Recorder (Toestel of techniek)
En tijd geleden overgehouden van een klusje deze 16mm recorder van STEENBECK.
Hij werkte niet en het toeval is dat ik veel van de herkomst wist. Er was geen doc. bij! Maar ik wist een van de vorige eigenaren te achterhalen maar die zij dat hij het wel had maar het niet kon vinden en zou het laten weten als hij wat vond.
Na een jaar nog niets en ik overwoog er oud ijzer van te maken. Tot ik een telefoontje kreeg dat het gevonden was. Nu kon ik verder dacht ik maar na het schema ingeken te hebben zakte de moed in de schoenen. Waar te beginnen? Het kwam er gewoon niet van.
Tijdens een bezoekje van Loek hebben we er even naar gekeken en heeft Loek me op weg geholpen. Het display deed niets. De motor reageerde nog wel.
Een aantal printplaten bevinden zich in de zijkant. Om daaraan te kunnen meten moest er eerst een extenderboard gemaakt worden maar dat viel mee een bestaande waarvan er slechts 6 banen met elkaar verbonden waren aangepast (had ik al klaar).
nu kon er gemeten worden. Advies van Loek eerst kijken of de oscilator (hart) van de up werkt, dat was het geval (er zit leven in). Verder div. in en uitgangen meten waarbij je met de scoop alleen kunt zien of er GRAS groeit. Tot we bij een IC kwamen waar iets uit zou moeten komen maar niets uit kwam Een CD4021 pen 3.
.
Een schuifregister CD4021 die had ik toevallig liggen en na vervanging verscheen er iets op het display. verder zoeken leverde op dat de andere CD4021 ook defect was. Besteld en na vervanging op het display duidelijk HALLO bij het opstarten.
Zover zo goed. Nu bleek dat alles verder redelijk werkte alleen bij de stopstand liep de motor met kleine stapjes door. Verder spitten in de schakeling! de motor is een stappen motor die aangestuurd wordt doordoor wat ze noemen een ratemultiplier - interface. daar komen afhankelijk de gekozen snelheid meer of minder pulsen uit en bij stop zou dat niets moeten zijn dacht ik. Er kwamen inderdaad korte pulsen in het ritme van de motor uit. Bij meten aan de 74C373 ook weer een schuifregister bleek een poort te blijven hangen, pen12 Q3, Die besteld bij OKAPHONE en na vervangen werkte het apparaat zoals ik dat verwachtte.
Het geeft voldoening dat een toestel uit de jaren 50/60 weer functioneerd en wat een mooie techniek.
Henk met dank aan Loek