philips 752 bekend probleem ? (Toestel of techniek)

door rvh @, 's-Gravenhage, 08-04-2017, 08:55 (2805 dagen geleden)

Heb twee van deze bakbeesten en van alle twee speelt nog maar 1 kanaal.Wel op vallend dat het ook nog het zelfde kanaal is wat niet werkt .Wie weet waar ik het moet zoeken ?Alvast bedankt gr ruud [image]

philips 752 bekend probleem ?

door soundman2 @, Wouw, 08-04-2017, 10:23 (2805 dagen geleden) @ rvh
Gewijzigd door soundman2, 08-04-2017, 10:24

Je moet zoeken in het kanaal wat niet werkt natuurlijk......
Maar je kunt toch een en ander wel zelf onderzoeken.
Sluit eens een cdspeler aan, werkt er dan ook maar een kanaal? Zonee. volg dan met de scope of signaaltracer waar het signaal verdwijnt.
Je weet dan in welk deel je moet zoeken. Kan een voorversterker zijn, maar net zo goed de eindtrap. Zitten er zekeringen in die defect kunnen zijn.

Systematisch zoeken is het enige wat helpt, kijken levert meestal weinig op, meten veel meer. Lukraak onderdelen vervangen door een "goed bedoeld advies" wat nergens op gestoeld is geeft vaak alleen maar meer ellende.
Helaas, maar repareren is een vak en daar heb je ook nog electronica kennis voor nodig, of een kennis die thuis is in die materie.
Heel erg moeilijk zijn die toestellen niet.
Ik weet dat dit niet het antwoord is waar je op zit te wachten, maar meer kan ik er helaas niet van maken:-(

door Julius ⌂ @, Dronten, 08-04-2017, 11:09 (2805 dagen geleden) @ soundman2

"meten is weten" zei m'n leraar op school altijd !

door soundman2 @, Wouw, 08-04-2017, 14:27 (2805 dagen geleden) @ Julius

"meten is weten" zei m'n leraar op school altijd !

Als je tenminste weet wat je meet! hoort erbij.

door Ben ⌂ @, Waddinxveen, 08-04-2017, 16:41 (2805 dagen geleden) @ rvh

Ruud het schema 22RH752 zit in de schematheek van de NVHR en zou het eerst zoeken in de voeding als 1 kanaal niet werkt.
Groet, Ben

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 08-04-2017, 23:11 (2805 dagen geleden) @ rvh

Je zou eens kunnen navragen op www.mfbfreaks.com/forum

door soundman2 @, Wouw, 09-04-2017, 07:58 (2804 dagen geleden) @ Maarten Bakker
Gewijzigd door soundman2, 09-04-2017, 07:59

Je zou eens kunnen navragen op www.mfbfreaks.com/forum

Tja, dan krijg je allemaal adviezen, die mogelijk ooit eens de oplossing waren, maar dan moet je weer proefondervindelijk alsnog uitzoeken, welke tip de goede is. Dat leidt dan meestal weer tot het onnodig vervangen van niet defecte onderdelen.

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 09-04-2017, 09:43 (2804 dagen geleden) @ soundman2
Gewijzigd door Maarten Bakker, 09-04-2017, 09:51

Dat komt daar inderdaad relatief vaak voor, net als het advies om ongezien alle elco's te vervangen, dus zelf meten en nadenken blijft noodzakelijk om teleurstellingen en teveel werk te voorkomen...

Maar het grote voordeel daar is wel dat er geheid mensen zijn die goed bekend zijn met specifiek dat apparaat.

door soundman2 @, Wouw, 09-04-2017, 12:08 (2804 dagen geleden) @ Maarten Bakker

Ik ken die apparaten ook, ik heb ze verkocht en gerepareerd. Daarom weet ik dat er veel mogelijkheden zijn waarom een kanaal geen geluid geeft.
Voor TS is het een tref, dat beide eindtrappen apart van een zekering zijn voorzien (zie de servicedocumentatie). TS zou eenvoudig kunnen controleren of er een stuk is. Kennelijk heeft ts nog geen servicedoc gedownload. Dat is een kenmerk voor lieden die minder technisch zijn. Ik denk dat iedere goede techneut of elektronicus het schema zou ophalen als dit eenvoudig beschikbaar is en dat is het!.
Maar ja dat is mijn mening en die geef ik graag voor een andere, liefst betere.

