Hallo allemaal,
Ik heb hier een Siera radio , type : SA 4160T.
Hij ontvangt wel, maar heel zacht. Ik heb al op internet gekeken maar kan geen info/schema vinden over deze radio.
Wie kan mij hier aan helpen?
Alvast bedankt,
Gr Freek
schema gezocht
door Leo Snoeren , Dongen, 21-12-2021, 15:50 (1072 dagen geleden) @ freek
Hallo allemaal,
Ik heb hier een Siera radio , type : SA 4160T.
Ik vermoed dat dit een buizentoestel is, je zou de vraag beter op het buizenforum kunnen stellen.
Hij ontvangt wel, maar heel zacht.
Kijk eens of de anode en schermrooster weerstanden in het middenfrequent (ECH81/EF85/EF89)nog correct zijn. Meestal zijn deze verlopen. De kleurcode is vaak nog uitstekend leesbaar, je hebt er geen schema voor nodig.
Ik heb al op internet gekeken maar kan geen info/schema vinden over deze radio.
Wie kan mij hier aan helpen?
Helaas heb ik het schema niet, maar vermoedelijk is er een equivalent toestel van Philips. Misschien kan Maarten hier meer over zeggen.....
Alvast bedankt,
Gr Freek
Succes, Leo
--
Met vriendelijke groet,
Leo Snoeren
https://www.rrd.link/ (onder constructie)
leosnoeren(apenslingertje)freedom.nl
schema gezocht
door Kees van Dijke , Heerlen, 21-12-2021, 16:14 (1072 dagen geleden) @ Leo Snoeren
Hallo Leo,
Goed bedoeld, maar ik zou er ook bijna ingetrapt zijn
Ik vrees dat op het andere forum een slotje door het forumbeheer gaat volgen.
Sommige radio's die aan de buitenkant op een buizenradio lijken, zijn daadwerkelijk de eerste generatie transistor radio's, vaak ook wel scheepsradio's genoemd.
groetjes,
-=Kees=-
schema gezocht
door Leo Snoeren , Dongen, 21-12-2021, 16:23 (1072 dagen geleden) @ Kees van Dijke
Hoi Kees,
Tja, het lijkt een buizentoestel aan de buitenkant en de spoelen aan de binnenkant zijn ook uit het buizentijdperk.
Evengoed kan het toestel, als het inderdaad een transistortoestel is, ook wel wat verouderde onderdelen aan boord hebben. Elco's of transistoren met whiskers. Daarnaast kan het ook ontregeld zijn. Nou ja, een schema kan inderdaad helpen.
--
Met vriendelijke groet,
Leo Snoeren
https://www.rrd.link/ (onder constructie)
leosnoeren(apenslingertje)freedom.nl
schema gezocht
door Maarten Bakker , Haarlem/Delft, 21-12-2021, 18:22 (1072 dagen geleden) @ Leo Snoeren
Gewijzigd door Maarten Bakker, 21-12-2021, 18:24
De letter T achter het typenummer is in dit geval de weggever dat het om een transistortoestel gaat.
Ik zou wat meer detailfoto's nodig hebben om er een Philipstypenummer aan te hangen. Het is denk ik geen B6X52AT maar iets simpelers en dan uit Leuven in plaats van Endhoven. Gezien de datumcode van 1965 wel grote kans op een 4 of een 5 als cijfer achter de X.
schema gezocht
door freek , Hoogeveen, 26-12-2021, 20:36 (1067 dagen geleden) @ Maarten Bakker
Hallo Maarten,
Ik heb nog even twee foto's gemaakt van de radio, misschien kun je nu zien wat voor type het is.
Gr Freek
schema gezocht
door Kees van Dijke , Heerlen, 21-12-2021, 15:55 (1072 dagen geleden) @ freek
Gewijzigd door Kees van Dijke, 21-12-2021, 15:59
Kijk eens naar een schema, zoals de Philips B5X06T of B5X16T?
Er zijn door Philips ook enkele transistor radio's gemaakt met een soortgelijk chassis.
groetjes,
-=Kees=-
schema gezocht
door AvanDam , 21-12-2021, 16:29 (1072 dagen geleden) @ freek
B4X51T?, schema staat bij RM.org.
Adrie
schema gezocht
door freek , Hoogeveen, 21-12-2021, 16:46 (1072 dagen geleden) @ freek
Bedankt allemaal voor de reactie's.
Het is toch een transistor radio, het heeft nog wel de grote van een lampenradio.
Ik zal toch eens kijken naar het schema van B5X06T of B5X16T.
De B4X51T lijkt er ook op, want deze heeft ook een metertje.
Even controleren,
Gr Freek
schema gezocht
door freek , Hoogeveen, 30-12-2021, 22:01 (1063 dagen geleden) @ freek
Gewijzigd door freek, 30-12-2021, 22:03
Hallo,
Ik kan het goede schema niet vinden.
Als ik kijk naar de aanwezige transistoren, zijn dat 2x AF117, transistor daarachter tekst niet te lezen en lijkt op AF117, 2x OC75, 2x ? in het versterker gedeelte (kan nummer niet lezen i.v.m. koeling). Dus 7 transistoren.
Er zitten 2 dioden in , op een staat OA79. (ander niet te lezen)
Misschien nu wat duidelijker.
Gr Freek
schema gezocht
door doktordirk , Noordbeemster, 31-12-2021, 15:21 (1062 dagen geleden) @ freek
Volgens mij lijkt het idd om een B5X16T te gaan zie bijgaande afbeeldingen.
Deze radio deed in het begin ook niet veel.
De ferrit antenne grotendeels weg/stuk, een losse plaat en ontbrekend boutje van de afstem c.
Na dit opgelost te hebben nog weinig ontvangst, bleek na het nodige zoekwerk dat er enkele spoelkerntjes waren los gekomen, en onderin het spoelhuis zaten.
De verbinding met het messing schroefdeel was in dit geval gescheurd, (ouderdom?).
Aan de kerntjes was zo te zien niet gedraaid.
Na vervangen en afregelen weer prima ontvangst, alleen op de visserijband geen visser meer te horen!, ingehaald door de tijd.
Om niet allen van batterijen afhankelijk te zijn heb ik er nog een (Philips) voeding in gebouwd.
Dirk.
schema gezocht
door freek , Hoogeveen, 31-12-2021, 15:51 (1062 dagen geleden) @ doktordirk
Hallo Dirk,
Ik zal nog eens even kijken bij die spoelkerntjes of er iets aan mankeert.
Toch lijkt mijn radio grotendeels hetzelfde maar de mijne heeft links een spoelhouder voor 1 spoel, de jouwe een met 2 spoelen. Dus het is toch een andere.
Ik heb er nog eens naar gekeken en het rare is, je ontvangt heel zacht een geheime zender op de MG zonder antenne, sluit je een antenne aan is het signaal hetzelfde. Ik ben nog geen defecte transistor tegen gekomen.
In ieder geval bedankt voor de reactie
Gr Feeek
schema gezocht => B4X36T
door Pim V. , Amsterdam, 31-12-2021, 10:44 (1063 dagen geleden) @ freek
Ik denk dat de B4X36T een goede match is.
Pim.
schema gezocht => B4X36T
door freek , Hoogeveen, 31-12-2021, 16:09 (1062 dagen geleden) @ Pim V.
Hallo Pim,
Zo op het eerste gezicht begint het er op te lijken.
Ik zal het eens gaan controleren, bedankt er voor.
Gr Freek