DAB+ (Toestel of techniek)

door Henk Waardenburg @, Doesburg, 03-02-2017, 23:47 (2861 dagen geleden)

Hallo allemaal,

Hoewel het onderwerp DAB + al vaker aan de orde is geweest ben ik benieuwd of er in de praktijk iets te merken is van de vooruitgang in dekking die er inmiddels zou moeten zijn.
Kortom: wie luistert er naar DAB+ en hoe en waar?

Ben benieuwd,

Henk

DAB+

door Sietze Osinga @, Koekange, 04-02-2017, 09:12 (2860 dagen geleden) @ Henk Waardenburg

Dag Henk.Mijn vrouw heeft in haar kapsalon al bijna 2 jaar tot alle tevredenheid een DAB+radio staan welke meestal op radio5 nostalgia afgestemd staat.
Nog nooit last gehad van storing of uitval.Regio Meppel/Hoogeveen.Altijd een goede ontvangst dus.De radio is een eenvoudige kleine Akai.
Ik heb geen ervaring met andere locaties of met een DAB+ autoradio.
Groeten,
Sietze.

DAB+

door Laurens @, Zaandam, 04-02-2017, 12:31 (2860 dagen geleden) @ Henk Waardenburg

Heb niet veel ervaring met dab+, maar het staat af en toe aan in de bedrijfswagen van m'n vader als ik meerijd.

Mijn grootste frustratie is dat de audioprocessing nog wel harder lijkt te zijn dan bij FM, bij de grote commerciële stations. Heel vermoeiend.

Als de ontvangst slecht is, schakelt een goeie FM radio over op mono (eventueel eerst high blend). De boel klinkt dan wat doffer dan DAB, maar onder diezelfde omstandigheden kan DAB ook af en toe uitvallen. Dat is hinderlijker dan wanneer de ruis toeneemt, vind ik. Komt niet vaak voor, maar tussen de kantoortorens en tramleidingen wil het een enkele keer wel voorkomen.
Als het signaal sterk genoeg is om op FM en buiten de high blend te zitten, is het verschil in geluidskwaliteit tussen DAB en FM gering.

DAB+

door Hugo Sneyers ⌂ @, Tongeren, België, 04-02-2017, 12:39 (2860 dagen geleden) @ Henk Waardenburg

Ik heb enkele jaren geleden deze radio gekocht: http://www.theregister.co.uk/2011/03/19/review_pure_contour_dab_radio/
Niet om DAB+ te kunnen ontvangen maar om internetradio te hebben zonder de hele dag mijn pc te moeten laten aan staan.
Ik luister praktisch nooit naar DAB+ maar het is me al opgevallen dat, wanneer ik de radio aan het raam zet, ik ongeveer 90 DAB-zenders kan nemen.
Zet ik echter de radio op zijn gewone plaats in de huiskamer dan kan ik er nauwelijks 8 ontvangen.

Groeten .... Hugo Sneyers

DAB+

door frits @, Meppen Dtsl., 04-02-2017, 12:40 (2860 dagen geleden) @ Henk Waardenburg

Ik heb een dab+ autoontvanger/fm transmitter die ik in de schuur geinstalleerd
heb voor ontvangst van classic fm. Afhankelijk van de weersomstandigheden
kreeg ik hiermee een redelijke ontvangst van zo'n 8 stations. Na plaatsing van een zelf geknutselde antenne op de schuur (2.5m boven het maaiveld) krijg ik nu 30 stations glaszuiver binnen. De antenne kan je hier vinden,
http://www.dabtuners.nl/slechte-dab-ontvangst-huis-even-knutselen-dan
Mijn lokatie is Haren in Duitsland

DAB+

door Henk Waardenburg @, Doesburg, 05-02-2017, 09:12 (2859 dagen geleden) @ Henk Waardenburg

Beste mensen,

Allemaal hartelijk dank voor jullie reacties.
Ik ga het toch maar eens uitproberen hoewel ik het gevoel heb dat het de kant van eerdere ontwikkelingen op radiogebied uit gaat.

