TL verlichting verbruik vraag. (Toestel of techniek)

door A. Ouwehand @, Amersfoort, 23-01-2017, 16:47 (2872 dagen geleden)

Ik ben met een klein projectje bezig met een klein (30 cm) TL buisje.
Het TL buisje geeft aan dat deze 8 Watt gebruikt. Ook de travo geeft dat aan. (zie de foto's)
Echter als deze brandt in de armatuur, meet ik een verbruik van 18 watt met een energie meter.
Waar zijn die 10 watt gebleven ???
Wat zie ik over het hoofd ?
[image]
[image]

TL verlichting verbruik vraag.

door Goldline @, Oranjedorp, 23-01-2017, 17:14 (2872 dagen geleden) @ A. Ouwehand

De meeste energie meters (Losse stekkermodellen)
kunnen alleen overweg met een zuivere ohmse belasting.
Uw TL armatuur is inductief.
mijn Siemens oven zou volgens een Brennenstuhl energiemeter 70 watt
in standby trekken en een koffie machine 40 watt in st/by.
Dit komt door de capacitive belasting van het lichtnetfilter in deze apparaten.
Kortom deze metingen zijn niet bruikbaar.

--
Cees PA1DBA

door A. Ouwehand @, Amersfoort, 23-01-2017, 17:24 (2872 dagen geleden) @ Goldline

Beste Goldline,
Dank voor uw antwoord.
Echter moet ik dan toch uitgaan van de 8 watt welke aangegeven is op de TL buis en de travo ?
Mvg,
Tony

door PA2JAN @, Marknesse, 23-01-2017, 20:42 (2872 dagen geleden) @ Goldline

Wat zou een zogenaamde Slimme Meter in uw geval als verbruik registreren?
mvg,
Jan

door A. Ouwehand @, Amersfoort, 24-01-2017, 13:40 (2871 dagen geleden) @ PA2JAN

1,2 watt.

door Marcel van Grinsven ⌂ @, Rosmalen, 23-01-2017, 18:06 (2872 dagen geleden) @ A. Ouwehand

Ook de trafo (VSA) verbruikt stroom, dit is nog een oude smoorspoeltrafo en deze hebben nog veel verlies, worden ook warm, dus energie verlies. Als je een elektronische VSA gebruikt is het verlies veel minder. Hier een 14 Watt TL hangen met een elektronische VSA, gebruikt iets van 16 watt.

Groet, Marcel

door Jeroen Visser @, Eindhoven, 23-01-2017, 20:19 (2872 dagen geleden) @ A. Ouwehand

Het lijkt misschien op een trafo maar het is eerder een smoorspoel, slechts 1 wikkeling en gen aftakkingen. het wordt VSA of ballast genoemd

door kris ⌂ @, Gent, België, 23-01-2017, 20:48 (2872 dagen geleden) @ Jeroen Visser

Tony,

wat voor energiemeter gebruik je?

Er zijn er nogal wat die geen rekening houden met de cos phi nog met de vormfactor,en die duiden bij een niet ohmse en ook bij een niet sinusbelasting teveel aan. (alsof het een sinus met cosphi 1 betrof, mis poes)

Oplossing is het meten met en "echte" wattmeter of een betere energiemeter gebruiken.

Heb je geen betrouwbare watt of energiemeter in huis, dan kan je nog altijd voor een uurtje je huis afschakelen, behalve het lampje dan en kijken hoeveel wattuur je aangerekend werd. Je teller in de tellerkast telt wel volgens de regels van de kunst, gelukkig maar :-)

Overigens, Ik kan maar moeilijk geloven dat je VSA 10 watt verstookt, die zou dan echt ondraaglijk heet worden.

groeten

Kris

door franshack @, Hengelo ov, 23-01-2017, 22:50 (2872 dagen geleden) @ kris

helemaal correct, de cos phi is hier de boosdoener.
In grotere installaties wordt daarom veelal compensatie toegepast door middel van condensatoren.
De gemiddelde cos phi moet op ca 0,8 uitkomen voorgeschreven door de e-leverancier daar wordt op afgerekend.
Het cos phi verhaal in relatie tot blindstroom is erg technisch en wordt doorlopend gecontroleerd vanwege de veroorzaakte transportverliezen.

--
The boldness of ignorance:
'I have split atoms, but no energy was released'.
Tesla

door Hans PA0H @, Apeldoorn, 23-01-2017, 22:58 (2872 dagen geleden) @ franshack

Is er dan ook stroom met gezichtsvermogen?
Het was overigend altijd de gewoonte bij installatieberekeningen om voor voorschakel apparaat 5 Watt te rekenen en als je voelt hoe warm die dingen worden zal dat wel aardig kloppen.

groeten , Hans PA0H

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 24-01-2017, 11:52 (2871 dagen geleden) @ Hans PA0H

Een blinde muur zorgt ervoor dat je niets ziet (want er zitten geen ramen in), zo moet je dat zien ;-)

door franshack @, Hengelo ov, 24-01-2017, 22:28 (2871 dagen geleden) @ franshack

Voor de blinden onder ons die niet luisteren willen,
deze stof is feitelijk niet geschikt voor dit forum en heeft niets met radio/ transistors te maken maar met elektrotechniek
Een begrijpbare tekst is hier te lezen; Beperk Blindstroom.

