PM2554 - netschakelaar (Toestel of techniek)
door corvanrij , Den Haag, 31-01-2017, 11:47 (2872 dagen geleden)
Hallo allemaal,
via marktplaats de hand kunnen leggen op een Philips PM2554 (AC millivoltmeter). Nu heeft de netschakelaar kuren. Deze blijft soms hangen en schakelt hoe dan ook de netspanning niet. Het 'type schakelaar betreft zo'n ouderwetse schuifschakelaar die door een drukknop op de voorkant bedient wordt.
Heeft iemand ervaring met of tips voor het herstel van een dergelijk schakelaar?
Alvast bedankt!
cor
--
Have fun and let's smoke some resistors
PM2554 - netschakelaar
door Leo Snoeren , Dongen, 31-01-2017, 11:53 (2872 dagen geleden) @ corvanrij
Hallo Cor,
Ik kan vanavond even kijken of ik er nog een heb liggen. Het ziet eruit als een redelijk standaard soort schakelaar.
--
Met vriendelijke groet,
Leo Snoeren
https://www.rrd.link/ (onder constructie)
leosnoeren(apenslingertje)freedom.nl
PM2554 - netschakelaar
door corvanrij , Den Haag, 31-01-2017, 11:58 (2872 dagen geleden) @ Leo Snoeren
Dat zou geweldig zijn Leo, alvast bedankt!
--
PM2554 - netschakelaar
door eddy , België, 31-01-2017, 12:01 (2872 dagen geleden) @ corvanrij
Lijkt heel erg op destijds uit oude pc gesloopte schakelaar
Als je de afmetingen kan doorgeven kijk ik wel eens voor je
Groeten
Eddy
PM2554 - netschakelaar
door Maarten Bakker , Haarlem/Delft, 31-01-2017, 12:12 (2872 dagen geleden) @ corvanrij
Gewijzigd door Maarten Bakker, 31-01-2017, 12:21
Je bent vergeten te vermelden dat het niet je eigen foto is. Copyright kan me in dit geval niks schelen maar je hebt dus het halve werk gedaan en toen opgegeven. De foto is van Aswo, en dat is de groothandel die hem levert. Elke site waar je die foto vandaan hebt, verkoopt die schakelaar ook.
Een makkelijk adres is http://www.mfbfreaks.com/webshop/componenten/schakelaars/philips-22ga212-netschakelaar/
Maar er zullen er dus meer zijn.
Hier maakt het weinig uit maar voor reparatievragen in het algemeen is het altijd erg handig om of je eigen foto te gebruiken (waar de details en/of het defect te zien is dat bij jou van toepassing is) of om duidelijk te melden dat het om een geleende foto gaat.
PM2554 - netschakelaar
door kris , Gent, België, 31-01-2017, 12:54 (2872 dagen geleden) @ Maarten Bakker
Beste Cor.
Is het niet de plastieken "stok " die de schakelaar met het front verbindt die door de jaren wat gaan buigen is? Heb het al meermaals gehad.
schakelaar zit achteraan in het toestel, de drukknop vooraan...
groeten
Kris
PM2554 - netschakelaar
door corvanrij , Den Haag, 31-01-2017, 13:20 (2872 dagen geleden) @ kris
Hoi Kris,
bedankt voor het meedenken! Ik denk niet dat dat het probleem is. Bij het bedienen van de schakelaar lijkt de plastieken stok niet door te buigen en ook het plastic onderdeel in de schakelaar beweegt gewoon mee. Echter de pertinax(?) houder waarin de contacten worden meegenomen blijft tijdens het schakelen op zijn plaats.
Wanneer ik er een klein stukje dubbelgevouwen ESD zak onder het schuif plaats, beweegt het wel weer mee (zie foto).
Ik had me er nog nooit in verdiept maar wat een vernuftig productje zeg! De contact zijn geborgd in hun pertinax houder door de soldeerlip ene klein stukje te draaien. De contacten zelf zijn hol waardoor het gebolde plaatje wordt opgevangen en het niet de kans loopt verticaal te verschuiven. Door de twee onafhankelijk veertjes wordt elk contact met dezelfde druk op zijn plek gehouden. Ook de messing houder is zo gemaakt dat het in één stuk gestanst kan worden en vervolgens gebogen.
