Een Philips 953 stereo combinatie ontvangen per post. (Toestel of techniek)
Als vervolg op mijn eerdere bericht over de Philips 953:
Er is nieuws. Ik heb het pakket ontvangen. Ik had gevraagd om een zorgvuldige verpakking. En op aanwijzing van de hier opgedane tips over verzending nog een aanvulling gedaan naar de verkopende partij.
Toen kwam het pakket binnen:
Er was duidelijk een matras o.i.d. voor versneden om aan dempend materiaal te komen.
Het apparaat is schadevrij door de overtocht geraakt;
Wel het stof van vele jaren rust:
Nu moet ik naar de opslag om een set luidsprekers te halen. Dan ga ik het beestje testen. Zou ik hiervoor nog ( net als met buizentoestellen) een opstart met de variac moeten maken?
Een Philips 953 stereo combinatie ontvangen per post.
Gino,
Mooi dat hij de overtocht heeft overleefd!
Een heel karwei om deze combinatie weer tot volle glorie te herstellen.
Maar zeker; hij is het waard!
Er zitten dan ook goede componenten in.
En niet onbelangrijk; het geluid uit deze combi is domweg goed!
En er werken ook vele types(Philips) boxen goed op, dit itt sommige andere Philips combi's.
Ik zou bij het opstarten een gloeilamp van 10 watt in serie zetten, in ieder geval de kleinste die je op 230 V kunt krijgen. Kan het geheel een beetje op gang komen en is beter voor de elko's.
Wie weet hoe lang zoiets stil heeft gestaan!
Als het goed is moet de lamp heel even oplichten.
Groet Frank
Lampje uit de koelkast of naaimachine, of een halogeenspotje 230V/10W.
Dank voor de reakties. Ik heb de beschikking over een variac, dus ik maak het apparaat langzaam wakker.
Dank voor de reakties. Ik heb de beschikking over een variac, dus ik maak het apparaat langzaam wakker.
Maar een variac beperkt niet de stroom door het apparaat, in tegenstelling tot een gloeilamp.
Met een variac heb je dus geen beveiliging voor een te hoge stroom als er onverhoopt iets defect zou zijn in het apparaat.
Hou er rekening mee dat alle snaren in het apparaat vergaan zijn tot een smerige teerachtige drab.
De drab kun je het beste verwijderen door eerst zoveel mogelijk resten weg te halen met een droge doek of keukenpapier en daarna de boel schoon te maken met de gele Dasty ontvetter die ze bij de Wibra etc verkopen. Daarna de laatste beetjes nog met Isopropyl Alcohol wegpoetsen. Gebruik handschoenen want die zwarte troep krijg je bijna nergens uit.
Niet met aceton, wasbenzine etc gaan rommelen.
Opstartprocedure transistortoestellen:
- Aansluiten met 60w lamp in serie. Functioneert, lamp brand zachtjes?
- Verder niets doen en meteen op 230 zetten. Klaar.
Elco's in transistortoestellen hebben veel minder de neiging om te falen zoals die in buizentoestellen. Daarnaast zijn transistortoestellen vaak beter afgezekerd.
Frako elco's in Revox recorders zijn wel vaak slecht. Zitten die er in, moet je alle voedingsspanningen controleren.
10w is te weinig om een conclusie te kunnen doen over het functioneren, aangezien je best 10-20w verbruik mag verwachten in rust. De lamp zal dan al vrij fel branden en het toestel zal te weinig stroom krijgen om te werken.
Een variac zal averechts werken. Stel je zet 'm op 100v en de gelijkrichtbrug is overleden, dan zal er al veel stroom door de trafo kunnen lopen. Maar omdat het ding nog niet werkt op 100v, merk je niets van die fout tot er iets begint te roken of stinken.
Pu zal wel niet draaien ivm de snaar even als cass deckje.
Demontage:
1:plateau er af,arm vast zetten
2:toestel op de kop zetten en zij platen los nemen door 2x 2 schroeven.
3:Dan verdiept vind je weer schroeven die uit nemen.
4:Karton afdekplaat los nemen lokatie cassette deck.
5:maak foto van de stekker op printplaat cass dek en neem die stekker los
6:achterzijde 3 schroeven losnemen
7:hele toestel omdraaien
8:nu kun je de bovenplaat los nemen en rechtop achter toestel neer zetten.
(schaal en knoppen blijven zitten)-Let op de voorzijde de platte vergrendeling die
in de schaal steken, kijk hoe dat zit.
Cass deck uitnemen
10:fotos maken stekkers deck
11:zwarte kapje links deck wegnemen
12:Nu kom je bij montage schroef
13: 2 stekkers zijkant losnemen (een 3x en een 2x)
14: stekker bij motor losnemen
15:schroef naast motor wegnemen
16:2x schroef voorzijde wegnemen.
Nu pak je gehele deck er compleet uit.
17:klepje openen
18:voorzichtig het glaasje er uit drukken
19:midden schroef losdraaien
20:nu pak je hele klepje er af.
kom je overal makkelijk bij.
Deck monteren NIET schroeven vast zetten, eerst passen met de boven kant er op.
Er is geen vaste passing en dus zelf opnieuw uitlijnen.
Wil je front schaal en knoppen reinigen/er af nemen
Lampen uit de schaal verwijderen daar waar ze door de schaal steken.
Schroeven boven onder wegnemen en klap je hele zaakje naar voren toe weg.
Pas op is allemaal plastic.
Schuifknoppen haal je er alleen af als je de kunst verstaat dit met beleid te doen.
Mooi dat jij dit allemaal al uitgevoerd hebt.
De snaar van de pick up is nog goed. Heb ik al kunnen bekijken ivm de losse draaitafel. Denk dat die niet origineel meer is, als eens vervangen denk ik.
Ik heb er vorig jaar één gesloopt. Ik heb niet alle onderdelen meer, maar als je iets zoekt, laat maar horen.
Rob