Een dezer dagen wordt het waarschijnlijk ingehaald door internet-radio via 4G en 5G mobiele netwerken.

We zien wel, zo blijft het boeiend.

Groeten,

Henk

DAB+

door A. Ouwehand @, Amersfoort, 06-02-2017, 17:36 (2858 dagen geleden) @ Henk Waardenburg

Al geruime tijd is binnen de BDXC een uitgebreid maandelijks item te lezen over DAB+ in hun maandelijkse uitgave.
www.bdxc.nl

Mvg,
Tony Ouwehand
Member of: BDXC
4868 AOd

DAB+

door Gerard in Zeist ⌂ @, Zeist, 08-02-2017, 10:48 (2856 dagen geleden) @ Henk Waardenburg
Gewijzigd door Gerard in Zeist, 08-02-2017, 10:52

wie luistert er naar DAB+ en hoe en waar?

Ik heb sinds anderhalf jaar zo'n dingetje van Akai en ben er heel tevreden over. Gisteren nog even op de scan knop gedrukt en ik blijk over 60 kanalen te beschikken, toen had ik er 29. Meestal heb ik hem op Classic staan en ik heb hem niet de hele dag aan maar toch elke dag wel even.

Geluid is prima, bediengemak ook, en inderdaad, je ziet de dekking ook steeds toenemen. Op de Akai kan ik de ontvangsterkte van de gekozen zender laten zien, en op Classic heb ik nu 7 blokjes wat een paar maanden geleden maar 4 was (het minimum voor ontvangst).

Je kunt hem voeden uit batterijtjes, die vrij snel leeg gaan. Maar er zit ook een adaptertje bij (sluipverbruik < 0.1W als hij uit staat) en dat is gewoon micro-usb dus je kunt hem op elke telefoonoplader of usb-voeding met een standaard kabeltje gebruiken.

Bediengemak: je hebt eigenlijk alleen de aan/uit knop dagelijks nodig. Verder kun je hem harder of zachter zetten met de volumeknop. Of je kunt een andere zender kiezen met de afstemknop, heel logisch allemaal! Als je aan de afstemknop draait, scroll je door een alfabetische lijst van zendernamen (of eigenlijk kanaalnamen) die in je displaytje verschijnen.
Wil je iets meer zien, zoals ontvangsterkte oid, dan kun je met een menuutje kiezen voor allerlei dingen in het display, heel handig!

Een paar maanden later ging ik nog zo'n radio kopen en kreeg er eentje met opvolgend serienummer! Ik heb nu sn=1545400209 en mijn moeder sn=1545400208. Ben ik nou de enige in mijn dorp die wel eens een DAB+-radio koopt?

DAB+

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 08-02-2017, 20:30 (2856 dagen geleden) @ Gerard in Zeist

De enige durf ik niet te zeggen, maar ook zeker niet uit te sluiten. Er kan wel een afwijking van tientallen stuks in een aangeleverde partij zitten. Tenzij ze samen in een omdoos in het winkelmagazijn zaten, dan is de afwijking maximaal ter grootte van de omdoos.

DAB+

door ruudtx @, Utrecht, 08-02-2017, 20:35 (2856 dagen geleden) @ Gerard in Zeist

Zou zomaar kunnen.
Volgens het CBS zijn er maar in 6% vd huishoudens een DAB ontvanger te vinden.
De laatste jaren is er nauwelijks iets bij gekomen, alleen maar bij de ouderen (Radio 5), bij de jongeren zelfs minder.

Het grote publiek is tevreden met FM, genoeg programma's, doet het op elke radio.
Overigens, Paradijs zit ook op DAB, kan 8A, nog tot 1 september.

DAB+

door Gerard in Zeist ⌂ @, Zeist, 09-02-2017, 11:19 (2855 dagen geleden) @ ruudtx

Volgens het CBS zijn er maar in 6% vd huishoudens een DAB ontvanger te vinden.

