10-track Ampex tapes (Toestel of techniek)

door Dominic @, Breda, 06-03-2017, 15:21 (2838 dagen geleden) @ vier321
Gewijzigd door Dominic, 06-03-2017, 15:23

Ik denk dat er een fout wordt gemaakt. De tapes die in de tijd van de X8 en IBM-360 werden gebruikt waren half-inch 9-track tapes, een zeer gangbaar formaat voor data in die tijd.

Deze tapes werden zelfs nog tot eind jaren '70 toegepast in de laatste series van de PDP-8 van Digital en in de Data General NOVA. Zelfs in de jaren '90 werden er mondjesmaat nog drives en tapes op bestelling geleverd. Ik heb zelf nooit geprobeerd een 9-track te digitaliseren op een audiorecorder, kan me ook niet voorstellen dat een datadeck hetzelfde geconfigureerd is wat kophoek etc betreft als een audiodeck. Daarbij zit je met een ongelooflijk hoge frictie van de band in een audiodeck in tegenstelling tot een datadeck dat met een vacuum werkt. Kan in mijn optiek nooit goed gaan en betekend vrijwel zeker het einde van je tape.

Wellicht is het dus handiger om opzoek te gaan naar een 9-track datadeck uit een Digital PDP-8 en daar een interface voor de ontwerpen die de ruwe data wegschrijft naar een bestand op een PC.

Een aantal jaar geleden heb ik een dergelijke tapedrive uit een PDP-8 gehad maar deze heb ik destijds verkocht omdat ik er A) geen software voor had en B) ik mijn verzameling weer eens moest uitdunnen omdat de garage volgepakt stond.

Als ik me overigens niet vergis zaten er bij de X8 die destijds naar de HAN ging ook twee tapedrives, zijn die niet werkend te maken? Of gaat het om tapes voor de X1?

Heb je misschien ook een duidelijke foto van de tapereel zelf? Stickers, typenummers etc kunnen je ook een stuk verder helpen en vertellen over wat voor tape we hier exact praten.

Mocht je iemand vinden die het wel kan hou er dan ernstig rekening mee dat Ampex tapes niet het best bewaard zijn gebleven, vaak plakken ze aan de koppen of aan zichzelf, ook al voel je dat niet wanneer je een stukje afrolt.

Wellicht dat iemand op het vintage computer forum jullie kan helpen en anders zou ik mijn licht eens hier opsteken als ik jullie was (zitten wel in de USA helaas): http://www.electrovalueinc.com/

Dominic

Complete draad:

RSS Feed van berichtenreeks