--
The boldness of ignorance:
'I have split atoms, but no energy was released'.
Tesla

door A. Ouwehand @, Amersfoort, 26-01-2017, 15:15 (2869 dagen geleden) @ franshack

Beste Frans,
U hebt gelijk.
Mvg,
Tony

door kris ⌂ @, Gent, België, 26-01-2017, 17:14 (2869 dagen geleden) @ franshack

Het cos phi verhaal in relatie tot blindstroom is erg technisch .

Hoezo? de Blindstroom is gewoon sin phi... lijkt me niet meer technisch dan een transistorradio :-)

en btw, niet alleen de cos phi is oorzaak van een teveel meten, ook de vormfactor speelt bij de eenvoudige verbruiksmeters een grote rol. Iemand reageerde in dit topic dat hij een standby verbruik meette van 40 watt, terwijl het reëele verbruik 1,5 watt was.

Doe grote afwijking is enkel te verklaren door de vormfactor.

groeten

Kris

door Eleen @, Deurne (BE), 23-01-2017, 21:11 (2872 dagen geleden) @ A. Ouwehand
Gewijzigd door Eleen, 23-01-2017, 21:14

De verliezen in je VSA zullen rond de 6 watt!!! bedragen.
Een gasontladingslamp (dus ook een TL) via een smoorspoel op het net brandende is een vrij complekse belasting. Door de spoel krijg je al vooreerst een faseverschuiving tussen spanning en stroom. Daarnaast heb je het fenomeen dat je ontlading bij elke nul-doorgang dooft en maar pas ontsteekt als de spanning weer boven de ontsteekspanning uitkomt. Door de faseverschuiving is die donkerperiode (de tijd dat je lamp gedoofd is bij elke nuldoorgang) wel bijzonder kort, maar toch betekent dit dat de lamp zelf ook al een negatieve invloed heeft op je cosinus phi.
Op het VSA staan behoorlijk wat gegevens, ondermeer de stroom (165mA. bij 220V netspanning) en daarnaast de cos.phi (0,4). Als we daarmee aan het rekenen gaan kom je op een schijnbaar vermogen van ruim 36 Watt uit. Brengen we de cos.phi in rekening dan komen we op een verbruik van 14,5 VA. Als we daar het vermogen van de lamp (8W.) aftrekken houden we dikke 6 watt aan warmte in het VSA over.

Eleen

door kris ⌂ @, Gent, België, 23-01-2017, 23:21 (2872 dagen geleden) @ Eleen

Daarnaast heb je het fenomeen dat je ontlading bij elke nul-doorgang dooft en maar pas ontsteekt als de spanning weer boven de ontsteekspanning uitkomt. Door de faseverschuiving is die donkerperiode (de tijd dat je lamp gedoofd is bij elke nuldoorgang) wel bijzonder kort, maar toch betekent dit dat de lamp zelf ook al >een negatieve invloed heeft op je cosinus phi.

even lastig doen :-) een component die pas ontsteekt bij een bepaalde spanning, bvb een gasontladingslamp, neemt idd pas stroom op als de spanning al een zekere waarde heeft bereikt. Dat heeft echter niets met de cos phi te maken. Zou je als VSA een weerstand gebruiken dan is cos phi 1. De vormfacor niet.
Het is wel zo dat cos phi meters die enkel kijken naar het punt van de stroomdoorgang zich hieraan gaan laten vangen en dus niet meer 1 aan te duiden, maar ze zijn fout in hun meting.

De klassieke cos phi meter (gebaseerd op een kruisspoel) laat zich daaraan niet vangen. helaas een kwasi "uitgestorven" instrument.

groeten

Kris

door Eleen @, Deurne (BE), 24-01-2017, 00:04 (2872 dagen geleden) @ kris

Daarnaast heb je het fenomeen dat je ontlading bij elke nul-doorgang dooft en maar pas ontsteekt als de spanning weer boven de ontsteekspanning uitkomt. Door de faseverschuiving is die donkerperiode (de tijd dat je lamp gedoofd is bij elke nuldoorgang) wel bijzonder kort, maar toch betekent dit dat de lamp zelf ook al >een negatieve invloed heeft op je cosinus phi.

even lastig doen :-) een component die pas ontsteekt bij een bepaalde spanning, bvb een gasontladingslamp, neemt idd pas stroom op als de spanning al een zekere waarde heeft bereikt. Dat heeft echter niets met de cos phi te maken. Zou je als VSA een weerstand gebruiken dan is cos phi 1. De vormfacor niet.

Philips heeft in de 50'er jaren TL armaturen in de handel gebracht, waarin het VSA vervangen was door een speciale gloeilamp als voorschakelweerstand. Deze armaturen hadden een cosinus phi van 0,7!
Hoewel je idd kan stellen dat hier stroom en spanning in phase zijn, krijg je door de relatief grote donkerperiode, die bij gebruik van een zuiver ohmse stroombegrenzer veel groter is dan bij een inductieve stroombegrenzer, toch een arbeidsfactor die niet gelijk aan 1 is.

