Harman Kardon HD500 - Spindle Motor draait niet (Toestel of techniek)

door soundman2 @, Wouw, 16-03-2017, 10:03 (2828 dagen geleden) @ ElektroNick
Gewijzigd door soundman2, 16-03-2017, 10:20

De motor blijft toch een vraagteken. Hij hoeft nauwelijks iets mechanisch te trekken. Ik praat uit het verleden, maar vanaf een halve volt zou die m.i. al wat moeten doen. De stroom lijkt me vrij hoog, maar een stilstaande motor is natuurlijk heel even kortsluiting, totdat hij draait. Dat de weerstand telkens heel even hoog wordt, kan als hij op een overgang in de collector staat. Maar goed lijkt me dat niet. Immers als de motor hoogohmig meet, loopt er geen stroom en zal hij dus ook niet starten.
Dat je verkeerde spanningen hebt gemeten , komt vermoedelijk doordat de motor stroomgestuurd is.
Het karakter van een stroombron is dat de spanning oploopt totdat de ingestelde stroom bereikt is. In theorie mag een stoombron ook niet onbelast werken. In het geval van een ideale stroombron zal de spanning oplopen tot een oneindig hoge waarde. Een stroombron dien je dus kort te sluiten. In de praktijk speelt dit alleen in elektrische installaties, waar stromen gemeten worden met stroomtransformatoren. Als aan zo'n transformator geen ampèremeter hangt en dus open secondaire klemmen heeft, dan zal de secondaire spanning zo hoog oplopen dat er overslag optreed en de transformator defect raakt, dus in dat geval kortsluiten. Dit allemaal even terzijde.
Gelukkig kan de spanning in de cd-speler niet hoger worden dan de voedingsspanning.
Ik repareer al jaren geen cd spelers meer daarom zijn sommige routinevaardigheden wat vervaagd. Je kunt eventueel vergelijken met een goed werkende cd-speler. Aan het testen van de spindelmotor zit weinig risico, zolang hij niet met de electronica verbonden is.
Het draaien van de cd voor de focussering heeft weinig zin. Een cd is nooit perfect vlak en scherpstellen op een stilstaand oppervlak gaat nou eenmaal beter. Daarna hoeft de lens alleen maar binnen het houdbereik te blijven. Als eenmaal scherp gesteld is , begint de zoektocht naar de TOC, de Table Of Contents. Daarvoor is het voor de eerste maal nodig dat de cd draait.
Als je de spindelmotor uitwisselt voor een ander exemplaar, moet je vooraf wel de hoogte van de CD drager meten met een schuifmaat. Als de CD t.o.v. de lens te hoog of te laag ligt, dan zou de focusregeling wel eens op een van de uitersten kunnen lopen. Bij sommige nieuwe motoren, werd daarvoor soms een plastic malletje meegeleverd (PIONEER bv)
Testen van focus OK, daar is volgens mij een meetpunt voor aanwezig. Ook met een klein stukje spiegel (cd) kun je dat controleren. De lens vindt binnen één op- en neergaande beweging het scherptepunt. Door het spiegeltje wat open neer te bewegen, moet het lensje gewoon volgen. Zonder spiegeltje zoekt de lens een aantal malen naar het scherptepunt, soms 8 of 16 maal.
Hoewel de laserstraal niet ongemerkt sterk is en ook nog eens divergerend, moet je niet direct in de lens kijken, het zou oogbeschadiging kunnen opleveren.

Complete draad:

RSS Feed van berichtenreeks