Marconi meetbrug, oscillatorspoel (Toestel of techniek)
door francois129 , Aartselaar - België, 04-05-2017, 11:34 (2998 dagen geleden)
Hallo,
Op de laatste beurs in Olen heb ik een Marconi TF2700 meetbrug gekocht.
Bij het testen heb ik opgemerkt dat de C en L meting niet werkte. Enkel de R meting met interne DC spanning werkt.
Even nagekeken en nu blijkt de 1KHz oscillator niet te werken. De oscillatortransformator is defect.
Hij heeft het Marconinummer 43590-0227.
Ik heb volgende vragen:
1. Heeft er iemand ergens zulke transformator?
2. Kan ik dit op een andere manier oplossen?
3. Is er iemand die deze transformator kan en wil herwikkelen (uiteraard worden de onkosten vergoed)?
Ik voeg het schemadeel van de oscillator en een foto van de transformator bij.
Met vriendelijke groeten
François
Marconi meetbrug, oscillatorspoel
door soundman2 , Wouw, 04-05-2017, 13:09 (2997 dagen geleden) @ francois129
Gewijzigd door soundman2, 04-05-2017, 13:10
Hallo,
Op de laatste beurs in Olen heb ik een Marconi TF2700 meetbrug gekocht.
Bij het testen heb ik opgemerkt dat de C en L meting niet werkte. Enkel de R meting met interne DC spanning werkt.
Even nagekeken en nu blijkt de 1KHz oscillator niet te werken. De oscillatortransformator is defect.
Hij heeft het Marconinummer 43590-0227.
Ik heb volgende vragen:
1. Heeft er iemand ergens zulke transformator?
3. Is er iemand die deze transformator kan en wil herwikkelen (uiteraard worden de onkosten vergoed)?Ik voeg het schemadeel van de oscillator en een foto van de transformator bij.
Met vriendelijke groeten
François
Er komen zes draden uit de transformator, evenveel als op het schema. Waarom denk je dat de trafo stuk is?
Heb je C2 en C3 gecontroleerd?
Het opnieuw wikkelen is geen heel groot probleem. Nauwkeurig afrollen en goed het aantal en de ligging van de wikkelingen noteren. Het emailledraad is gewoon te koop. Zelfs met een eenvoudig hulpmiddel als een handboormachientje kan de klus geklaard worden.
door francois129 , Aartselaar - België, 04-05-2017, 13:50 (2997 dagen geleden) @ soundman2
Beste,
Dank voor uw reactie.
Rechts zie je 3 draden en een losse draad die afgebroken is. De twee zwarte ( de vaste en de afgebroken) van de wikkeling heeft een ohmse weerstand.
De twee dunne draden meten oneindig.
Een dunne en een zwarte zijn met elkaar verbonden.
Zoals ik kan zien is dit de wikkeling het dichts tegen de kern en staat deze in verbinding met de nog na te kijken transistor.
Eerst zien dat ik de transfo in orde krijg.
Links meet nog perfect.
François
door loek , Exloo (Drenthe), 04-05-2017, 13:20 (2997 dagen geleden) @ francois129
Hallo François,
Je geeft niet aan welke wikkeling defect is. Waarschijnlijk is het de primaire
kant (dus waar transistor op is aangesloten). Ook dan weer twee kansen 1e wikkeling (dichts bij kern) of tweede wikkeling.
Als eerste zou je de oorzaak moeten bepalen. Heeft de transistor een sluiting of kunnen door de andere componenten rondom de transistor de stroom te hoog worden waardoor de wikkeling is doorgebrand. Een tweede oorzaak kan gewoon veroudering/oxidatie zijn van de wikkeling.
Voor wat betreft de reparatie : Je kan deze trafo uitstekend zelf repareren.
aangenomen dat de secundaire op de buitenste laag zitten moet je deze dus eerst met de hand afwikkelen. Meestal is het draad nog goed bruikbaar dus doe dit met de hand en handschoen ter voorkomen van latere oxidatie. Je hoeft deze wikkelingen niet te tellen.
Je zou dit afwikkelen ook met een boormachine kunnen doen, maar als er dan wat fout gaat dan is dat meestal ook onherstelbaar.
Daarna de veel dunnere primaire afwikkelen tot aan defect deel. Deze wikkelingen wel tellen. En daarna met de hand voorzien van nieuw draad.
Kortom een langdurige klus maar zeker zelf te doen.
Met vriendelijke groet,
Loek
door francois129 , Aartselaar - België, 04-05-2017, 13:52 (2997 dagen geleden) @ loek
Beste,
Dank voor uw reactie.
Zie het antwoord aan Soundman2.
François
door kris
, Gent, België, 07-05-2017, 19:54 (2994 dagen geleden) @ francois129
Je kan bvb een 1 kHz RC oscillator bouwen en dan een kleine audio uitgangstrafo gebruiken voor het aansturen van de brug. (schema's van oscillatoren zijn er te over)
maar herwikkelen van de originele trafo kan niet zo moeilijk zijn.
groeten
Kris
door francois129 , Aartselaar - België, 08-05-2017, 09:20 (2994 dagen geleden) @ kris
Kris,
Bedankt voor uw antwoord.
Ik heb 2 firma's gecontacteerd om het spoeltje te herwikkelen
François
door Ed van der Weele † , Zeist, 08-05-2017, 09:50 (2994 dagen geleden) @ francois129
Zo'n eenvoudige spoel is goed met de hand te wikkelen.
Met een paar houten plankjes en een stuk tapeind heb je snel een wikkelmachientje in elkaar gezet.
Op Youtube staan tientallen filmpjes voor een "coil winder". Een voorbeeld
Draag wel katoenen handschoenen bij het vasthouden van de draad om oxidatie van de draad te voorkomen.