Reden waarom bij een smoorspoel de donkerperiode veel korter is, is juist die faseverschuiving tussen stroom en spanning. Hierdoor wordt de herontsteekspanning veel sneller bereikt. Gevolg is dat de arbeidsfactor van de lamp zelf beter is dan bij gebruik van een weerstand of gloeilamp als vsa. De totale arbeidsfactor van lamp en smoorspoel is echter slechter.

Eleen

door kris ⌂ @, Gent, België, 24-01-2017, 07:53 (2871 dagen geleden) @ Eleen

Philips heeft in de 50'er jaren TL armaturen in de handel gebracht, waarin het VSA vervangen was door een speciale gloeilamp als voorschakelweerstand. Deze armaturen hadden een cosinus phi van 0,7!
Hoewel je idd kan stellen dat hier stroom en spanning in phase zijn, krijg je door de relatief grote donkerperiode, die bij gebruik van een zuiver ohmse stroombegrenzer veel groter is dan bij een inductieve stroombegrenzer, toch een arbeidsfactor die niet gelijk aan 1 is.

Wel, dat bedoel ik nu net. Het gaat over een niet lineaire ohmse belasting op een wisselspanning. De vormfactor daarvan is kleiner dan een, maar de cosphi is wel degelijk 1. Vroeger maakte men daar niet altijd onderscheid tussen, tegenwoordig wel. (dat heeft een andere reden: je kan de cosphi van zo een schakeling niet verbeteren via de traditionele middelen)

greoten

Kris

door Piet van der Pol @, 24-01-2017, 09:22 (2871 dagen geleden) @ A. Ouwehand

Ik heb even een TL buisje van 13W nagemeten. Het opgenomen vermogen, met een echte wattmeter, is 20,6 Watt. Dus het verschil, dat zijn toch de verliezen.

Piet

door kris ⌂ @, Gent, België, 24-01-2017, 09:38 (2871 dagen geleden) @ Piet van der Pol
Gewijzigd door kris, 24-01-2017, 09:47

uitraard zijn er verliezen, maar gelukkig niet zo groot als Tony uit kwam met zijn wattmetertje.

Een meting die ik hier uitvoerde op een TL buisje van 11 watt met VSA geeft 14 watt reëel verbruik. Das dus slechts 3 watt in de VSA. Het VA (schijn)verbruik is om en bij de 30 watt.

welke wattmeter heb je in gebruik?

groeten

Kris

door A. Ouwehand @, Amersfoort, 24-01-2017, 13:44 (2871 dagen geleden) @ kris

Kris, Ik: Tony heb gemeten met een EKM 265 verbruiksmeter. Deze verbruikt zelf 1,2 watt volgens het type plaatje op de meter.

door kris ⌂ @, Gent, België, 24-01-2017, 14:01 (2871 dagen geleden) @ A. Ouwehand

Beste Tony,

die houdt, bij mijn weten, geen rekening met de cosphi.(das ook al een vrij oud metertje..) Bij reactieve lasten duidt het dus teveel aan.

Enkele malen per jaar worden ik ketens zoals Aldi en Lidll energiemetertjes aangeboden die dat wel doen en het ook kunnen zichtbaar maken op hun display.

groeten

Kris

door A. Ouwehand @, Amersfoort, 24-01-2017, 14:12 (2871 dagen geleden) @ kris

Ja, het metertje is behoorlijk oud, zo'n 18 jaar !
Ik zal als ze er weer zijn bij de Lidl of Aldi een nieuwe kopen.
Mvg,
Tony

door henk vdb @, Breda, 26-01-2017, 16:42 (2869 dagen geleden) @ A. Ouwehand
Gewijzigd door henk vdb, 26-01-2017, 16:47

"Ik zal als ze er weer zijn bij de Lidl of Aldi een nieuwe kopen."

Goed idee, zijn handige dingen.

Let wel even op het bereik van het instrument, sommige goedkope exemplaren kunnen pas meten vanaf een vermogen van enkele watts. Het meten van bijvoorbeeld het stand-by verbruik van sommige apparaten is dan niet mogelijk.

door A. Ouwehand @, Amersfoort, 26-01-2017, 16:47 (2869 dagen geleden) @ henk vdb

Dank voor de tip Henk.

door Piet van der Pol @, 24-01-2017, 15:52 (2871 dagen geleden) @ kris

Een zelfbouw meter volgens een schema uit het blad EDN (met een CA3096). Meet alleen de Watts. Heb ik al heel wat trafo's, spoelen en apparaten mee gemeten.

Piet

door kris ⌂ @, Gent, België, 24-01-2017, 16:29 (2871 dagen geleden) @ Piet van der Pol

Een zelfbouw meter volgens een schema uit het blad EDN (met een CA3096). Meet alleen de Watts. Heb ik al heel wat trafo's, spoelen en apparaten mee gemeten.

Piet

It's a small world. Een van de wattmeters die ik gebruik is gebouwd rond de CA3046 als multiplier...

groeten

Kris