Hellup!!! (Toestel of techniek)

door marc @, Den Haag, 21-01-2017, 11:34 (2874 dagen geleden)

heb ik weer, mooie SABA receiver met wat werk gevonden, met name schoonpoetsen en potmeters smeren.
voor de zekerheid maar wat C'tjes vervangen, de meeste zagen eruit of ze hun tijd wel gehad hadden, wat na meten ook wel bleek.
Doosje weer in elkaar geschroeft (wat een genot om aan een SABA te werken, alles netjes uitgelegd, allles met stekkers, heerlijk symetrisch!)
en dan nu, linker kanaal speelt perfect, rechter ook maar die vind het nu ineens belangrijk om een 0,5 hertz signaal te geven op de speakers, gelukkig maar rond de halve volt maar toch staat dan de conus aardig te pompen....
alles wat ik meet (lang leve de symetrie!) is links en rechts precies hetzelfde, ruststroom is normaal in te stellen, niets wordt er warm, geen gelijkspanning op de uitgangen maar nog steeds motorboten...
alle stransistors uitgesoldeerd en doorgemeten, allemaal goed, geluid is ook prima alleen dat pompen van de speaker wil maar niet weg...
is er iemend die nog een goed idee heeft?

Saba MI212

Hellup!!!

door Goldline @, Oranjedorp, 21-01-2017, 13:06 (2874 dagen geleden) @ marc

C636 22uF ?

--
Cees PA1DBA

Hellup!!!

door marc @, Den Haag, 21-01-2017, 13:26 (2874 dagen geleden) @ Goldline

Geweldig idee!!!!!!!!!!!
tantaal elco van 22 mu, BEIDE!!!! kanalen mat rond de 26 PF!!!
beiden vervangen, kanaal motorboot nog steeds...
eindtrap gewisseld, lang leve de stekkers... blijkt dat het uit de voortrap komt...
De ellende is als je er te lang naar staard dat je de meest voor de hand liggende zaken over het hoofd gaat zien, dat blijkt wel weer
ik durf het bijna niet te vragen, maar heb je enig idee waar ik dan in de voortrap moet gaan zoeken?

Hellup!!!

door maarten van dijk @, 21-01-2017, 14:14 (2874 dagen geleden) @ marc

koppelceetjes in de voortrap ook tantaal?Gewoon vervangen!
(Destijds) de meest vreemde dingen meegemaakt met die tantaaltjes....suk6!

mvg, Maarten.

Hellup!!!

door marc @, Den Haag, 21-01-2017, 14:27 (2874 dagen geleden) @ marc

OK, als je dan niet goed kijkt soldeer je een C'tje op de toonregel/volume print verkeerd om en dan gaat de versterker motorboten!
maar soms heb je gewoon even een andere blik nodig om je op het juiste spoor te zetten en dan is een forum als dit van onschatbare waarde!
En dan zijn zeer gewaardeerde mede forummers van onschatbare waarde!
Goldline en Maarten, mijn dank is groot!!!!

De elco's in de voortrap had ik al vervangen, gewoon om deze versterker weer 25 jaar probleemloos te laten spelen maar als je niet goed oplet kan het zomaar zijn dat je het verkeerde plusje op de print gebruikt en dan zit de elco omgepoold op de print, met allerlei rare bijverschijnselen!

Heren, bedankt!