bandrecorder motor (Algemeen)
Bijgaand een foto van mijn bandrecorder motor.
De recorder maakte storend geluid wat ik aanvankelijk niet kon lokaliseren.
Daarnaast is de aandrijving dmv het riempje minimaal.
Nieuw riempje is binnen, maar dan lijkt het wel of het allemaal veel te strak staat.
Uiteindelijk bleek dat na het los nemen van de motor en hem te laten draaien zonder dat hij andere onderdelen aandreef de herrie te veroorzaken.
Op het internet vond ik een uitleg hoe de motor opnieuw van vet en olie te voorzien, echter een Italiaanse site. Mbv google translate werd het mij nog niet helemaal duidelijk.
Maar in het Italiaans gaat het al helemaal niet
Om het nu vooral maar niet te verergeren vraag ik eerst maar hier op het forum of iemand weet hoe ik dit motortje weer in een betere conditie kan krijgen en wat ik wel en niet moet doen.
De link van de site is:
https://jjondesignerelectronics.webnode.it/rtr-riparazione-di-un-uher-263-variocord/
de foto is van een soortgelijk motortje en zit gemonteerd op een aluminium chassis
bandrecorder motor
Kan twee redenen hebben. De kogels zijn uitgelopen, of het anker is niet goed gecentreerd. Dat laatste is simpel te corrigeren, door de twee boutjes los te draaien en het anker te omgeven met strookjes dun karton. Daarna de twee boutjes weer vast zetten. Het kan zijn dat de aluminium brugjes zelf centrerend zijn, dan werkt de truuk met de kartonnetjes niet.
Als de lagers schoongemaakt worden, mag dat niet met thinner ofzo. De bronzen lagers zijn poreuze sinterlagers en de oude olie verhard dan.
bandrecorder motor
op de italiaanse site is juist het verhaal over olie en vet mij niet duidelijk. Als ik zoek op sinterlagers dan lees ik:
Zelfsmerende sinterlagers zijn glijlagers uit Brons die in de regel geen smering nodig hebben. De lagers zijn onderhoudsvrij en geluidsarm.
dus: geen smering ?
bandrecorder motor
Ze zijn af fabriek voorgesmeerd en de olie is dik geworden. Op het buizenforum is er regelmatig over geschreven, meestal gaat het om Philips platenspelermotoren.
bandrecorder motor
Om de lagers zit een viltje en daar zit een dunne soort olie in, Helemaal zonder smering heb ik nooit gelezen, wel over het verstoppen van de poriën.
bandrecorder motor
Ik heb de motor er inmiddels uitgehaald.
Is een Bühler motor.
Alles schoon gemaakt, en daarna opnieuw met een klein beetje "vet" en dunne olie voorzien.
Toen weer gemonteerd , en ....... als de recorder nu aangezet wordt loopt het als een zonnetje zonder bijgeluiden.
Moet nu nog kijken naar de aandrijving van de linker en recht spoel ivm vooruit en achteruit spoelen. Ook dit is wel luidruchtig . Eerst even bekijken hoe alles precies in elkaar zit.
bandrecorder motor
Is een Bühler motor. Heb geen vilt oid gezien.
bandrecorder motor
Nu de motor is gedemonteerd schoongemaakt en weer gesmeerd is en nu geluidloos al verschillende uren draait is het volgende wat ik nog graag wil voorleggen.
Ook het vooruit en achteruit spoelen gaat met het nodige kabel gepaard.
Zowel de linker als rechterschotel zullen dus vermoedelijk ook schoongemaakt/gesmeerd moeten worden. Op de onderstaande foto's (geleend van internet) is echter te zien dat beide witte schotels voorzien zijn van stelschroeven (en Italiaanse tekst).
Op de 2e foto is te zien dat de schotels voorzien zijn van een stelschroef (geborgd met rood?)
Mbv google translate heb ik de tekst wel vertaald maar kom daar niet veel verder mee.
Wie kan mij uitleggen of demonteren/monteren verstandig is en zo ja wat ik wel en vooral wat ik eventueel niet moet doen.
mvg Frans
bandrecorder motor
ik vond op een veilingsite deze schotels aangeboden, dat geeft wellicht een beter beeld wat ik aan kan treffen als ik zou demonteren.