Fantastisch, met harde gegevens kunnen we hard aan het rekenen!
(Dat van die 6% hoor ik je trouwens ook al dagelijks uit mijn radio roepen.)
In mijn dorp zijn zo'n 25000 huishoudens, "dus" 1500 DAB ontvangers volgens CBS.
Als die in een periode van ongever 4 jaar zijn aangeschaft, zijn dat er 375 per jaar of toch wel elke dag ongeveer 1,00 radio. Als ik dan na vier maanden weer een apparaatje ga kopen, zijn er inmiddels zo'n 120 verkocht. Maar OK, er zijn natuurlijk meerdere winkels, en deze winkel heeft ook meerdere types. Er zouden er dan makkelijk tien van dit soort in deze winkel kunnen zijn verkocht. Maar volgens deze retail flyer stopt Akai zijn toestelletjes in dozen van 16. Dat mijn tweede aanschaf uit dezelfde omdoos komt als de eerste is dus nog niet zo vergezocht. Binnen de omdoos lijkt de verdeling van serienummers me een beetje een random proces. De kans dat twee random trekkingen uit een reeks van 16, twee opvolgende nummers oplevert, kan ik aan mijn studenten geven als kansrekeningssom.

Het grote publiek is tevreden met FM, genoeg programma's,

Tja, als ze nou Classic, Paradijs, Groot Nieuws en NPO5 ff op de FM zouden zetten ...

Overigens, Paradijs zit ook op DAB, kan 8A, nog tot 1 september.

Ja Ruud, dat had ik natuurlijk al lang gezien! Die staat bij mij ook in de alfabetische lijst van 60 kanalen op de Akai. Maar je weet dat ik speciaal voor jouw zender een ander toestel, de L'AMiGo in elkaar heb geknutseld van ouwe onderdelen (en nieuwe halfgeleiders om binnen het topic van dit forum te blijven). Ik blijf nog even aan je AM signaal hangen.

DAB+

door ruudtx @, Utrecht, 09-02-2017, 16:58 (2855 dagen geleden) @ Gerard in Zeist

"Tja, als ze nou Classic, Paradijs, Groot Nieuws en NPO5 ff op de FM zouden zetten ... "

Die zijn allemaal gericht op ouderen, en bij de omroep heerst een keiharde leeftijdsdiscriminatie. Misschien moeten we Henk Krol er eens op afsturen....

DAB+

door Hans van Kampen @, Voorhout, 09-02-2017, 20:44 (2855 dagen geleden) @ Gerard in Zeist

Ik heb precies zo'n toestelletje voor op mijn werk radio 5 te kunnen beluisteren en idd. zijn de penlites na 2 dagen leeg, mijn oude analoge SONY transistor deed er ruim 3 weken over (week bedoel ik 5 werkdagen)

Dan maar oplaadbare batterijen en iedere nacht in de oplader want veelal heb ik geen stopcontact bij de hand om de radio overdag er op te laten spelen.

Ik heb eens gemeten, als het AKAI toestelletje uit staat consumeert hij nog altijd c.a. 6 mA en aan met gemiddeld geluidsvolume c.a. 147mA

Als ie uit staat blijft de processor de aan/uit toets afvragen want is geen maak en verbreek contact maar een no contact die even contact maakt als je de toets indrukt en geeft dan de processor een melding die het toestelletje inschakeld.

Die mini USB aansluiting aan het toestelletje is trouwens al naar de gallemiezen, zo kwetsbaar:-(

;-)
Hans

--
Hans van Kampen

DAB+

door Gerard in Zeist ⌂ @, Zeist, 10-02-2017, 08:31 (2854 dagen geleden) @ Hans van Kampen

Hans,

Omdat jij vaak buiten werkt, in een lawaaiige omgeving, en waar met bouwmateriaal gewerkt wordt: zou een bouwradio niet wat zijn voor jou? Je hebt deze met accu's erin, en DAB+, en bluetooth. Zoek het internet even af op "bouwradio dab+", ik zag bv deze Bouwland radios, maar er zijn tientallen anderen ook. Voor op een bouwplaats lijkt die Akai me wel een beetje krap bemeten qua uitgangsvermogen.

