Goedenmorgen
Kan iemand mij helpen aan transistor AF116 voor een Bush Radio VTR103 (liefst 2 stuks)
met vriendelijke groet
Jos
Transistor AF116 (2x)
door soundman2 , Wouw, 02-03-2017, 09:38 (2825 dagen geleden) @ Jos
Het is maar de vraag of nieuwe NOS) transistors nog goed zijn. Inwendig hebben deze transistors last van whiskers, haarsluitinge, Je kunt ze vervangen door eveneens moeilijk verkrijgbare, maar recentere AF121 of AF125, die geen last hebben van dat verschijnsel. Helaas is de uiterlijke vorm wat anders, dus onzichtbare reparatie is niet mogelijk.
Transistor AF116 (2x)
door Oldtimer , Oegstgeest, 02-03-2017, 13:23 (2825 dagen geleden) @ Jos
Gewijzigd door Oldtimer, 02-03-2017, 13:24
Zijn die AF116's echt overleden of hebben ze alleen sluiting tussen de afschermdraad (die aan het huis zit) en de collector?
In dat geval kun je dat probleem nog wel oplossen, zie:
http://www.philipsradios.nl/forum/index.php?id=18252
lezen vanaf de laatste vier opmerkingen in de complete draad.
Willem
Transistor AF116 (2x)
door Jos , Nieuwkoop, 02-03-2017, 14:48 (2825 dagen geleden) @ Oldtimer
Dank,
1X is inderdaad geheel overleden en de ander heeft sluiting, echter de sluiting is soms wel / soms niet aanwezig. Ik lees de "oplossing" maar als er een vervangend exemplaar is te krijgen heeft dat de voorkeur.
Moet vanavond even zoeken naar mogelijke equivalenten.
gr Jos
Transistor AF116 (2x)
door Willem.H.N. , Enschede, 02-03-2017, 15:25 (2825 dagen geleden) @ Jos
Dank,
1X is inderdaad geheel overleden en de ander heeft sluiting, echter de sluiting is soms wel / soms niet aanwezig. Ik lees de "oplossing" maar als er een vervangend exemplaar is te krijgen heeft dat de voorkeur.
Moet vanavond even zoeken naar mogelijke equivalenten.gr Jos
Ik heb hier 2 x de AF239 , volgens Jaeger boek zullen die ook kunnen
als vervanger /alleen de pen aansluiting/bezetting nakijken.
bij belangstelling pm via envelopje.
Willem.
--
Lukt het niet?
gebeurt mij ook wel eens.
Transistor AF116 (2x)
door Maarten Bakker , Haarlem/Delft, 03-03-2017, 22:30 (2824 dagen geleden) @ Jos
Gewijzigd door Maarten Bakker, 03-03-2017, 22:33
Het huisje niet te lang en niet te kort verwarmen met de soldeerbout zou volgens mij in theorie het beste werken van alle 'lapmiddelen'.
Als de transistor daarna onverhoopt niet meer werkt, kun je de behandeling herhalen, maar dit keer om het huisje open te solderen en er een equivalent type in te proppen (in een kousje om te voorkomen dat er whiskers bij komen). Ik heb dat nog niet geprobeerd maar met het juiste type moet dat wel passend te maken zijn.
Mogelijke vervangers zijn AF126 en AF239, maar misschien zijn die te groot om in het huisje te proppen. Er zijn wel miniatuur- of SMD-germaniumtransistoren maar die zijn wat zeldzamer; als experiment zou je zomaar silicium kunnen proberen. Een simpele BC857 doet het misschien al als het om wat lagere frequenties gaat, of een BF-type als het voor FM is.
Transistor AF116 (2x)
door johnbos , Wieringerwerf, 04-03-2017, 10:18 (2823 dagen geleden) @ Jos
Goedemorgen Jos, Bij problemen met de transistor AF116 welke een behuizing contact
heeft wil soms het los nemen van het contact S het probleem wel worden opgelost,ik zelf heb dit regelmatig bij transistoren met S contact toegepast.Bij defecte transistoren zal dit niet helpen en moet deze vervangen worden.Bij belangstelling
heb ik enkel goede en gebruikte AF 116 nog liggen verneem wel van je of je hier belangstelling voor hebt
Groet John Bos
--
J.E.F.Bos