keramische condensator wordt weerstand??? (Toestel of techniek)

door marc @, Den Haag, 31-05-2017, 19:32 (2970 dagen geleden)

Beste forum leden,

Even een vraag, zijn er meer mensen die het hebben meegemaakt dat een keramische schijf condensator besluit om een nieuw leven te starten als weerstand?
Op een versterker print zitten diverse ontkoppel C'tjes van 100 nF in de voedingslijn van 50 volt, na wat zoek en meetwerk ben ik er 1 tegengekomen die zich nu als weerstand van 75 Ohm gedraagd, zelf heb ik dit nog nooit meegemaakt, dat de waarde wat verloopt of dat ze gewoon open gaan kan ik me voorstellen, maar een weerstand worden????
Ik ben benieuwd naar reakties!

keramische condensator wordt weerstand???

door kris ⌂ @, Gent, België, 31-05-2017, 21:04 (2970 dagen geleden) @ marc

Beste Marc,

het komt niet alle dagen voor, maar al meegemaakt. Nog vervelender is dat na opwramen (door bvb lossolderen) de gedeeltelijke sluiting weer weg is. Soms is het voldoende de prikkers van de voltmeter op de pootjes van zo een bewuste C te zetten om de fout weer voor enige weken te laten verdwijnen, wat het dikwijls héél moeilijk maakt dit soort defect te vinden.

Is het een bruine schijf?

groeten

kris

door marc @, Den Haag, 31-05-2017, 21:16 (2970 dagen geleden) @ kris

ja, een 45 jaar oude bruine schijf.
nu heb ik nieuwe besteld maar deze zijn zoveel kleiner... iets groter dan een luciferkop, ongeveer en ik durf deze eigenlijk niet goed te gebruiken omdat ze zoveel kleiner zijn...
wat is het advies, allemaal vervangen door die hele kleine, toch maar?

door kris ⌂ @, Gent, België, 31-05-2017, 21:28 (2970 dagen geleden) @ marc

allemaal vervangen zou ik nu ook niet doen. Het fenomeen is uitzonderlijk en bij mijn weten niet echt reeks of familie gebonden (zoals bij elctrolyten wel het geval is). Staat er een merk op? (of een logo)

groeten

Kris

door marc @, Den Haag, 31-05-2017, 22:08 (2970 dagen geleden) @ kris

het is een echte nichicon!