Recorder (Toestel of techniek)
En tijd geleden overgehouden van een klusje deze 16mm recorder van STEENBECK.
Hij werkte niet en het toeval is dat ik veel van de herkomst wist. Er was geen doc. bij! Maar ik wist een van de vorige eigenaren te achterhalen maar die zij dat hij het wel had maar het niet kon vinden en zou het laten weten als hij wat vond.
Na een jaar nog niets en ik overwoog er oud ijzer van te maken. Tot ik een telefoontje kreeg dat het gevonden was. Nu kon ik verder dacht ik maar na het schema ingeken te hebben zakte de moed in de schoenen. Waar te beginnen? Het kwam er gewoon niet van.
Tijdens een bezoekje van Loek hebben we er even naar gekeken en heeft Loek me op weg geholpen. Het display deed niets. De motor reageerde nog wel.
Een aantal printplaten bevinden zich in de zijkant. Om daaraan te kunnen meten moest er eerst een extenderboard gemaakt worden maar dat viel mee een bestaande waarvan er slechts 6 banen met elkaar verbonden waren aangepast (had ik al klaar).
nu kon er gemeten worden. Advies van Loek eerst kijken of de oscilator (hart) van de up werkt, dat was het geval (er zit leven in). Verder div. in en uitgangen meten waarbij je met de scoop alleen kunt zien of er GRAS groeit. Tot we bij een IC kwamen waar iets uit zou moeten komen maar niets uit kwam Een CD4021 pen 3.
.
Een schuifregister CD4021 die had ik toevallig liggen en na vervanging verscheen er iets op het display. verder zoeken leverde op dat de andere CD4021 ook defect was. Besteld en na vervanging op het display duidelijk HALLO bij het opstarten.
Zover zo goed. Nu bleek dat alles verder redelijk werkte alleen bij de stopstand liep de motor met kleine stapjes door. Verder spitten in de schakeling! de motor is een stappen motor die aangestuurd wordt doordoor wat ze noemen een ratemultiplier - interface. daar komen afhankelijk de gekozen snelheid meer of minder pulsen uit en bij stop zou dat niets moeten zijn dacht ik. Er kwamen inderdaad korte pulsen in het ritme van de motor uit. Bij meten aan de 74C373 ook weer een schuifregister bleek een poort te blijven hangen, pen12 Q3, Die besteld bij OKAPHONE en na vervangen werkte het apparaat zoals ik dat verwachtte.
Het geeft voldoening dat een toestel uit de jaren 50/60 weer functioneerd en wat een mooie techniek.
Henk met dank aan Loek
Recorder
Foto van ratemultiplier-interface vergeten
Pen 6 (Out) van de CD4527 komen de motorstuurpulsen uit
Recorder
mooi toestel, maar denk dat die toch wat jonger is dan dat je aangeeft of is de besturings-elektronica later toegevoegd?
groeten
Kris
Recorder
Mooi om te zien dat deze speler weer hersteld is. Het zou mooi zijn als je de service doc in zou kunnen (laten) scannen zodat anderen er ook iets aan hebben bij reparatie van hun machine.
Overigens is deze machine van eind '70 begin '80 als ik me niet vergis. In elk geval niet uit de jaren '60.
Recorder
Maak er maar eind jaren '70 / begin jaren '80 van... Maar wat een stuk techniek!
Recorder
U heeft geheel gelijk, op de schema-tekeningen lees ik nu datum 1980-tot-1982.
Hij is dus jonger als wat ik uit de losse pols vermelde.
Op zich stel ik de schema's beschikbaar maar inscannen kan ik niet. Ik denk ook niet dat er veel van deze machines in omloop zijn.
Het valt trouwens niet mee om een verhaaltje duidelijk op papier te zetten.
Ik heb regelmatis contact met de leverancier (Janssen film in Venray) maar die kenden dit apparaat niet eens dacht ik, maar dat weet ik ook niet zeker.
Wat ook jammer is dat er tweespoorkoppen op zitten en er maar één kanaal opname en één kanaal weergave versterker in zitten.
Henk
Recorder
Wat ook jammer is dat er tweespoorkoppen op zitten en er maar één kanaal opname en één kanaal weergave versterker in zitten.
Henk
Dat is voor studiomachines vrij gebruikelijk.
Meestal was het volspoor mono. of tweemaal halfspoor stereo. Dat heeft alles te maken met een goede s/r.
In studio's worden banden zelden in twee richtingen gebruikt, zoals bij consumenten recorders wel het geval is.
Bij die laatste was dat in het mono tijdperk ook het geval, er werd tweemaal de halve breedte van de tape gebruikt, terwijl studio's de volledige breedte van de tape gebruikten in een richting.
Eigenlijk zou je verwachten dat een recorder uit die tijd wel was ingericht voor stereo opname en weergave.
Recorder
Wat je dan niet door hebt is dat dit een 16mm apparaat is! Er zijn verschillende normen maar deze heeft dus 2 x 6,3 mm brede sporen.
Henk
Recorder
@Soundman: Dit is geen audiorecorder maar een 16mm filmtafel gebouwd voor 16mm projectorfilm met audiosporen.
Recorder
Er zijn nog aardig wat van deze machines over. Een kennis van mij heeft hetzelfde model. Alleen de documentatie is vaak een enorm probleem.
Recorder
Dit is een apparaat dat volgens mij in een TV studio thuishoort.
We noemden dit vroeger een 16 mm perfo apparaat, de gebruikte geluidsband is dus perfo, oftewel met gaatjes, exact hetzelfde als bij 16 mm film, want in die combinatie moet het gebruikt worden.