Wat is dat rode (vilt ?), moet/kan er iets gesmeerd worden?
Iemand die advies heeft ???
bandrecorder motor
Ik denk dat je eerst in de bandrecorder techniek moet gaan verdiepen.
Het vilt zijn de slip koppelingen, maar die combinatie heeft deze ook een remfunctie. Dergelijke bandrecorders hebben vaak een mechanische tegenkoppeling wat heel leuk werkt. Philips deed dat ook, maar dan elektronisch met contactjes en een motor.
De armpjes met de stelschroeven is om het bandenspanningsregelbereik in te stellen.
Wat smeren betreft kan je tegenwoordig de superolie van TLC gebruiken, maar industriele naaimachine olie voldoet ook prima. Verder zou ik me aan de service manuals houden.
groetjes,
-=Kees=-
bandrecorder motor
Zeker het vilt uit de buurt van olie houden !
dit behoort droog te "slippen"op de plastic schotel.
met de stervormige veer wordt het koppel bepaald tussen de spoelschotel en de aandrijving.
Als dit niet zou slippen wordt je tape stukgetrokken.
Altijd goed dat je eerst kijkt hoe iets in elkaar zit alvorens te gaan slopen.
succes!
--
Cees PA1DBA
bandrecorder motor
Bedankt voor je bericht en ondersteuning. Ik heb inderdaad nog niets gedemonteerd of los gehaald en daar ben ik nu zeker erg blij mee. Het feit dat "onderdelen "los worden aangeboden maakt het wel wat makkelijker om te zien hoe alles in elkaar hoort te zitten. Dus blijft het in mijn hoofd rond cirkelen wat de herry bij vooruit en achteruit spoelen veroorzaakt.
bandrecorder motor
Ik zal mij gaan verdiepen in slipkoppelingen van bandrecorders en bedankt voor het advies. mvg Frans
bandrecorder motor
Wat er inmiddels is gebeurd is de riem vervangen en het motortje gereinigd.
Het afspelen verloopt nu prima evenals het vooruit en achteruit spoelen.
Er blijft nu alleen nog over het lawaai tijdens vooruit en achteruit spoelen.
Naar mijn idee wordt dat veroorzaakt door het kleine tussenwiel en het daaronder liggende tussenwiel De slijtage (zwarte , harde, brokkelige buitenzijde op de tussenwielen) wat alleen door vervanging verholpen zou kunnen worden??
(2e witte (tussen) wieltje van rechts gezien met daaronder het tussenwiel met de gaten er in)
bandrecorder motor
Tussenwielen zijn inderdaad lastig in goede staat te vinden, er zijn wel bedrijven in gespecialiseerd , maar dat overtreft ruim de waarde van je recorder.
dit probleem speelt uiteraard ook bij cassette recorders.
Wat je nog "nieuw"vindt is vaak uitgedroogd.
Een hobby oplossing kan zijn een platte snaar knippen van een fietsbinnenband en deze er om heen spannen.
Of je tussenwiel iets afdraaien in een draaibank, zodat hij weer rond is, eventueel soepel maken met rubber-refresh wat gebruikt wordt in drukkerijen.
--
Cees PA1DBA
bandrecorder motor
Tri?
bandrecorder motor
trichlooretyleen ,
is inderdaad een goede ontvetter, maar behoorlijk schadelijk, en daardoor minder in gebruik.
Aceton ontvet rubber ook uitstekend.
--
Cees PA1DBA
bandrecorder motor
Tri is slecht en aceton is ook niet fris, maar middelen zoals rubber refresh zullen niet veel anders zijn, misschien hetzelfde. Ook peut doet wonderen met rubber ( de mooie glimmende banden van tweedehands auto´s). Maar je kan met deze middelen niet alleen ontvetten, maar het toplaagje van het rubber een beetje oplossen, waardoor ze weer goed werken.
bandrecorder motor
Harde rubberen tussenwielen wil ik wel eens herstellen met afdraaien, een gleufje in de zijkant maken en een gepast O-ringetje oplijmen.
Ik wil weleens iets anders proberen.
Wat is peut?
MVG
François
bandrecorder motor
Hier wordt met peut , denk ik, terpentine bedoeld.
--
Wim Schoonhoven