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 09-04-2017, 17:26 (2804 dagen geleden) @ soundman2

Je hebt wat mij betreft grotendeels gelijk, de TS zal niet zo uitgebreid meten vermoed ik en dan is het risico heel groot dat er een rijtje tips wordt afgelopen en dat geeft een steeds toenemende kans op achteruitrepareren. Reparatietips zijn dan een vloek en een zegen ineen.

Toch zijn een paar tips over fouten die na 40 jaar veelvuldig optreden, soms goud waard. Dat zijn soms toch ook heel andere fouten dan binnen het normale bruikbare leven van het apparaat en ook niet altijd de meest voordehandliggende. Heb ik zelf laatst nog aan de hand gehad met een MFB en kon de gouden tip zeer snel van de niet toepasselijke adviezen scheiden en verifieeren. Maarja dat is natuurlijk wel met een beetje kennis achter de hand, want als ik letterlijk alle tips had gevolgd dan had die box nu nog wel overhoop gelegen.

Ook om een vraagsteller aan het handje mee te nemen langs een reeks specifieke metingen is de kennisdichtheid daar toch wat groter dan hier simpelweg omdat er méér kenners zitten met een interesse en intieme kennis in resp. van juist deze apparaten; jouw vakkennis niet te na gesproken want dat zit wel goed.

door snameroc @, Etten Leur, 09-04-2017, 09:44 (2804 dagen geleden) @ soundman2
Gewijzigd door snameroc, 09-04-2017, 09:45

Begin eens met kijken of de zekeringen achterop heel zijn. Op mfb freaks heb je ook schemas of deze er tussen staat zou ik even moeten kijken. En soundman wat bedoel je met adviesen als de topic starter daar om vraagt is dat toch goed. Natuurlijk moet hij meten. Ik zou zeggen als de zekeringen heel zijn begin eens te meten van de spanningen op de eind transistors je hebt een werkend kanaal om te vergelijken. Als de topic starter nog nooit gemeten heeft aan dergelijke apperaten kan hij hem beter dicht laten.

door soundman2 @, Wouw, 09-04-2017, 12:12 (2804 dagen geleden) @ snameroc
Gewijzigd door soundman2, 09-04-2017, 12:34

Begin eens met kijken of de zekeringen achterop heel zijn. Op mfb freaks heb je ook schemas of deze er tussen staat zou ik even moeten kijken. En soundman wat bedoel je met adviesen als de topic starter daar om vraagt is dat toch goed. Natuurlijk moet hij meten. Ik zou zeggen als de zekeringen heel zijn begin eens te meten van de spanningen op de eind transistors je hebt een werkend kanaal om te vergelijken. Als de topic starter nog nooit gemeten heeft aan dergelijke apperaten kan hij hem beter dicht laten.

Ik begrijp dat je dolgraag wil helpen, maar.....
Ts vraagt waar hij moet zoeken.
Ik gaf al cynisch aan: "Je moet zoeken in het kanaal wat niet werkt natuurlijk......"
Als TS al meer had onderzocht, had er een andere vraag gestaan.
Het is niet kwaad bedoeld hoor, maar ieder antwoord levert immers weer een nieuwe vraag op. Weet TS wat eindtransistors zijn? Hoe zien die eruit? Alleen in de vorm zijn er al tig verschillende. Zitten ze op de print of op een koelblok, welke print dan etc. En dat staat allemaal in de doc, die heel simpel is te downloaden bij onze alom geroemde NVHR.

door rvh @, 's-Gravenhage, 15-04-2017, 08:49 (2798 dagen geleden) @ rvh
Gewijzigd door rvh, 15-04-2017, 09:07

Werken weer elco in eindtrap in 1 toestel was 47 geworden in de andere 52 vervangen en werken weer goed .
Met een tip van ben blij mee :m: