De zin of onzin van Panasonic condensatoren? (Toestel of techniek)

door Marotick ⌂ @, Huizen, 07-06-2020, 13:37 (1634 dagen geleden)

Voor het vervangen van condensatoren wordt mij soms gevraagd of ik ook Panasonic condensatoren gebruik? Als ik vraag "waarom" dan krijg ik het antwoord dat deze "hoorbaar" beter zijn dan andere condensatoren. In Duitsland zit een bedrijf dat voor Revoxen onderdelen pakketten levert. En ook zij zweren bij die Panasonics want ze zouden minder vervormen en ook minder ruisen??? Ik vind het vreemd dat een passief element ruis zou toevoegen of verantwoordelijk zou zijn voor het vervormen van een signaal.
Een condensator die in zijn werking niet stabiel zou zijn kan natuurlijk wat doen met de werking van de schakeling maar is dat ook hoorbaar?
Zelf vervang ik vele condensatoren in oude Revoxen omdat die, door de jaren heen, niet meer de waarde hebben die ze zouden moeten hebben maar in het verleden liet ik wel de tantaal condensatoren zitten. Dit zijn bijna de ideale condensatoren. Klein, lage ESR en lage impedantie en na jaren nog stabiel maar dat lijkt zo.
Alle tantaaltjes meette ik door met een Peak ESR meter die dan een condensator slecht, goed of heel goed beoordeelt.
Op een gegeven moment betrapte ik een tantaal, die zeer goed beoordeeld was op een flinke lekstroom door een potmeter waar hij voor zat.
Kennelijk kan een condensator met een lage testspanning goed door de test komen en in actie de mist in gaan. Meten is dus niet altijd weten.
Condensatoren meet ik altijd door en de Panasonic condensatoren zijn best wel goede condensatoren maar er zijn ook andere merken die goede condensatoren maken.
Of een condensator goed gemaakt is weten we pas over 50 jaar.
Zijn er in dit forum mensen die ons kunnen vertellen wat er zo bijzonder aan de Panasonic condensator is? En heeft iemand ooit weleens het verschil gehoord of gemeten tussen een Panasonic met een andere condensator?

Jack Marotick

Complete draad:

RSS Feed van berichtenreeks