probleem eindtrap L3X80T (Toestel of techniek)
Beste forumgenoten,
Ik repareer een L3X80T (je weet wel: de eerste echte transistorradio van Philips) en hij speelt goed, maar toen ik de spanning op de middenaftakking van het trafootje voor de fase-omkering ging meten bleek dat deze niet 150 mV bedraagt maar 8 volt! Toch klinkt de output goed. De spanning op de basis van elke OC72 is 8.8 volt, zoals het hoort. Ik heb de weerstanden R28 en R29 gecontroleerd en die zijn goed, evenals de weerstand van de wikkelingen S23 en S24. Draaien aan de instelweerstand R29 heeft nauwelijks invloed. Hoe kan dit? Iemand een idee? Ik wil weten waarom ik die niet begrijp...
Groeten, Paul
probleem eindtrap L3X80T
je hebt gemeten tov de - pool en je moet meten tov de + pool.
nu is het bij de radio's uit de "early transistorperiode" niet altijd duidelijk wat er gekozen is als "massa" , dat kan zowel - als de + zijn, maar hier is het normaal de + pool (vanwege de PNP transistoren), maar het chassis kan toch aan de - hangen. Algemeen gesproken...bij sommige toestellen heb je wel eens een mix van gemeten tov +, gemeten tov - en gemeten tov een andere spanning gekozen als massa...
voor dit model weet ik het niet van buiten, maar je snapt het verhaal: eindtrap waarschijnlijk ok, meting fout.
probleem eindtrap L3X80T
Paul, er kan natuurlijk nooit 8 volt over een wikkeling van zo'n driver trafo komen te staan.
vermoedelijk een meetfout van Philips ?
zorg dat je ruststroom in de eindtrap klopt, dat kunnen je batterijen heel lang mee
--
Cees PA1DBA
probleem eindtrap L3X80T
Ik repareer een L3X80T (je weet wel: de eerste echte transistorradio van Philips)
Was de Sharpie, L3X71T, niet echt? En de L1X75T? Die zijn beide uit 1957.
probleem eindtrap L3X80T
Wéér wat geleerd. Hier was ik niet op gekomen: die 150 mV moet ik t.o.v. de + meten. Dan klopt het precies. Bedankt!
probleem eindtrap L3X80T
Je hebt gelijk, dit was NIET de allereerste, maar wel zo'n merkwaardig geval, waarin letterlijk i.p.v. buisjes transistors geplaats werden. Kleine, zwarte dropjes, die dapper hun kopje boven het chassis uitsteken.
Bedankt,
Paul