Elco plotseling capaciteitsloos? (Algemeen)

door Ed van der Weele † @, Zeist, 07-07-2010, 21:34 (5045 dagen geleden) @ Maarten Bakker

Primaire afvlakelco's hebben een andere constructie en een ander electrolyt dan de elco's die secundair gebruikelijk zijn en meestal het probleem vormen.

Dat ben ik dus ook gewend dat het probleem in schakelende voeding bijna altijd in de secundaire elco's zit. Ook in deze voeding zijn de secundaire elco's in slechte staat.

Bol staan gebeurt bij de primaire afvlakelco doorgaans alleen bij aansluiten op een te hoge (net)spanning. Dat ze op een andere manier stukgaan dan van pure ouderdom komt niet heel veel voor, maar deze faillure-mode is wel een bekende voor zulke elco's (bepaalde Philips videorecorders hadden er bijvoorbeeld last van). Ik vermoed zelf dat een van de verbindingen tussen pootjes en folie is doorgerot.

Dat laatste denk ik ook. Ik heb nog aan de draden getrokken om te voelen of ze mechanisch los zitten, maar dat is niet het geval.
Het komt dus meer voor volgens jouw ervaring. Ik had het nog niet eerder gezien.


Complete draad:

 RSS Feed van berichtenreeks

powered by my little forum