DAB+

door Ed van der Weele † @, Zeist, 10-02-2017, 10:22 (2854 dagen geleden) @ Gerard in Zeist

Vroeger hoorde je op plaatsen waar schilders of bouwvakkers aan het werk waren altijd wel 1 of meerdere radio's brullen, liefst allemaal op een andere zender.
Afgelopen zomer werd de flat waar ik woon opgeschilderd en je hoorde van de 5 schilders die aan het werk waren helemaal niets.
Nou ja ... af en toe zong of floot er een een stukje, dat was alles.
Ze hadden allemaal oortjes in en ontvingen de radio kennelijk via hun mobiele telefoon.

Ik heb zo'n smartfoon niet, dus hoe het werkt? Geen idee.

DAB+

door Gerard in Zeist ⌂ @, Zeist, 10-02-2017, 10:54 (2854 dagen geleden) @ Ed van der Weele †

Ik heb zo'n smartfoon niet, dus hoe het werkt? Geen idee.

Hoe het werkt, het kan bijna niet simpeler.

De smartphone is eigenlijk een tot in het absurde geminiaturiseerde computer, waar ze meteen ook een stereotoren, FM radio, navigatie, woordenboek, internetmodem, zaklamp en telefoon in hebben gebouwd. Je kunt met de meeste rechtstreeks FM signalen ontvangen, maar ook internetradio net als op een andere computer, of je eigen muziek afspelen als je die in bestanden op je telefoon hebt staan.

Een koptelefoon erop aansluiten en je geniet prive, zonder anderen te storen.

Bluetooth is een toverwoord wat ongeveer hetzelfde betekent als "snoerloos". Je kunt een koptelefoon aansluiten die via een snoertje aan de telefoon vastzit, maar niemand noemt dat een "snoertjeskoptelefoon". Je kunt er ook een nemen waarbij het snoertje er niet zit maar die verder hetzelfde doet. Je zou dat dan een "zondersnoertje-koptelefoon" kunnen noemen, je zou ook gewoon koptelefoon kunnen zeggen, maar vaak wordt dat in het engels benoemd: bluetooth headset. Het is gewoon engels, blue=zonder en tooth=snoertje.

DAB+

door Hans van Kampen @, Voorhout, 10-02-2017, 20:13 (2854 dagen geleden) @ Gerard in Zeist

Is wel wat Gerard maar ik zit nooit op de bouw. Ik ben meestal alleen aan het werk lekker rustig en ik hoef niet zo'n grote bouw boomblaster.

Ik werk veelal in een verzorgingstehuis leeg gekomen woningen opknappen e.d. en binnen in kantoren.

;-)
Hans

--
Hans van Kampen

DAB+

door Pieter Vos @, 08-02-2017, 18:58 (2856 dagen geleden) @ Henk Waardenburg

Hallo allemaal,

Hoewel het onderwerp DAB + al vaker aan de orde is geweest ben ik benieuwd of er in de praktijk iets te merken is van de vooruitgang in dekking die er inmiddels zou moeten zijn.
Kortom: wie luistert er naar DAB+ en hoe en waar?

Ben benieuwd,

Henk

Mijn eerste DAB radio heb ik in de zomer van 2014 gekocht, een DUAL DAB 2A tuner. Ik was nieuwsgierig naar dit toen nog nieuwe medium: welke programma's zijn er te beluisteren, zal de kwaliteit van het geluid goed zijn? Ook had ik mij in de basale techniek van digitale radio verdiept. Hiervan heb ik op dit forum verslag gedaan, zie http://www.philipsradios.nl/forum/index.php?mode=thread&id=21432

Wat de ontvangst sterkte van DAB+ radio heb ik niets te klagen, deze is bij mij heel goed. Dit is niet verwonderlijk, ik woon op ca. 10 kilometer van de zendmast in Lelystad. De geluidskwaliteit van DAB+ vind ik alleszins redelijk, als het om radio gaat hoeft het voor mij geen top hifi te zijn, een radio uitzending hoor je tenslotte nagenoeg altijd eenmalig. Wel krijg ik de indruk dat veel DAB zenders hun muziek eerst flink "opblazen" voor het op de zender komt. Maar die praktijk gebruikt men ook op FM en AM, de uitzending moet zo nodig zo hard mogelijk in het oor van de luisteraar tetteren.

