Ontwerp testbeeldgenerator Deel 4 (Toestel of techniek)
Even een korte update:
Zoals vermeld in deel 3 vond ik de "rafels" in het composiet beeld te opvallend:
Via Leo heb ik een oud Elektuur-ontwerp bemachtigd. Daarmee kon ik mooi de die beelden vergelijken met die van mij. Het beelddetail van die generator is veel eenvoudiger (1 bit per kleur), maar ik kon daarmee wel goed de kleurovergangen bekijken. Die waren een stuk beter dan die van mij. Omdat die generator de beelden gekoppeld heeft aan de kleurendraaggolf, en dit ook als eens geopperd werd door jullie, heb ik toch besloten om eens te proberen het beeld af te leiden van het 17,734475 MHz kristal (= 4x FSC). I moest daarom wel afstappen van het idee van de "vierkante pixels", maar de verhouding is echter 6/5, dus de 768 pixels worden dan ongeveer 923 pixels (eigenlijk 921,6 maar 923 komt overeen met 52,05 us actief beeld per lijn). Na een paar avonden programmeren, kom ik dan tot dit beeld:
Aanzienlijk beter dan oorspronkelijk, en benadert de S-video kwaliteit. Wel heb ik wat concessies moeten doen op de beeldhoogte. 923 x 576 past net niet in het video-geheugen. Daarom heb ik per half beeld 2 lijnen aan de bovenkant en 2 aan de onderkant moeten weghalen. Met andere woorden, het volledige beeld is nu 923 x 568 pixels.
Otto