AKAI tunerversterker en meer (Toestel of techniek)
Reeds sinds eind 1979 gebruik(te) ik een tunerversterker van AKAI, type AA-R30, waar ik jarenlang veel plezier van gehad heb. Omdat de laatste jaren meerdere kleine problemen rezen heb ik besloten om een modernere in gebruik te nemen, nl een DENON DRA565. Dat laatste ging ook niet zo maar, maar daarover later.
Dat AKAI apparaat begint hier nu in de weg te staan. Mijn vraag is of iemand dat apparaat wil hebben. Ik heb de gebruiksaanwijzing EN het service-manual erbij. Er was nooit een afstandbediening bij.
Er zijn de volgende problemen mee:
1e De afstemcondensator heeft last van (geleidend?) stof wat de storende geluiden oplevert. Ik had hem al eens met perslucht schoon geblazen, maar dat begon opnieuw.
2e De potmeter van het volume begon ook kraakgeluiden te produceren en moest eigenlijk vervangen worden. Maar het is een speciaal ding en ging dat niet zomaar.
3e De jackplug-output voor de koptelefoon moet eigenlijk ook vervangen worden.
4e De FM-gevoeligheid is niet erg hoog, vermoedelijk moeten de middenfrequent en/of de discriminator beter afgeregeld worden.
Ik had daar geen zin meer in en omdat ik door een erfenis kennis maakte met het merk DENON, waarvan ik een tunerversterker in handen kreeg, probeerde ik dat apparaat uit en werd enthousiast. Maar dat model was te eenvoudig (gebruikt mijn vrouw nu), nl een DRA365, geschikt voor slechts 1 taperecorder, en zocht ik vervolgens een DRA565, die ik ook vond, maar ook kuren vertoonde. Ik zocht weer een andere en vond een DRA545, die goed voldeed totdat ik ontdekte dat die in de eindtrap en/of klankregeling ook weer kuren vertoonde. Tenslotte vond ik weer een DRA565, die ik nu enkele maanden in gebruikt heb en uitstekend voldoet.
Goed. Ik heb dus ook een DENON DRA545 en een DRA565 overtollig staan. Wil iemand die hebben? Zo niet moet ik ze naar de mannen van de kliko’s brengen.
De kuren van de 545 zijn problemen in de eindtrap en/of klankregeling en die van de 565 zijn zwaar storende geluiden in de tuner. Bij de 545 heb ik geen gebruiksaanwijzing, wel bij de 565. Bij beide zijn ook geen afstandbedieningen, die echter via internet te verkrijgen zijn.
Alle 3 de apparaten zijn transistor-apparaten.
Bij mij ophalen zou het eenvoudigst zijn, opsturen vind ik niks en elkaar tegemoet rijden zou ook nog kunnen. Ik woon in Kerkdriel.
In afwachting van berichten, met vriendelijke groeten, Hans de Jong.
AKAI tunerversterker en meer
Wat zijn de vraagprijzen? Deze graag vermelden.
Paul
Forumbeheer
Wil iemand die hebben? Zo niet moet ik ze naar de mannen van de kliko’s brengen.
Daar proef ik gratis uit.... Helaas voor mij te ver weg. Mooi spul!
Wil iemand die hebben? Zo niet moet ik ze naar de mannen van de kliko’s brengen.
Beste Hans,
Mag ik uit de hierboven geciteerde opmerking opmaken dat ze gratis zijn?
Als dat zo is, wil ik ze graag overnemen. Anders hoor ik graag een prijs.
Met vriendelijke groet,
Arjan
Ik was niet van plan er geld voor te vragen en ook niet om ze op te sturen. Ik wil die apparaten niet weggooien en ben blij als ze een nieuwe baas vinden. Als we een modus kunnen vinden om die dingen over te dragen, dan graag. Woont Arjan ver weg? Mijn zoon, die hier ergens in de omgeving woont rijdt 4x week naar Elst tussen Arnhem en Nijmegen, misschien kan hij een rol spelen. Als dat een mogelijkheid is, dan kunnen we verder via email afspreken.
Hans.
Beste Hans,
Dank dat ik de apparaten mag overnemen.
Arjan woont ver weg, maar heeft wel familie in Brakel en nog een goede vriend in Aalst wonen.
Daar is vast wel wat mee te regelen. Ik ga er achteraan, en neem verder per mail contact met je op.
Met vriendelijke groet,
Arjan