Doe het eens met transistoren boekje (Toestel of techniek)

door Julius ⌂ @, Dronten, 31-05-2017, 12:44 (2970 dagen geleden)
Gewijzigd door Julius, 31-05-2017, 12:49

Op 24 mei 1961 kreeg ik van m'n vader het erg leuke boekje "Doe het eens met transistoren".
Het was een uitgave van de Muiderkring. Veel spul met de bekende 402 spoel en achterin een paar pagina's als promo voor de AMROH "step by step" reeks.
Ook dat heb ik maar eens gescand en deel 'em met jullie. Het boekje is al lang niet meer te krijgen, behalve wellicht op een boeken veiling. Ik respecteer de "rechten" dus alleen voor huiselijk gebruik dan maar. Het is toch geschiedenis.

Helaas overleed m'n vader plotseling een paar maanden later, veel te vroeg. En daar zat ik dan als puber.
Ter nagedachtenis aan hem ben ik maar radiotechniek gaan studeren aan de Dr. Philips bedrijfschool in m'n geboorte plaats Hilversum.

Enfin, veel lees plezier toegewenst!

Juul

https://wetransfer.com/downloads/0a015a4a4ebff819e27294b532b788a720170531123243/a15312bf2763ad5b9...

Doe het eens met transistoren boekje

door Fredo @, Nootdorp, 31-05-2017, 14:53 (2970 dagen geleden) @ Julius

Juul,

Is weer een aanwinst, bedankt.

Fred

door franc @, Loosbroek, 31-05-2017, 15:01 (2970 dagen geleden) @ Julius

Dag Juul,

zeer leuke bijdragen, eea komt me ook bekend voor vanuit mijn prille radio hobby begin in de 70 er jaren.
De tijd dat ik alles uit de bieb haalde en kwam dus zoiets allemaal tegen.
Was dus toen al flink gedateerd.

Heb vele ontvangertjes en versterkertjes nagebouwd met wisselend succes.
Al snel ging ik ook buizenschakelingen bouwen.

Groet Frank

door Hugo Sneyers ⌂ @, Tongeren, België, 31-05-2017, 15:04 (2970 dagen geleden) @ Julius

Weeral hartelijk dank Juul !

Groeten ... Hugo Sneyers

door Sietze Osinga @, Koekange, 31-05-2017, 15:09 (2970 dagen geleden) @ Julius

Dag Juul.Ook voor deze link hartelijk dank.
Groeten,
Sietze.

door Goldline @, Oranjedorp, 31-05-2017, 16:24 (2970 dagen geleden) @ Julius

Leuk ! Meerdere keren als 12 jarige geleend bij de bieb.

--
Cees PA1DBA

door Pieter Vos @, 02-06-2017, 18:50 (2968 dagen geleden) @ Julius

Hallo Juul,

Bedankt voor het uploaden van het "Doe het eens met transistoren" boekje alsmede van het boekje "Drie transistor ontvangers". (zie http://www.philipsradios.nl/forum/index.php?mode=thread&id=37376 )

Deze boekjes vind ik erg leuke nostalgie. Maar van het echt nabouwen van de schakelingen zal het bij mij waarschijnlijk niet meer komen. Een reden is het verdwijnen van veel middengolf zenders. Daarnaast herinner ik mij de slechte selectiviteit van de Philips Pionier junior radio's die ik destijds als kind nog gebouwd heb. Ook toen al vond ik de ontvangst van de Philips Pionier junior goed waardeloos met al die zenders door elkaar.

Toen ik echter zo een 15 jaar was, kreeg ik een werkend buizen chassis in handen (NSF, type H191) met prima selectiviteit. Maar radio's met germanium transistors vind ik vandaag de dag nog steeds leuke toestellen en ik ben blij een aantal van deze radio's (spelend!) in mijn verzameling te hebben.

