radionette kurer transi (Toestel of techniek)

door rudy wouters, 17-12-2010, 22:19 (4881 dagen geleden)

[image]
hallo iedereen
een hele tijd geleden heb ik deze radio dan toch gevonden,wij hadden namelijk vroeger deze radio bij mijn ouders thuis maar dan in de bruine uitvoering
het is een noorse radionette kurer transi van rond 1960.Dit was ook de radio die ik altijd vanachter open deed om er in te kijken,zo heb ik deze ook kunnen herkennen,want er zijn vele radio's die er ongeveer zo uit zien,ik had me al suf gezocht op het internet naar allerhande merken maar het was telkens nee het is hem toch weer net niet,tot ik deze tegenkwam en toen ik het schroefje om de achterwand te verwijderen zag wist ik het zeker,ja bingo en er kwamen ook nog andere details terug uit men geheugen zoals de toonknop links opzij
nu wil ik deze radio natuurlijk terug in orde krijgen maar er is absoluut geen haast bij,eerst me goed informeren over één en ander want buizenradio's herstellen heb ik redelijk onder de knie maar zo een oud transistortoestel is toch wat anders
het is een batterij gevoed toestel maar de vorige eigenaar had er een netadaptor ingebouwd.De radio speelde wel maar sterk vervormd en met een sterke brom.Ik heb de adapter verwijderd en dan de radio aangesloten op de netadaptor van mijn grundig concertboy,de brom was weg maar de vervorming en het geringe volume was er nog.Nu heb ik vlug wat metingen gedaan en wat blijkt,bij inschakelen zakt de voedingsspanning van 8volt naar 3,8volt!!en de stroom die de radio trekt is maar liefst 1,3ampere!!!in vergelijking met de concerboy bij deze blijt de voedingspanning constant en deze trekt maar 50milliampere
dus is er met de radionette serieus iets fout
kan er mij iemand wat tips geven,ik heb al nieuwe transistors oc74 voor de eindtrap onderweg omdat ik de eindtrap verdenk,maar zoals ik al zei er is geen haast bij en ik wil mij eerst goed informeren ,dus alle info is welkom
groeten,rudy wouters


Complete draad:

 RSS Feed van berichtenreeks

powered by my little forum