Tegenwoordig is mijn DAB+ radio voor mij slechts één van de radio bronnen, naast web radio, FM en AM. Daarbij gebruik ik de DAB+ radio voornamelijk voor die programma's die exclusief op DAB+ te beluisteren zijn. Bovendien, als een station zowel op DAB+ als via webstream te ontvangen is, geef ik er de voorkeur aan via DAB te luisteren, ik laat mijn PC niet onnodig draaien om radio te luisteren, daarvoor is mijn PC een te kostbaar apparaat.

Ook ik heb gemerkt dat het aantal DAB+ programma's toeneemt. Er zijn inmiddels al vier 'oldie' programma's op DAB+ in mijn woonplaats te beluisteren: Radio 5, Radio 10 gold, Retro radio en sinds kort LXclassics. Dat is mooi meegenomen, zo valt er wat te kiezen en te zappen. Maar toch luister ik niet de hele dag naar 'oldie' zenders, niet via DAB en ook niet via andere media, bij veel werkzaamheden vind ik muziek storend.

Samengevat, DAB+ is een extra radio techniek die wat mij als luisteraar betreft, gewoon moet concurreren met de andere radio media.

Met vriendelijke groet, Pieter.

DAB+

door Henk Waardenburg @, Doesburg, 12-02-2017, 16:53 (2852 dagen geleden) @ Pieter Vos

Pieter,

Ook jou dank ik voor je reactie.
Terugkomend op je laatste zin vrees ik echter dat DAB+ over niet al te veel tijd 1 concurrent minder heeft en wel de FM!
Commerciële belangen van een klein groepje mensen lijken toch weer de boventoon te krijgen. De meeste mensen zijn heel tevreden met FM maar ja, de schoorsteen etc...
(Nu maar wachten op het moment dat een fabrikant voorstelt om de wereld buiten overdag met LEDs te gaan verlichten omdat dat zonlicht zo inefficiënt en onbetrouwbaar is ... :-( )
Groeten,

Henk

DAB+

door Pieter Vos @, 12-02-2017, 19:34 (2852 dagen geleden) @ Henk Waardenburg

Pieter,

Ook jou dank ik voor je reactie.
Terugkomend op je laatste zin vrees ik echter dat DAB+ over niet al te veel tijd 1 concurrent minder heeft en wel de FM!
Commerciële belangen van een klein groepje mensen lijken toch weer de boventoon te krijgen. De meeste mensen zijn heel tevreden met FM maar ja, de schoorsteen etc...
(Nu maar wachten op het moment dat een fabrikant voorstelt om de wereld buiten overdag met LEDs te gaan verlichten omdat dat zonlicht zo inefficiënt en onbetrouwbaar is ... :-( )
Groeten,

Henk

Henk,

Een voordeel van DAB+ schijnt te zijn dat het voor DAB+ benodigde zenderpark minder energie nodig heeft dan een zenderpark op FM met gelijke dekking. Het energie gebruik is doorgeschoven naar de luisteraar :fir , een DAB+ radio vreet wel zes keer zoveel stroom als een FM radio, zo is onderhand algemeen bekend. (Mijn DUAL DAB 2A tuner gebruikt 135 mA bij 6 volt, een FM radio kan toe met 20 tot 25 mA bij 6 volt.)

Heel veel mensen zullen er inderdaad op dit moment nog helemaal geen behoefte hebben aan DAB+. Zolang de populaire zenders, zoals 538, Sky en Veronica, prima op FM zijn te ontvangen, waarom een DAB+ radio kopen?

Maar als het volk ergens geen behoefte aan heeft, wat doet de overheid dan? Juist, een verplichting opleggen. Bij wet zijn de vergunninghouders van FM en AM frequenties verplicht geworden om ook in DAB+ te investeren. Alleen als je genoegen neemt met een laag vermogen AM zendertje, mag je DAB+ links laten liggen.

