik hetzelfde resultaat.
In elk geval, Loek & Kris, dank voor het meedenken. Eens back to basics is ook meegenomen.
Grts- Johan
Hallo Johan,
Als je bij een lagere grondtoon meer vervorming meet dan zou dat kunnen komen door dat er uit de test generator nog andere producten komen zoals ruis/brom,etc.
Als deze producten na de interne verzwakker op het uitgangssignaal komen dan blijven deze op hetzelfde niveau en als dan de grondtoon lager is dan zal de verhouding grondtoon stoortonen kleiner worden en dus de vervorming toe nemen.
Ik zeg niet dat dat bij jou zo is maar dat zou de reden kunnen zijn.
Als je tijdens zo'n meting de ingang van de vervormingsmeter loskoppelt (eventueel afsluiten met weerstand (600 ohm) wat geeft de meter dan voor vervorming aan?
Met vriendelijke groet,
Loek
Hallo Kris,
Het klopt wat je schrijft
Intussen even opgezocht; %dis = wortel( Ud1²+Ud2²+..): Ugrondgolf Het zijn dus % gebaseerd op spanning of stroom, niet op vermogen.
Dus 1% van de originele spanning aanbieden op bvb 3kHz moet 1% distortie geven op de meter.
In het eerste deel heb ik uitgelegd dat dit een meter is die in spanning geijkt is en dus eigenlijk werkt met 20 log U grondtoon/U overige.
De eenheid dB geeft eigenlijk een vermogen weer bijvoorbeeld 0 dB is 1mW op 600 Ohm. Maar wil je de spanning weergeven dan is 1mW op 600 dus 0,775V.
Wil je de vervorming in een spanning verhouding in % weergeven dan is dus de formule 20 Log U grondtoon/U overige van toepassing Dus een vervorming van 1% is dan dus de verhouding 1:0,01. Bij 0,775V is er dan dus 0,00775 V signaalvervorming. In dB is dit dan 40 dB.
Er zijn ook vervorming meters die de weergave in vermogen hebben en dan moet gerekend worden met 10 Log P grondtoon/P overige.
Met vriendelijke groet,
Loek
Hallo Kris,
Het klopt wat je schrijft
In het eerste deel heb ik uitgelegd dat dit een meter is die in spanning geijkt is en dus eigenlijk werkt met 20 log U grondtoon/U overige.
De eenheid dB geeft eigenlijk een vermogen weer bijvoorbeeld 0 dB is 1mW op 600 Ohm. Maar wil je de spanning weergeven dan is 1mW op 600 dus 0,775V.Wil je de vervorming in een spanning verhouding in % weergeven dan is dus de formule 20 Log U grondtoon/U overige van toepassing Dus een vervorming van 1% is dan dus de verhouding 1:0,01. Bij 0,775V is er dan dus 0,00775 V signaalvervorming. In dB is dit dan 40 dB.
Er zijn ook vervorming meters die de weergave in vermogen hebben en dan moet gerekend worden met 10 Log P grondtoon/P overige.
Met vriendelijke groet,
Loek
Beste Loek,
je gewaarde antwoorden zijn wel een beetje naast de kwestie.
denk even mee: Vervorming wordt uitgedrukt in %. Dat maakt dat er geen eenheid is, zoals als spanning of vermogen, die is met name weggedeeld in de % formule...
Dus of de vervomingsmeter nu een spanningsmeter of een vermogenmeter gebruikt zou niet mogen uitmaken voor de % vervorming bij het aanbieden van een 1% sinus.
Maar is die 1% sinus spanning of vermogengebaseerd tov de 100% That was the question
blijkt dus (na opzoeken in een héél oud boek) op spanning gebaseerd te zijn.
groeten
Kris