revox a77 (Algemeen)

door Marotick ⌂ @, Huizen, 09-05-2020, 00:29 (1661 dagen geleden) @ vanpuffelen

Dat verschil in volume kan verschillende oorzaken hebben. Eerste verdachten zijn de oude condensatoren. Meet die eens op en je ziet dat er niet veel meer over is van de oorspronkelijke waarde. Lange tijd liet ik de tantaaltjes zitten want die meette bijna altijd wel goed totdat ik eens een perfecte tantaal betrapte (goede waarde, lage ESR lage lek) dat hij in actie een gelijkstroom doorliet. Hij zat juist in de schakeling omdat te voorkomen. Jammer, maar al die oude troep moet er echt uit.
Een andere mogelijkheid is dat de kop of vuil is, of dat de kop niet op de juiste hoogte staat. Dat kan je optisch bekijken. De kop kan ook wat voorover of achterover staan. Met 1000Hz kan je de azimut niet afstellen, ook niet om de kanalen gelijk te krijgen. Je kan ook met hogere frequenties de fout maken dat je een valse azimut instelt. Beide sporen staan in een verschillende periode van de sinus. Je denkt dat het goed staat maar dat is dus niet zo. Een perfecte azimut bepaal je met meerdere frequenties dus een ruissignaal of een multi-toon signaal op de test band.
De testband? Hoe is deze gemaakt? Als dat een testband is die ooit gemaakt is met een half spoor recorder dan is die ongeschikt voor het afstellen van een kwart spoor recorder want dan valt het 2de kwart spoor (rechts) ongeveer tussen de 2 halve sporen in en geeft sowieso zo'n 6dB minder signaal af.
Een echte testband is gemaakt met een volspoor kop en dan is het veld over de hele breedte van de band gelijk.
Bij gebrek aan een juiste testband zou je ook een band kunnen nemen die ooit goed is opgenomen. Op de weergave printjes (links) zit een instelpotje waarmee je de weergave sterkte kunt regelen en ook al komen die printjes uit een andere machine waar het goed werkt toch zal het op een andere recorder weer anders zijn, heeft te maken met de druk van de band en de ene kop geeft meer signaal af dan de andere.
Kijk op de uitgangen van de revox of ze beide even hard zijn maar pas op want de balans regelaar moet natuurlijk eerst in balans gebracht worden. Speel eerst ch1 of 2 af en stel de balans in en zet dan de recorder op stereo. Als de pieken van het audio signaal de 0,7 Volt bereiken dan zit je redelijk goed. maar als het wat harder of zachter is maakt het ook niet veel uit, ik vertel straks waarom.
Als de beide signalen gelijk zijn op de uitgang, met audio gaat het lastiger dan met een echte testband dan kan je de VU meters op de recorder ook gelijk laten wapperen.
Als je met de machine wilt gaan opnemen is de testband niet meer nodig maar heb je een maagdelijke band nodig van de bandsoort die je in de toekomst wilt gaan gebruiken. Slim is om meteen naar een nieuwe band te gaan bijvoorbeeld de RMG LPR90 die een afregeling nodig heeft die in de buurt komt van de Maxell band.
Daarvoor moet je een toongenerator hebben (maar kan met een app in de mobiele telefoon) die je op 10.000Hz zet. Voer het signaal op -20dB in (anders overstuur je de band) en regel de bias (de potjes op de oscillator print) zo af dat je maximale output krijgt op de naband, waar je een meter aan hebt hangen. (een RTW meter is ideaal want die geeft van -60 tot +6dB aan en voor iedere dB zijn er 5 streepjes beschikbaar)
Nu je het maximale punt hebt bereikt draai je de oscillator sterkte verder op zodat het volume ca.5dB weer inzakt. Die 5dB is afhankelijk welk type band je gebruikt.
Als je nu de toongenerator beweegt van 20 tot 20.000Hz zal je zien dat het frequentie gebied al redelijk goed is. Het 2de potje van onderen af, op de opname printen, is voor het instellen van het opnamevolume. Regel die ook af dat 1000Hz ook op -20dB komt, net zo hard als hoe het binnenkomt. Check nogmaals het frequentie gebied en maak een correctie met de bias regelaar. Minder bias geeft meer hoog bij opnemen en maak het frequentie bereik daarmee zo recht mogelijk. Maar...
Er schuilt een Revox addertje onder het gras. De bovenste 2 potjes op de opname versterkerprint is een EQ instelling waarmee er wat extra hoog opgetrokken kan worden wat handig is als de koppen wat versleten zijn. Beide regelaartjes moeten op minimale EQ staan. Dat is voor het bovenste potje rechtsom voor de lage snelheid. En wil je dus aan het eind van de rit vinden dat je wat hoog extra nodig hebt dan moet je die langzaam tegen de klok in draaien om wat bij te geven. Het 2de potje van boven is voor de EQ instelling van de hoge snelheid en draait andersom dus gewoon naar rechts draaien om wat meer hoog te geven bij de hoge snelheid. Als je het goed doet kan je bij de hoge snelheid een rechte grafiek krijgen van 20 tot 20.000Hz en bij de lage snelheid minimaal tot 16.000Hz.
Even nog over de weergave instelling of dit no 0,7 of 1,5Volt moet zijn (+6dB afstelling) en waarom dat niet zoveel uitmaakt.
Normaal als een bandrecorder nieuw geleverd wordt dan is de afstelling door de fabriek gedaan en omdat mensen weleens of moetwillig te hard opnemen is er ingecalculeerd een oversturings reserve. Bij de omroep was dat 19dB en op amateur machines zal dat zo rond de 12dB zijn. Mocht je nu alles aan de zachte kant hebben dan is de oversturings reserve wat meer dan bedoeld. Nadeel, wat meer ruis van de band, voordeel je kan de meters ook wat meer in het rood laten wapperen en toch een goede opname maken. Staat de weergave te hoog dan heb je een kleine oversturings reserven maar dat merk je snel want je weet dan dat je niet te erg in het rood moet opnemen want dat klinkt dan vervormd dus je past wel op en het voordeel is dat de bandruis ook flink minder is.

Succes

Jack Marotick


Complete draad:

 RSS Feed van berichtenreeks

powered by my little forum