Voor de grote commerciële radio stations is de DAB+ verplichting geen grote financiële last. Maar voor een klein radio station als Radio Paradijs wel. En als de man achter Quality Radio = Radio Paradijs, Ruud Poeze er bovendien eerlijk voor uitkomt dat wat hem betreft DAB+ niet hoeft, dan ontsteekt de overheid in grote woede: "afpakken zal ik de AM zendvergunningen van jou". Quality Radio mag nog wel verder als mini AM station op 828 kHz met 50 watt.

Zoals je terecht opmerkt zijn er ook de financiële belangen van de fabrikanten en handelaren van DAB+ radio's die het heel prettig vinden als FM gaat verdwijnen ten gunste van DAB+, het volk zal massaal DAB+ radio's moeten kopen. In Noorwegen is de FM al verdwenen ten gunste van DAB+.

Met vriendelijke groet, Pieter.

DAB+

door ruudtx @, Utrecht, 14-02-2017, 18:04 (2850 dagen geleden) @ Pieter Vos

Eindelijk iemand die het begrijpt
De 828 mag door mij met slechts 12,5 W gebruikt worden, want de vermogens bij LPAM worden opeens in PEP uitgedrukt. Het gaat om max zenderuitgangsvermogen.
Dus antenneverliezen compenseren is er ook niet bij.

DAB+

door Doeve @, Borgercompagnie, 08-02-2017, 20:46 (2856 dagen geleden) @ Henk Waardenburg

Heb ik weer! twee van die apparaten in huis een van Konig en een van Scansonic.
In de tuin; Als er iemand langs loopt of op staat valt het geluid weg bij beide apparaten. de Konig een keer meegenomen op een wandeling; om de drie passen geluid weg, De Scansonic in de auto met adapter via aux gaat aan en uit op het ritme van de ruitenwisser maar onderweg valt het geluid ook regelmatig weg. Met een buiten antenne zal het wel beter zijn maar ik dacht toch dat dit niet de bedoeling was/is. verder maar is al eerder aan de orde geweest de FM portabel werkt drie maanden op een stel battrijen, de DAB+ een dag!
Henk

DAB+

door Goldline @, Oranjedorp, 09-02-2017, 09:56 (2855 dagen geleden) @ Doeve

Gelijke ervaringen in Velsen.
En zit nu met een mooie Bush DAB zonder + in mijn maag.
Net zo'n ramp als digitenne !

--
Cees PA1DBA

DAB+

door ruudtx @, Utrecht, 09-02-2017, 16:52 (2855 dagen geleden) @ Goldline

De Bush kan je op Ebay voor Britse markt proberen te verkopen. Daar hebben ze nog steeds de simpele DAB, zonder +.
Allemaal t gevolg van te snel zijn, eerst met TV, op 405 lijnen, matige kwaliteit, Europa koos voor 625. Dezelfde frequenties van de 405 lijnen (VHF band (1) 3) worden gebruikt voor DAB, en die kwam in UK dus snel vrij wegens afschaffen 405. En dus weer te snel, nu met DAB.

DAB+

door Goldline @, Oranjedorp, 09-02-2017, 17:33 (2855 dagen geleden) @ ruudtx

Ruud, jij als TX expert kan mij wel vertellen of er een DAB+ modulatorprint
verkrijgbaar is.
Lijkt mij een leuk experiment:-)

--
Cees PA1DBA

DAB+

door ruudtx @, Utrecht, 09-02-2017, 17:39 (2855 dagen geleden) @ Goldline

Ik heb juist niks met DAB.
Zendt er wel op uit (via Broadcast Partners) maar heb uit principe geen ontvanger.
Waarom zou je op DAB willen zenden?
Maak eens een rondje bij familie en kennissen niet radio-en techniek-freaks, waarschijnlijk hebben ze nog nooit gehoord van DAB.

DAB+

door Goldline @, Oranjedorp, 09-02-2017, 21:43 (2855 dagen geleden) @ Goldline

Dat HR++ glas van je woning houd ook veel tegen, je houd geen veldsterkte meer over.
Vermoedelijk door de opgedampte metaal laag.

