Is er voor een platenspeler van philips type 22GA312 een voorversterker nodig icm een modernere technics installatie? (type nr weet ik (nu) nog niet), zie afbeelding van de technics
mvg Frans
voorversterker nodig ?
door Hersteller , Haarlem, 05-02-2022, 16:29 (1029 dagen geleden) @ ffeilers
Gewijzigd door Hersteller, 05-02-2022, 16:31
Ik zie een phono aansluiting aan de achterkant, dus niet. Met typenummer versterker (reciever) weten we het zeker.
voorversterker nodig ?
door ffeilers , Breda, 05-02-2022, 16:35 (1029 dagen geleden) @ Hersteller
zodra ik het typenr weet bericht ik dat op het forum. Wat mij ook opvalt is dat het snoer met de twee tulp pluggen op de ingang van de phone 4 draden heeft welke naar de din stekker van de philips platenspeler gaan. Ik weet niet of de juiste aansluitkabel is gebruikt. (PS de set staat niet bij mij thuis maar bij iemand anders vandaar dat ik op dit moment niet alle info kan geven)
voorversterker nodig ?
door Hersteller , Haarlem, 05-02-2022, 16:42 (1029 dagen geleden) @ ffeilers
Dat is een DIN verloopplug voor een tape/cassetterecorder met 2 ingangen en 2 uitgangen. Is goed bruikbaar hiervoor, blijven de 2 opname-aansluitingen ongebruikt.
voorversterker nodig ?
door JohanB , Sleidinge (BE), 05-02-2022, 17:09 (1029 dagen geleden) @ Hersteller
Neen, geen voorversterker nodig. Op de 22GA312 zit een magneto dynamisch element (origineel was dat een GP400, zit er wellicht nog op). Je kan de platenspeler gewoon aansluiten op de 'Phono-ingang'. Wel via een verloop DIN -> RCA.
Grts - Johan
voorversterker nodig ?
door Goldline , Oranjedorp, 05-02-2022, 17:10 (1029 dagen geleden) @ Hersteller
Gezien de extra aard aansluiting zal de Phono ingang geschikt zijn voor een MM element.
Technics verkocht ook graag platenspelers
--
Cees PA1DBA
voorversterker nodig ?
door soundman2 , Wouw, 05-02-2022, 17:38 (1029 dagen geleden) @ Goldline
Gewijzigd door soundman2, 05-02-2022, 17:49
Veel platenspelers voeren de chassisaarde apart naar buiten en die draad komt aan de aardschroef.
Als de chassisaarde via de afscherming van het audiosnoer loopt komt storing die het chassis oppikt direct in het audio kanaal. . De afscherming voert evenveel signaal als de afgeschermde ader.
Het aardschroefje heeft dus weinig te maken met MM of MC.
De bedrading van de 312 is tot in de dinplug geheel symmetrisch uitgevoerd en in de plug op het aardpunt komen twee signaaladers en de afscherming bij elkaar naar aarde.
Het symmetrisch bedraden van de plug was logischer en mogelijk geweest, maar dat zou het aansluiten op ingangen, waarvan pen 1 en 4 niet aangesloten zijn onmogelijk maken.
voorversterker nodig ?
door ffeilers , Breda, 05-02-2022, 18:09 (1029 dagen geleden) @ ffeilers
ok, een ieder bedankt voor de beantwoording. Ik zal het resultaat nog laten weten of de platenspeler uiteindelijk resultaat geeft bij het afspelen op deze versterker. Nu is er volgens de eigenaar alleen een brom te horen. Uit de opmerkingen begrijp ik dat 2 van de 4 tulp stekkers gebruikt moeten worden en dat wel de juiste
met vriendelijke groet
frans
voorversterker nodig ?
door soundman2 , Wouw, 05-02-2022, 18:17 (1029 dagen geleden) @ ffeilers
Gewijzigd door soundman2, 05-02-2022, 18:19
ok, een ieder bedankt voor de beantwoording. Ik zal het resultaat nog laten weten of de platenspeler uiteindelijk resultaat geeft bij het afspelen op deze versterker. Nu is er volgens de eigenaar alleen een brom te horen. Uit de opmerkingen begrijp ik dat 2 van de 4 tulp stekkers gebruikt moeten worden en dat wel de juiste
met vriendelijke groet
frans
De pennen in de plug zijn genummerd
2 aarde
3(links) en 5(rechts) signaaladers. Met een universeelmeter kun je dat dus meten. Als de din steker open kan, kun je gewoon de kleuren van de aders zien.
voorversterker nodig ?
door ffeilers , Breda, 05-02-2022, 18:19 (1029 dagen geleden) @ soundman2
Het staat niet bij mij thuis , dus ik kan dat helaas niet doen.
mvg
Frans
voorversterker nodig ?
