Defecte ? personen weegschaal (Toestel of techniek)

door hdegreeuw @, Andijk, 26-03-2017, 15:32 (2818 dagen geleden)

De personen weegschaal stopte er van de enen op het andere moment mee.
Door het losdraaien van een grote bout aan de onderkant kon de glazenplaat er af.
Nu kon het apparaat open geen losse contacten, batterij is ook goed.
Maar totaal geen reactie op het display.

Op het moment dat ik met een schroevendraaier tegen dat aluminium tik waar de glazenplaat op geschroefd zat gaat het display branden.

Glazenplaat er weer op, bout vast totaal niets.
Bout los plaat eraf en een klein tikje tegen het blok aluminium en werken.

Wat voor iets zorgt ervoor dat contact gemaakt wordt met het display door een klein tikje met de schroevendraaier op het aluminium?

Voorheen hoefde je maar even de glazenplaat aan te raken en het display ging branden.

Defecte ? personen weegschaal

door soundman2 @, Wouw, 26-03-2017, 16:30 (2818 dagen geleden) @ hdegreeuw

De personen weegschaal stopte er van de enen op het andere moment mee.
Door het losdraaien van een grote bout aan de onderkant kon de glazenplaat er af.
Nu kon het apparaat open geen losse contacten, batterij is ook goed.
Maar totaal geen reactie op het display.

Op het moment dat ik met een schroevendraaier tegen dat aluminium tik waar de glazenplaat op geschroefd zat gaat het display branden.

Glazenplaat er weer op, bout vast totaal niets.
Bout los plaat eraf en een klein tikje tegen het blok aluminium en werken.

Wat voor iets zorgt ervoor dat contact gemaakt wordt met het display door een klein tikje met de schroevendraaier op het aluminium?

Voorheen hoefde je maar even de glazenplaat aan te raken en het display ging branden.

Ik heb ook zo'n soort weegschaal. Ik denk eerder dat het tikje met de voet opgepakt wordt door een piezo elementje of een electret microfoontje. Die kunnen ongevoelig worden.

door hdegreeuw @, Andijk, 26-03-2017, 20:38 (2818 dagen geleden) @ soundman2

Hallo Soundman,

[image]

Dat zou heel goed kunnen, ik heb hem verder gedemonteerd en toen kwam dit piezo element tevoorschijn.
Het zit star onder het aluminium blok geklonken

[image][image]

Ongetwijfeld zal het moeten werken, alleen heb ik geen idee hoe dat dan werkt.
Het piezo element hangt volledig in de lucht.
Er komt een afwerkplaat over het geheel met een gat in het midden voor de glazen plaat waar je op moet staan.
Als je er op gaat staan zal het stukje aluminium van ca 10 cm iets verbuigen wat wordt gemeten door de 3 draadjes er bovenop.
Alleen snap ik dan nog niet wat het piezo element doet, dat beweegt misschien een tiende mm door de lucht of zie ik iets over het hoofd?

Ondertussen alle stof er uit geblazen en de boel weer in elkaar gezet.
Hij doet het wel weer, alleen was vroeger een klein tikje genoeg, nu moet je een flinke tik geven om het display aan de praat te krijgen.

En ik ben geen kilo ligter geworden, maar ook niet zwaarder

door soundman2 @, Wouw, 26-03-2017, 20:44 (2818 dagen geleden) @ hdegreeuw

Hallo Soundman,

[image]

Dat zou heel goed kunnen, ik heb hem verder gedemonteerd en toen kwam dit piezo element tevoorschijn.
Het zit star onder het aluminium blok geklonken

[image][image]

Ongetwijfeld zal het moeten werken, alleen heb ik geen idee hoe dat dan werkt.
Het piezo element hangt volledig in de lucht.
Er komt een afwerkplaat over het geheel met een gat in het midden voor de glazen plaat waar je op moet staan.
Als je er op gaat staan zal het stukje aluminium van ca 10 cm iets verbuigen wat wordt gemeten door de 3 draadjes er bovenop.
Alleen snap ik dan nog niet wat het piezo element doet, dat beweegt misschien een tiende mm door de lucht of zie ik iets over het hoofd?

Ondertussen alle stof er uit geblazen en de boel weer in elkaar gezet.
Hij doet het wel weer, alleen was vroeger een klein tikje genoeg, nu moet je een flinke tik geven om het display aan de praat te krijgen.

En ik ben geen kilo ligter geworden, maar ook niet zwaarder

Als je op een piezo een wisselspanning aansluit, dan geeft hij geluid, kennelijk omdat het keramisch materiaal dan vervormt. Het omgekeerde kan dus ook het geval zijn en komt er wat spanning af als het buigt. Heeft de piezo niet ergens tussen geklemd gezeten, of wellicht met kit ergens vast geplakt?