DAB+ (Toestel of techniek)

door Henk Waardenburg @, Doesburg, 03-02-2017, 23:47 (2861 dagen geleden)

Hallo allemaal,

Hoewel het onderwerp DAB + al vaker aan de orde is geweest ben ik benieuwd of er in de praktijk iets te merken is van de vooruitgang in dekking die er inmiddels zou moeten zijn.
Kortom: wie luistert er naar DAB+ en hoe en waar?

Ben benieuwd,

Henk

DAB+

door Sietze Osinga @, Koekange, 04-02-2017, 09:12 (2860 dagen geleden) @ Henk Waardenburg

Dag Henk.Mijn vrouw heeft in haar kapsalon al bijna 2 jaar tot alle tevredenheid een DAB+radio staan welke meestal op radio5 nostalgia afgestemd staat.
Nog nooit last gehad van storing of uitval.Regio Meppel/Hoogeveen.Altijd een goede ontvangst dus.De radio is een eenvoudige kleine Akai.
Ik heb geen ervaring met andere locaties of met een DAB+ autoradio.
Groeten,
Sietze.

DAB+

door Laurens @, Zaandam, 04-02-2017, 12:31 (2860 dagen geleden) @ Henk Waardenburg

Heb niet veel ervaring met dab+, maar het staat af en toe aan in de bedrijfswagen van m'n vader als ik meerijd.

Mijn grootste frustratie is dat de audioprocessing nog wel harder lijkt te zijn dan bij FM, bij de grote commerciële stations. Heel vermoeiend.

Als de ontvangst slecht is, schakelt een goeie FM radio over op mono (eventueel eerst high blend). De boel klinkt dan wat doffer dan DAB, maar onder diezelfde omstandigheden kan DAB ook af en toe uitvallen. Dat is hinderlijker dan wanneer de ruis toeneemt, vind ik. Komt niet vaak voor, maar tussen de kantoortorens en tramleidingen wil het een enkele keer wel voorkomen.
Als het signaal sterk genoeg is om op FM en buiten de high blend te zitten, is het verschil in geluidskwaliteit tussen DAB en FM gering.

DAB+

door Hugo Sneyers ⌂ @, Tongeren, België, 04-02-2017, 12:39 (2860 dagen geleden) @ Henk Waardenburg

Ik heb enkele jaren geleden deze radio gekocht: http://www.theregister.co.uk/2011/03/19/review_pure_contour_dab_radio/