LED Lamp openen? (Toestel of techniek)

door Gerard in Zeist ⌂ @, Zeist, 04-05-2017, 09:20 (2999 dagen geleden) @ Dirk 1964

De gloeilamp komt ook weer terug, maar dan in een zeer energiezuinige uitvoering!

Een grappig idee wel om infrarood (het onzichtbare deel van het spectrum) terug te kaatsen en knap dat hiervan iets in praktijk is gebracht.

Snuffelend op internet kwam ik hierover deze aankondiging tegen.
Die is helaas uiterst vaag over wat er precies bereikt is. De zin die het dichtst in de buurt komt van iets concreets hierover is: Vergeleken met de bekende gloeilamp is het rendement zelfs al twee tot driemaal hoger. Tweemaal hoger dan een ouderwetse gloeilamp, dat komt zo'n beetje neer op het rendenment van een halogeenlamp, wat eigenlijk ook een opgerekte versie van gloeien is.

Het lijkt me dat deze nieuwe lamp niet bij LED in de buurt komt qua efficientie, qua levensduur, qua prijs en ook niet qua spectrum, dus een terugkeer van de gloeilamp verwacht ik niet.

Als bruikbare antwoorden op mijn vraag heb ik een verwijzing naar BigClive gekregen, erg handig om te zien hoe hij de lamp gewoon openknipt met een tang! Hoe hij daarna de ingewanden weer netjes in een lampbol krijgt...
En de opmerking van Maarten dat de kit opgelost kan worden. Welke oplosmiddelen krijgen de lamp mooi uit elkaar? Het is een 4W lamp van IKEA.

Complete draad:

RSS Feed van berichtenreeks