LED Lamp openen? (Toestel of techniek)
door Gerard in Zeist
, Zeist, 02-05-2017, 18:58 (3001 dagen geleden)
Heb hier een kapotte LED lamp van 4W liggen. Hoort natuurlijk niet, volgens het doosje zou hij 25000 uur meegaan. Weggooien is het makkelijkst, maar ik wil natuurlijk wel eens weten wat er mis is en of dat te repareren is. Is een LED lamp op een of andere manier te openen? Ik weet wel dat je de bol vrij makkelijk met een hamer aan scherven kunt beuken (heel handig voor als je hem in een iets kleiner armatuur wilt gebruiken) maar misschien kan het ook zo dat de lamp daarna weer bruikbaar is?
LED Lamp openen?
door marc , Den Haag, 02-05-2017, 19:36 (3001 dagen geleden) @ Gerard in Zeist
youtube zoek op bigclive!
LED Lamp openen?
door kris
, Gent, België, 02-05-2017, 20:41 (3001 dagen geleden) @ Gerard in Zeist
Gerard,
niet iedere ledlamp is dezelfde en heeft dus niet dezelfde constructie. een foto is altijd handig.
Bij de goedkopere LL onderbreekt er al wel eens een led en soms de voeding defekt.
Als je ledlicht koopt betaal je beter meteen wat meer voor degelijke exemplaren. Die hebben beduidend minder problemen en een beter spectrum.
groeten
Kris
LED Lamp openen?
door soundman2 , Wouw, 03-05-2017, 08:42 (3000 dagen geleden) @ kris
Gewijzigd door soundman2, 03-05-2017, 08:48
Er zijn tegenwoordig ook zgn filament leds, staafjes die uit in serie geschakelde LED's bestaan. Een serie is meteen geschikt voor 110 Volt. Twee in serie en voila.. Mogelijk dat er nog wel een diodebrugje in de voet zit. Ik heb van die lampen van Aldi en het plastic tussenstuk met elektronica ontbreekt geheel. De lampen zien eruit als voorheen. Zo heb ik "gewone"lampen in filamentled uitvoering, met opaalglas. Een zeven watt ledlamp geeft net zoveel licht als een lamp van 60 watt. De kleur is ook heel goed.
In een kroonluster heb ik kaarslampjes, daar is ook alleen maar ruimte in de kontaktvoet (E14). Ook daarin zitten twee ledstaafjes. Die kaarslampjes zijn helder van glas. 2 Watt en geven licht voor minstens 25 0f 40 watt gloeidraad licht.
LED Lamp openen?
door Maarten Bakker
, Haarlem/Delft, 03-05-2017, 10:38 (3000 dagen geleden) @ soundman2
Het plastic tussenstuk ontbreekt, maar de electronica niet. Die zit wel degelijk in de fitting. Meestal geen capacitive dropper, die kom je vooral nog tegen in de laagvermogen compacte lampjes. Wel enige vorm van stroomregeling. Als je oplosmiddel gebruikt om de kit uit de fitting te weken, loop je kans dat je op zijn minst de opdrukken van eventuele halfgeleiders ook oplost.
LED Lamp openen?
door Dirk 1964 , Velsen, 03-05-2017, 19:36 (3000 dagen geleden) @ soundman2
De gloeilamp komt ook weer terug, maar dan in een zeer energiezuinige uitvoering!
LED Lamp openen?
door Fons Vendrik
, Ter Aar, 03-05-2017, 22:09 (2999 dagen geleden) @ Dirk 1964
De gloeilamp komt ook weer terug, maar dan in een zeer energiezuinige uitvoering!
Hoe dan?
--
Groeten van Fons
"Het leven van een elektronicus gaat niet over rozen."
LED Lamp openen?
door Dominic , Breda, 03-05-2017, 22:34 (2999 dagen geleden) @ Fons Vendrik
LED Filamentlampen zoals deze:
Moet zeggen dat ik zeer te spreken ben over het lichtbeeld.
Dominic
LED Lamp openen?
door Fons Vendrik
, Ter Aar, 03-05-2017, 23:05 (2999 dagen geleden) @ Dominic
LED Filamentlampen zoals deze:
Ja, dat snap ik wel.
Maar Dirk sprak over zeer energiezuinige gloeilampen en dit zijn LED-lampen.
Dat is in dit verband toch niet hetzelfde?
Of toch wel?
--
Groeten van Fons
"Het leven van een elektronicus gaat niet over rozen."
LED Lamp openen?
door Maarten Bakker
, Haarlem/Delft, 04-05-2017, 02:38 (2999 dagen geleden) @ Fons Vendrik
Nee, dat is absoluut niet hetzelfde. De zuinige gloeidraadlampen hebben om de gloeidraad heen een nanocoating die het infrarood terugstraalt om de gloeidraad warm te houden en het zichtbare licht naar buiten laat.
LED Lamp openen?
door Gerard in Zeist
, Zeist, 04-05-2017, 09:20 (2999 dagen geleden) @ Dirk 1964
Een grappig idee wel om infrarood (het onzichtbare deel van het spectrum) terug te kaatsen en knap dat hiervan iets in praktijk is gebracht.
Snuffelend op internet kwam ik hierover deze aankondiging tegen.
Die is helaas uiterst vaag over wat er precies bereikt is. De zin die het dichtst in de buurt komt van iets concreets hierover is: Vergeleken met de bekende gloeilamp is het rendement zelfs al twee tot driemaal hoger. Tweemaal hoger dan een ouderwetse gloeilamp, dat komt zo'n beetje neer op het rendenment van een halogeenlamp, wat eigenlijk ook een opgerekte versie van gloeien is.
Het lijkt me dat deze nieuwe lamp niet bij LED in de buurt komt qua efficientie, qua levensduur, qua prijs en ook niet qua spectrum, dus een terugkeer van de gloeilamp verwacht ik niet.
Als bruikbare antwoorden op mijn vraag heb ik een verwijzing naar BigClive gekregen, erg handig om te zien hoe hij de lamp gewoon openknipt met een tang! Hoe hij daarna de ingewanden weer netjes in een lampbol krijgt...
En de opmerking van Maarten dat de kit opgelost kan worden. Welke oplosmiddelen krijgen de lamp mooi uit elkaar? Het is een 4W lamp van IKEA.
LED Lamp openen?
door Maarten Bakker
, Haarlem/Delft, 04-05-2017, 10:45 (2999 dagen geleden) @ Gerard in Zeist
Gewijzigd door Maarten Bakker, 04-05-2017, 10:47
Mijn opmerking was eigenlijk meer dat je moet uitkijken met het oplossen van de kit ;) Maar het hangt in elk geval erg af van het type kit dat er gebruikt is. Ik meen dat de ouderwetse lampenkit op te lossen was in alcohol, daar kan de eventuele electronica vaak ook nog wel tegen. De opdrukken gaan er ook niet onmiddelijk af.
Overigens zijn er kennelijk meer verhalen in omloop over zuinige lampen. Op zijn minst ook eentje van GE (of het moet om dezelfde vinding gaan).