Op TV werd vroeger heel veel (zelf geproduceerd) materiaal op 16 mm film uitgezonden. Om het geluid te verbeteren en met name de montage te vergemakkelijken stond het geluid op een aparte perfo geluidsband. Bij afspelen moesten de 2 banden (film en geluid) gelijk worden gelegd (bij het kruisje). Daarna werden de 2 afspelers, de film scanner en de perfo afspeler, gelocked, de perfo speler op remote gezet en konden op de filmscanner (filmafspeler die het beeld omzet naar video) beide banden tegelijk gestart worden. Door de koppeling en de sync met de perfo-gaatjes bleven ze gelijk lopen.
Ik heb zelf zo regelmatig in de late jaren 80 film producties overgezet naar (professionele) videoband.
Bij de TV werd heel veel opgenomen op filmband. Dat was vaak makkelijker en beter dan portable professioneel video als dat er al was. Ook met de overgang naar kleur werd veel film gebruikt, wegens de ongevoeligheid, slechte kwaliteit en onhandigheid van de eerste kleurencamera's.
Voor 16 mm opname had je slechts een handzame 16 mm camaera nodig, maar die had dus geen geluid. Dat werd op een aparte draagbare geluidsrecorder, meestal Nagra of Uher sync, opgenomen. Met gewone (prof) geluidsband.
Na de opname werd de film ontwikkeld en de geluidband gecopieerd naar perfoband, dus de 16 mm geluidsband waar dit apparaat op werkt.
In film montage tafels, waarbij zowel de filmband als de perfo band afgespeeld konden worden, kon beeld en geluid gelijke woden gelegd (jawel, de bekende klap bij opname) en zo gemonteerd. Dus je knipte in de film band en de geluidsband en plakte dat op de gewenste plekken weer aan elkaar. Het eindresultaat was 2 banden, die op de hiervoor beschreven wijze kon worden uitgezonden.
Steenbeck is een zeer bekend merk montage tafel.
Recorder
Inderdaad Ruud. Prachtig omschreven. Wij hadden er op de zaak ook 1 staan.
Recorder
Ik heb dat wel gelezen, maar daar verder niet bij nagedacht. Een gewone audiotape is immers 1/4 inch, dus 6,35 mm.
!6 mm films hebben ook optisch geluid. Magnetisch geluid op film doet me weer denken aan gestripede 8mm smalfilm met alle ellende die daar bij hoorde.
Mijn verhaal is wel ok, maar hoort dus niet bij deze recorder. De naam Steenbeck ken ik ook wel, maar dan denk ik altijd dat het (scene-)montage tafels zijn....
Recorder
Wat je dan niet door hebt is dat dit een 16mm apparaat is! Er zijn verschillende normen maar deze heeft dus 2 x 6,3 mm brede sporen.
Henk
Is dat niet wat breed voor een 16mm film? De perforatie gaat daar ook nog eens vanaf.
Of begrijp ik het verkeerd, dat de audiotape hetzelfde formaat en perforatie heeft als de 16 mm film. Voor synchronisatiedoeleinden in een film nabewerkingsstudio kan dat natuurlijk handig zijn. Evenwel heb ik nooit een 16mm projector gezien waarbij losse tapes gebruikt werden voor het audio, anders dan bij sommige smalfilmsystemen, waarbij de beeldjes electrisch gesynchroniseerd werden met pulsen op de audio tape. Het was een heel gedoe en als een van de twee ooit eens brak, was het ook gedaan met de (lip-)synchroniteit.
Recorder
Mooi verhaal van een niet zo algemeen toestel.
Zeker met ondersteunende verhaal Ruud.
Weer wat geleerd.
Zullen toch de nodige van geweest zijn, denk aan de div reclame bureau's, documentaire makers,verslaggevers en dergelijke die hun verhaal aanleverde op 16mm.
Blijkt dus dit puur een audio-toestel en dus opzoek naar bijhorende film toestel.
Leuk project en werkt weer, dat alleen al geeft plezier.
Recorder
Vele wegen naar Rome!
Er zijn vele normen voor zowel band als cassete als filmtape 16mm en 17,5mm en zelf 35mm.
Hier enkele voorbeelden
We zien soms door de bomen het bos niet meer.
Henk
Recorder
Gelukkig zijn er ook een aantal muziek producties zo gemaakt, waarbij opvalt dat het geluid vaak erg goed is, waar het beeld niet verder dan matig is.
Het geluid is hoe dan ook veel beter dan als het geluid op de filmband zelf staat, vaak met jengel. Optisch geluid is eigenlijk miet om aan te horen.
Ik heb die film/perfo bandjes vroeger vaak aangeleverd bij de NOS uitzendstraat, voor de PSP zendtijd PP. 10 minuten. En weer opgehaald.
Recorder
Na hard nadenken wist ik het ineens waar ik een dergelijk toestel eerder gezien had.
Ook een systeem met losse beeld en geluid banden.
Staat in dit museum.
Museum Wasrol tot DVD te Venlo-Boekend
Overigens een aanrader dat museum!
Recorder
Ik ben in het bezit van een 16mm dubbelband film. Heb echter geen 16mm dubbelband projector. Bestaat er een apparaat waarop ik de geluidsband apart kan afspelen?
Ruilof
Recorder
Die bestaan zie foto, ik heb er nog meer oa MWA machines.
Henk Doeve
--
HJD
Recorder
Ruilof,
Mijn broer heeft zo'n machine, Siemens 2000 met extra 2e spoelset om de geluidsband af te spelen.
Hier toestel rechts, links een normale.
Je ziet de rechter heeft extra spoelset.
Zelf hier geen foto van totaal, maar vond op internet een plaatje
Zo ziet dat er dan uit.
Recorder
Dank voor de reactie. Ik zie een dubbelband projector te koop staan, maar om die voor 1 film aan te schaffen is ook zoiets. Ik denk erover na