Met vriendelijke groet, Pieter.

door ruudtx @, Utrecht, 03-06-2017, 17:23 (2967 dagen geleden) @ Pieter Vos

De selectiviteit was inderdaad niet best.
Maar voor NL zal dat niet zon probleem zijn geweest met de zenders op 746 en 1007 kHz, Hil 1 en 2. s Avonds kan een ander verhaal zijn geweest.
Ik nam mijn Pionier in 1962 mee naar Aruba, en daar werkten de populaire zenders Kelkboom en Voz di Aruba op 1440 en 1320 kHz, elk 1 kW, en dat kon de Pionier absoluut niet uit elkaar houden. Wel was Victoria op 960 (10 kW) en Trans World op 800 (500 kW vanaf Bonaire) goed te beluistren. Die laatste zond ook programma's van Radio Nederland WereldOmroep uit.

door Pieter Vos @, 03-06-2017, 18:28 (2967 dagen geleden) @ ruudtx

De selectiviteit was inderdaad niet best.
Maar voor NL zal dat niet zon probleem zijn geweest met de zenders op 746 en 1007 kHz, Hil 1 en 2. s Avonds kan een ander verhaal zijn geweest.
Ik nam mijn Pionier in 1962 mee naar Aruba, en daar werkten de populaire zenders Kelkboom en Voz di Aruba op 1440 en 1320 kHz, elk 1 kW, en dat kon de Pionier absoluut niet uit elkaar houden. Wel was Victoria op 960 (10 kW) en Trans World op 800 (500 kW vanaf Bonaire) goed te beluistren. Die laatste zond ook programma's van Radio Nederland WereldOmroep uit.

Destijds woonde ik in Oost Groningen en daar waren Hilversum 1 en 2 niet bepaald krachtig meer. (Er was toen een steunzender op 1593 kHz vanuit Hoogezand in gebruik). Het zwakke signaal van de zenders uit Lopik in Oost Groningen zal er mede oorzaak van geweest zijn dat ik bij het luisteren naar de Pionier junior veel zenders door elkaar heen hoorde, niet alleen van bijvoorbeeld middengolf zenders uit Duitsland maar ook korte golf zenders.

Een aantal jaren geleden heb ik een middengolf raam antenne gemaakt. Met de bijbehorende afstem condensator en een germanium diode op een lage aftak van de antenne spoel had ik hiermee tevens een kristal ontvanger in handen. In mijn woonplaats Lelystad kon ik hiermee de flevo zenders op 747 en 1008 kHz behoorlijk goed gescheiden ontvangen. Ik kon er zelfs een 800 ohm luidspreker zacht op laten spelen, puur op de ontvangen HF energie.

Maar voor andere zenders was de ontvangst een stuk lastiger, bijvoorbeeld een storingsvrije ontvangst van Luxemburg op 1440 kHz met (1200kW!) was niet mogelijk. Derhalve heb ik zo het idee dat kristal ontvangers, al dan niet voorzien met een audio versterker zoals de Pionier 2 en 3, alleen geschikt zijn voor radio ontvangst op korte afstand van een zender.

Met vriendelijke groet, Pieter.

door franc @, Loosbroek, 03-06-2017, 20:09 (2967 dagen geleden) @ Pieter Vos

Ik experimenteerde ruim 43 jaar geleden veel met kleine eenvoudige ontvangers.
Mij viel het vooral op dat bij een kristalontvanger het veel uitmaakte of je een mica afstem C had of een lucht afstem C.
Bij het laatste kon ik Hilversum 1 en 2 en 3(wat minder) behoorlijk gescheiden van elkaar ontvangen.
Bij een mica C was het meer een volumeregelaar en dan alles door elkaar.

En idd een hoogohmige speaker speelde direct ook bij mij op een kristalontvanger.

Groet Frank

door ruudtx @, Utrecht, 04-06-2017, 18:02 (2966 dagen geleden) @ franc

Was leuk dat prutsen.
Een spoel op pleerol met een diode uit TV OA 95 en vaste C, afstemmen door over de spoel te schuiven leverde keihard 675 op in Utrecht, zo hard dat voor de kristel telefoon de antenne ingekort moest worden tot ca 1,5 meter.
Met een langere draad kon inderdaad een luidspreker aangedreven worden, zacht.

Maar ook met langere antenne en phone toch Noorwegen op 1314 gehoord, s avonds uiteraard.

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 02-06-2017, 19:05 (2968 dagen geleden) @ Julius

Wederom bedankt voor de scans, altijd leuk leesvoer!

door Prosper @, Driebergen, 05-06-2017, 22:20 (2965 dagen geleden) @ Julius

Dank je wel Julius!