--
PM2554 - netschakelaar
door corvanrij , Den Haag, 31-01-2017, 13:11 (2872 dagen geleden) @ Maarten Bakker
Hallo Maarten,
bedankt voor je reactie! Ik moet idd. bekennen dat de foto niet van mijzelf is. (Ik wilde jullie graag een scherpe foto meeleveren, en vond dit wel een mooie ...) de foto van het apparaat is afkomstig van https://electronicaspullen.wordpress.com/page/2/
De foto van de schakelaar is afkomstig van: http://www.mfbfreaks.com/webshop/componenten/schakelaars/ Dit blijk helaas niet het juiste type te zijn.
Ik heb ondertussen de schakelaar uit kunnen bouwen. Dit is het juiste type:
--
PM2554 - netschakelaar
door Maarten Bakker , Haarlem/Delft, 31-01-2017, 13:20 (2872 dagen geleden) @ corvanrij
Ah een echte ouderwetse televisieschakelaar. Best degelijk spul en nauwelijks ingesleten. Dat is een poging tot repareren waard. Ik zou eerst de tip van Kris volgen, er staat me iets bij dat het inderdaad via een stangetje gaat.
Anders de schakelaar goed schoonmaken, droog of met alcohol (geen contactspray gebruiken!). Of smeren goed kan gaan weet ik zo niet.
PM2554 - netschakelaar
door kris , Gent, België, 31-01-2017, 13:41 (2872 dagen geleden) @ Maarten Bakker
Gewijzigd door kris, 31-01-2017, 13:42
de schakelaar ziet er me totaal niet versleten uit.
eerst goed spoelen, alcohol, remmenreiniger,...
Na goed drogen kijken of het beter gaat.
Indien nog niet goed, glijdende delen wat insmeren met silicone-olie. (niet op de contacten) Zou daarna moeten lopen als een trein. Indien niet, dat zit er iets fout wat niet zichbaar is op de foto..
't is inderdaad een vernuftig mechaniekje.
groeten
Kris
PM2554 - netschakelaar
door corvanrij , Den Haag, 31-01-2017, 16:34 (2872 dagen geleden) @ kris
Een uurtje geleden schoongemaakt met IPA en wat vaseline op de bewegende delen gedaan. En tot nu toe werkt het weer top!
Nu een nachtje laten rusten en eens zien hoe of het morgenochtend vergaat...
Kris, bedankt voor de tip!
--
PM2554 - netschakelaar
door Leo Snoeren , Dongen, 31-01-2017, 14:34 (2872 dagen geleden) @ corvanrij
Hallo Cor,
Probeer eens of je de schakelaar gangbaar kan maken, dit waren beslist erg goede schakelaars!
Mocht het niet lukken:
Dan heb ik deze voor je liggen. Nieuw, nooit gebruikt. Voorzien van een hulpcontact, maar dat zou je eraf kunnen halen als het in de weg zit.
Bij belangstelling, stuur me maar een mail. Maar nogmaals, dit zijn schakelaars die eigenlijk nooit problemen geven. Hooguit door stof en vuil dat het schakelmechanisme hapert.
Nou ja, ik hoor het wel,
--
Met vriendelijke groet,
Leo Snoeren
https://www.rrd.link/ (onder constructie)
leosnoeren(apenslingertje)freedom.nl
PM2554 - netschakelaar
door corvanrij , Den Haag, 02-02-2017, 08:35 (2870 dagen geleden) @ corvanrij
Beste Kris, Leo, Maarten en Eddy,
hartelijk bedankt voor het meedenken en al jullie tips! de netschakelaar werkt na een behandeling met IPA en voorzichtig smeren weer als vanouds. Daarom gisteren de schakelaar voor de response uitgebouwd en aangepakt. Deze werkt ook weer naar behoren. Nu alles weer inbouwen en verder met testen... Dank!
Met vriendelijke groet,
cor
--