--
Cees PA1DBA

DAB+

door Hans van Kampen @, Voorhout, 09-02-2017, 20:53 (2855 dagen geleden) @ Doeve

Vind ik ook heel irritant, als ik bij mijn AKAI kom valt het geluid veelal weg, het lijkt wel of DAB+ radio's een hekel hebben aan nabijheid van lichamen die voor 90% uit water bestaan.

;-)
Hans

--
Hans van Kampen

DAB+

door Leo Snoeren ⌂ @, Dongen, 09-02-2017, 21:12 (2855 dagen geleden) @ Hans van Kampen

Vind ik ook heel irritant, als ik bij mijn AKAI kom valt het geluid veelal weg, het lijkt wel of DAB+ radio's een hekel hebben aan nabijheid van lichamen die voor 90% uit water bestaan.

;-)
Hans

90 procent water is ook wel erg veel Hans:-D :-D :-D :-D

--
Met vriendelijke groet,

Leo Snoeren

https://www.rrd.link/ (onder constructie)

leosnoeren(apenslingertje)freedom.nl

DAB+

door Hans van Kampen @, Voorhout, 10-02-2017, 20:18 (2854 dagen geleden) @ Leo Snoeren

OT

Je hebt gelijk Leo, ik overdreef wel een beetje. Ik heb even gegoogeld (had ik eerder moeten doen) maar de man bestaat gemiddeld voor 65% uit water.

;-)
Hans

--
Hans van Kampen

DAB+

door Hugo Sneyers ⌂ @, Tongeren, België, 12-02-2017, 12:05 (2852 dagen geleden) @ Henk Waardenburg

Ik heb nog een vraag ivm DAB+
Op mijn werk stonden vroeger 2 radio's te spelen, niet te ver van elkaar, die uiteraard op dezelfde FM-zender afgestemd waren.
Hoe zit dat als je 2 radio's DAB+ afstemt op dezelfde zender, speelt de muziek dan 'gelijk' of kan er een tijdsverschil zitten tussen de muziek ?

Groeten .... Hugo Sneyers

DAB+

door Henk Waardenburg @, Doesburg, 12-02-2017, 16:42 (2852 dagen geleden) @ Hugo Sneyers

Hugo,

Ik heb nog geen praktijkervaring met DAB+ maar als ik uit ga van ervaringen met andere digitale geluidsystemen dan kan ik me voorstellen dat er tijdverschil ontstaat als je ontvangers met verschillende software of verschillende processors hebt.
Benieuwd of de meer ervaren DAB+ luisteraars hier iets over kunnen zeggen.

Groeten,

Henk

PS: leuk dat er alsnog een hele draad aan het ontstaan is. :-)

DAB+

door Hans van Kampen @, Voorhout, 13-02-2017, 19:24 (2851 dagen geleden) @ Hugo Sneyers

Neen, ik heb een collega die net als ik ook een DAB+ radio heeft en allebij op de zelfde zender geen looptijdverschillen.

Dit, en dat ervaar ik thuis is wel het geval met internet radio's. Ik heb in de woonkamer en in de keuken een Logitech squeezebox internetradio en op de zelfde zender 'n enorm looptijdverschil.

;-)
Hans

--
Hans van Kampen

DAB+

door paul-jean @, Nieuwegein, 12-02-2017, 16:50 (2852 dagen geleden) @ Henk Waardenburg

Ik luister regelmatig naar DAB+ via een TechniSat DigitRadio 100. Uiterlijk bestaat dit uit een schermpje, een afstandsbediening en een voedingsadapter.

Favoriet bij mij zijn NPO Soul & Jazz, Retrohits en Paradijs. Deze ontvanger heeft geen luidspreker, maar is eigenlijk een tuner met een audio output.

Het audiosignaal gebruik ik als input voor tegelijkertijd een FM- en AM-zendertje (zie http://www.philipsradios.nl/forum/index.php?id=31853).

Op deze manier heb ik DAB+ muziek op al mijn buizenradio's in huis.

Groet,
Paul Bakker.

