Oude computer techniek - ZX81 Sinclair (Computertechniek)

door Fred101, 18-09-2010, 06:52 (4972 dagen geleden) @ françois

De eerste was een ZX80. Ik studeerde in die tijd en wilde de automatisering in. Ik soliciteerde toen bij V&D voor een bijbaantje maar ze hadden niemand nodig tot ze hoorde dat ik wat van computers wist. Ze hadden namelijk net de ZX81 en VIC20 in het assortiment gekregen en niemand wist er wat van. Dat was een leuke tijd, op zaterdag kwamen dan een hoop mensen die door de weeks te horen kregen dat ze in het weekend maar terug moesten komen. Ik hoefde ook nooit in te vallen bij de sigaretten, wat niemand graag wilde, dat deed de vaste kracht dan zodat ik bij de computers kon lijven :-D

De ZX81 heb ik ook gehad, met 16K geheugen uitbreiding en thermisch printertje. Ik heb er ooit een spraakherkenning interface voor gemaakt. Dat kon een woord herkennen. Later had ik de spectrum 48 met een los groter toetsenbord met echte knoppen. Ik had ook een joystick gemaakt en ik speelde niet eens spelletjes.

Die ZX81 programmeerde ik in machine taal. Ik het het boek daarover nog liggen dacht ik. De computers had ik bewaard, laatst wilde ik het weer eens proberen en kwam ik er achter dat die hele doos kwijt is. Waarschijnlijk met een verhuizing kwijtgeraakt.

Je kunt je nu haast niet meer voorstellen dat je met 1K geheugen echt programma's kan maken. Zelfs spelletjes. Mijn broertje had de Commodore 64 en ik heb nog even een amiga gehad maar die ging weg voor een PC. Ik heb ook spijt dat ik mijn IBM PC heb weg gegooid, geen XT dus maar echt de enige echte PC, de moeder van alle PCs met 8086, de XT had de 8088, of was het omgekeerd ? Ik heb ook nog een unicorn VME unix computer met falco terminal gehad.

Mijn eerste ervaring met computers was met een osborn portable onder cp/m

Die begintijd van de computers was een mooie tijd, het pre-windows tijdperk zeg maar.


Complete draad:

 RSS Feed van berichtenreeks

powered by my little forum