desoldeerstation (Gezocht)

door Tonmeister Henk † @, Leeuwarden, 28-01-2017, 12:33 (2858 dagen geleden)
Gewijzigd door Tonmeister Henk †, 28-01-2017, 12:37

Hallo medeknutselaars . Ik ben op zoek naar een betaalbaar desoldeerstation . Zie merken als Aoyue voor een redelijke prijs . Heeft iemand ervaringen / tips voor aanschaf ? Aanbieden van een gebruikt exemplaar kan natuurlijk ook ;-)

Groet , Henk

--
Nuntius Transmittendus !

desoldeerstation

door bert 2 @, Venlo, 28-01-2017, 18:14 (2858 dagen geleden) @ Tonmeister Henk †

googel eens op DX.Com wel een lange levertijd maar kost zeer weinig.
[image]

zie foto desoldeerbout werk fantastisch koste nog geen 15 euro gratis verzenden vergeet de losse stekker niet tebestellen deze koste 80 cent

grt Bert

desoldeerstation

door kris ⌂ @, Gent, België, 28-01-2017, 20:12 (2858 dagen geleden) @ bert 2

Bert,

dat lijkt me eerder een combinatie bout/desoldeerpomp? (geen desoldeerstation)

groeten

Kris

desoldeerstation

door loek @, Exloo (Drenthe), 29-01-2017, 13:32 (2857 dagen geleden) @ Tonmeister Henk †

Hallo Henk,

Ik ben ook een tijd lang op zoek geweest naar een goed desoldeerstation. En wat me toen opviel dat er veel klachten waren over de goedkopere uitvoeringen. Vaak zaten de problemen in de (software) aansturing.

Uiteindelijk heb ik met onderdelen van een oude Philips desoldeerstation en een pistool dat als reserve wordt verkocht van de ZD915 een goed werkend geheel gemaakt. Zie onderstaande link.

http://www.gloeidraad.nl/radioforum/index.php?id=215726

Misschien heb je hier wat aan met vriendelijke groet,

Loek

desoldeerstation

door Peter82 @, Chaam, 29-01-2017, 18:37 (2857 dagen geleden) @ Tonmeister Henk †

Hoi Henk,

Zelf ben ik als student begonnen met een Aoyue.
Plastic en andere delen waren van slechte kwaliteit.
Dus het ding was zo kapot en altijd gepruts voordat je hem kon gebruiken.
Het is inmiddels ruim 10 jaar geleden en misschien is de kwaliteit van Aoyue verbeterd. Goedkoop kan duurkoop zijn.

Professioneel en hobbymatig heb ik Pace en Weller gebruikt.
Op dit moment heb ik een Weller die zeer goed bevalt.
Werkt altijd zonder problemen. Kost alleen wat meer.

Mijn advies is om een Pace of Weller aan te schaffen.
Hoe vaak gebruik je het apparaat en wat wil je er aan uit geven?

Een handmatige tinzuiger kan ook goed werken.
Vooral die van aluminium met dubbele lengte.
Die gebruik ik ook nog regelmatig in radio's.

Groeten,

Peter

desoldeerstation

door Tonmeister Henk † @, Leeuwarden, 30-01-2017, 23:48 (2856 dagen geleden) @ bert 2
Gewijzigd door Tonmeister Henk †, 30-01-2017, 23:52

Je kan zo'n ding ook gewoon bij BACO kopen voor nog geen tientje , zo een heb ik al jaren . (kostte toen nog geen 10 guldens)Volgens mij gelijk aan die in Loek z'n posting .

Groet , Henk

--
Nuntius Transmittendus !

desoldeerstation

door Tonmeister Henk † @, Leeuwarden, 30-01-2017, 23:59 (2856 dagen geleden) @ Tonmeister Henk †

Gezien de bijdragen van Loek en Peter laat ik het goedkope verhaal maar voor wat het is . Als alles goed gaat krijg ik binnenkort een exemplaar waar geen onderdelen meer van te krijgen zijn maar waarvan de pomp nog uitstekend werkt . Ga proberen dit te combineren met een Weller WTCP met een origineel hulpstuk met ballon . Ballon er af en de leidng van het station incl filter er op .
Ik hou jullie op de hoogte .

Groet , Henk

--
Nuntius Transmittendus !

desoldeerstation

door kris ⌂ @, Gent, België, 31-01-2017, 12:58 (2855 dagen geleden) @ Tonmeister Henk †

Ga proberen dit te combineren met een Weller WTCP met een origineel hulpstuk met ballon . Ballon er af en de leidng van het station incl filter er op .

Ik hou jullie op de hoogte .

Groet , Henk

Dat zou moetn werken. Het kan ook met ene oude koelkastcompressor, mocht je dat liggen hebben. trekken uitstekend vacuum. Je kan er best wel een knijpertje bijzetten die de slang afsluit van de zuigmond. dan krijg je diepvacuum. dan knijper open op het momnet dat je wil zuigen. Werkt heel vlot.

groeten

Kris

desoldeerstation

door loek @, Exloo (Drenthe), 31-01-2017, 19:33 (2855 dagen geleden) @ Tonmeister Henk †
Gewijzigd door loek, 31-01-2017, 19:34

Hallo Henk,

Als je toch zelf wat wil maken en je beschikt over een goede pomp dan raad ik je aan het pistool te kopen wat ik ook gebruikt heb.

Deze zijn niet duur en van uitstekende kwaliteit. Je kan er verschillende maten mondstukken bij kopen.
Er zit een schakelaar in voor starten pomp. En in het element zit een thermokoppel voor temperatuur regelen.

Met een eenvoudige schakeling kan je dan via een mosfet het element aan/uitschakelen voor de juiste temperatuur.

Met vriendelijke groet,

Loek