DAB+

door ruudtx @, Utrecht, 14-02-2017, 18:11 (2850 dagen geleden) @ paul-jean

Klinkt dat Paradijs een beetje op DAB.
Ik heb zelf geen idee, nog nooit gehoord en weiger uit principe een DAB doos te kopen.

DAB+

door paul-jean @, Nieuwegein, 15-02-2017, 09:44 (2849 dagen geleden) @ ruudtx

De kwaliteit op DAB+ vind ik redelijk. In elk geval beter dan op de AM 1584 die ik hier in Nieuwegein goed kan ontvangen, maar nogal blikkerig klinkt.

Mijn DAB+ ontvanger laat de volgende gegevens zien:

- stereo ontvangst
- kan. 8A Randstad
- signaal error: ca. 15
- 64 kbps
- AAC

De signaal fout van ongeveer 15 is best hoog. Dit komt omdat het signaal erg zwak is. Als antenne gebruik ik een draadje van ongeveer 1 meter.De meeste andere zenders die ik ontvang zijn sterk genoeg en geven een error van o.
De zwakke ontvangst heeft overigens geen invloed op de geluidskwaliteit.

Groet,
Paul.

DAB+

door Gerard in Zeist ⌂ @, Zeist, 15-02-2017, 10:35 (2849 dagen geleden) @ paul-jean

Als je Paradijs "zwak" ontvangt, moet dat toch gelden voor alle kanalen die op 8A zitten? Kun je die hoge error rate dan ook voor de andere kanalen in die bundel zien?

DAB+

door paul-jean @, Nieuwegein, 15-02-2017, 14:25 (2849 dagen geleden) @ Gerard in Zeist

Ja dat klopt Gerard, alles op kanaal 8A komt zwak binnen.
Maar omdat de geluidskwaliteit toch nog goed blijft is mij dat nooit opgevallen.

Nu er zo specifiek naar wordt gevraagd heb ik ook nog even gevarieerd met de positie van het antennedraadje. Dit heeft (in mijn situatie) een behoorlijke invloed. Veel beter dan 4 blokjes signaalsterkte op een schaal van 16 wordt het niet en met een signaalfout van 15 of meer.

DAB+

door ruudtx @, Utrecht, 15-02-2017, 17:47 (2849 dagen geleden) @ paul-jean

In Lopik staat een steunzender, dat is dicht bij N-gein, ca 5 km.
Vreemd dat het dan nog zo zwak is.

DAB+

door Ed van der Weele † @, Zeist, 15-02-2017, 17:54 (2849 dagen geleden) @ ruudtx

In Lopik staat een steunzender, dat is dicht bij N-gein, ca 5 km.
Vreemd dat het dan nog zo zwak is.

De dekking van DAB+ zal wel net zo slecht zijn als van Digitenne.
In Zeist lukt ontvangst van Digitenne alleen met een buitenantenne op de zender Utrecht (Oost) (of IJsselstein) gericht.
Met DAB heb ik geen ervaring.

DAB+

door paul-jean @, Nieuwegein, 15-02-2017, 20:03 (2849 dagen geleden) @ ruudtx

Ik heb gelezen dat deze steunzender begin 2017 in gebruik wordt genomen.
Is deze dan nu inderdaad actief? Lijkt eigenlijk van niet.

DAB+

door ruudtx @, Utrecht, 17-02-2017, 18:20 (2847 dagen geleden) @ paul-jean

Zou aan moeten staan.
Ik betaal er in ieder geval wel voor.

DAB+

door Hugo Sneyers ⌂ @, Tongeren, België, 15-02-2017, 14:44 (2849 dagen geleden) @ paul-jean

Als antenne gebruik ik een draadje van ongeveer 1 meter.

Groet,
Paul.

Hallo Paul,

Probeer eens met een draadje van 35 cm, dat is ongeveer 1/4 golflengte.

Groeten ... Hugo Sneyers

DAB+

door paul-jean @, Nieuwegein, 15-02-2017, 20:45 (2849 dagen geleden) @ Hugo Sneyers

Goeie tip Hugo!

Signaalsterkte is nu ongeveer de helft van maximaal met een error rate van 0.

Andere kanalen komen ook nog voldoende sterk door.