Floppy disk drive (Computertechniek)

door doktordirk @, Noordbeemster, 30-04-2011, 19:03 (4747 dagen geleden)

Jaren geleden alweer de eerste computerervaring opgedaan met een Acorn electron, gekocht bij Radio lensen in Amsterdam.
Hier ook en cassetterecorder gebruikt voor de dataopslag, maar je bent niet gauw tevreden en dus een (tweedehands)floppydrive gekocht bij radio Twenthe.
Ik dacht dat er in electuur een schema gestaan heeft on zo'n drive met shugartbus geschikt te maken voor andere systemen.
Maar de tijd gaat snel (er kwam een Schneider pc met cga scherm) en de floppy's bleven op zolder in een doos staan.
Tot Roland Huisman er naar vroeg, en hij er een overgenomen heeft, welke niet aan de gang wil.
Wat er precies aan de hand is heb ik nog niet gevraagd, maar nieuwsgierig geworden heb ik de andere ook uitgepakt.
Kortgeleden op de plaatselijke gemeentewerf een xt computer gevonden en de drive daar op aangesloten met als resultaat een met horten en stoten draaiende motor.
Na korte tijd stopte deze, maar de led bleef branden en een ic 74LS14 werd erg warm.
Na deze vervangen te hebben bleek de computer zowaar op te starten, Het werkt ook nog na zoveel jaar stilstand!!!
Een dir commando gaf geen reactie, maar dit bleek na wat proberen in een jumperblokje te zitten met een open verbinding.
De drive zelf is van het merk MPI model 52 en zit oa in TRS-80 computers.
Een schema of handleiding heb ik helaas nog niet kunnen vinden, wel een afbeelding van de handleiding en een foutmelding dat dit pdf-bestand niet op deze locatie te vinden is, maar het apparaat werkt nu en dat is al heel wat.

Groeten, Dirk.

Ps. weet iemand waar deze Acer vandaan komt? het merkje lijkt wat op Commodore, maar is het niet, en het moederbord is als insteekkaart uitgevoerd.
[image][image]


Complete draad:

 RSS Feed van berichtenreeks

powered by my little forum