door soundman2 , Wouw, 05-02-2022, 19:43 (1029 dagen geleden) @ ffeilers
Misschien met heeeeeeeeeeeeeeeeel lange meetsnoeren
voorversterker nodig ?
door ffeilers , Breda, 05-02-2022, 22:48 (1029 dagen geleden) @ ffeilers
Inmiddels weet ik welke stekker de "gebruiker" heeft gebruikt, namelijk 1 met een din stekker, met 4 tulp stekkers met de kleuren wit rood zwart en geel
kan deze verbinding ook gebruikt worden naar de technics versterker, of .... is deze voor andere doeleinden
bijgaand de foto van de gebruikte verbindingskabel (alleen de werkelijke heeft dus een vrouwelijke din plug)
voorversterker nodig ?
door Goldline , Oranjedorp, 05-02-2022, 23:43 (1029 dagen geleden) @ ffeilers
Gewijzigd door Goldline, 05-02-2022, 23:45
Ja, vermoedelijk rood en zwart gebruiken pen 3 & 5.
extra aardedraad ontbreekt, bij brom de rest van de draden geel en wit en hun massas onder de aardklem monteren.
--
Cees PA1DBA
voorversterker nodig ?
door Hersteller , Haarlem, 06-02-2022, 00:37 (1029 dagen geleden) @ ffeilers
voorversterker nodig ?
door ffeilers , Breda, 06-02-2022, 09:45 (1028 dagen geleden) @ Hersteller
ik had dit gelezen, in mijn beleving zou er aan het snoer 2 x wit en 2 x rood zitten, pas nu kreeg ik de kleurcombinatie door, mvg Frans (dacht dat geel altijd iets met video te maken had)
voorversterker nodig ?
door kris , Gent, België, 06-02-2022, 10:13 (1028 dagen geleden) @ ffeilers
hangt er aan die PU al geen DIN kabel met een mannelijke stekker? (en moet je overgang naar tulp dus een vrouwelijke DIN plug hebben)
edit: over gelezen : 't is een vrouwtje
@ Kris
door pdegro , Lievegem (Belgie), 06-02-2022, 11:53 (1028 dagen geleden) @ kris
@Kris: ik heb een tijdje geleden 2x een berichtje naar u proberen versturen via het envelopje en eenmaal naar je "naar-het-boek-genoemde" mailadres. Heb je die berichtjes niet gekregen?
@Frans, excuses dat ik even jouw topic hiervoor gebruik.
Mvg, Pierre
--
Vriendelijke groet, Pierre.
voorversterker nodig ?
door ffeilers , Breda, 06-02-2022, 13:31 (1028 dagen geleden) @ ffeilers
Waar het verhaal mee begon heeft inmiddels een vervolg gekregen.
De platenspeler staat nu weer bij mij thuis en heb ik aangelosten op een 22rh590 philips versterker. De werking is perfect. Prima geluid.
(zet ik de schakelaar over naar keramisch dan valt het geluid (logisch) vrijwel weg.
WAAROM is dit echter niet zo als ik hem aansluit op een philips 22rh701 radio/versterker combinatie. Dan krijg ik er met maximaal volume slechts heel beperkt geluid uit. (staat uiteraard ingeschakeld op pu ingang.
Is de 22rh701 niet geschikt voor de 22GA312 speler ??
mvg
Frans
voorversterker nodig ?
door Peter1952 , Almere, 06-02-2022, 15:16 (1028 dagen geleden) @ ffeilers
De 22RH701 heeft geen voorversterker, is alleen geschikt voor piezo elementen. De platenspeler en de recorder zitten bij deze radio ook onder dezelfde toets.
Dat je weinig hoort klopt dus. Je moet in dit geval een voorversterker gebruiken.
Groeten,
Peter
voorversterker nodig ?
door ffeilers , Breda, 06-02-2022, 16:05 (1028 dagen geleden) @ Peter1952
De 22RH701 heeft geen voorversterker, is alleen geschikt voor piezo elementen. De platenspeler en de recorder zitten bij deze radio ook onder dezelfde toets.
Dat je weinig hoort klopt dus. Je moet in dit geval een voorversterker gebruiken.Groeten,
Peter
gelukkig, ik dacht echt dat ik het even niet meer wist. Bij mijn oorspronkelijke vraag heb ik opgemerkt dat ik dacht dat dat bij de technics ook het geval zou zijn. De antwoorden wezen echter niet in die richting. Bij het gebruik van een juist verloop van Din naar tulp had het daar dus blijkbaar moeten werken.
mvg Frans
voorversterker nodig ?
door kris , Gent, België, 06-02-2022, 20:02 (1028 dagen geleden) @ ffeilers
Bij mijn oorspronkelijke vraag heb ik opgemerkt dat ik dacht dat dat bij de Technics ook het geval zou zijn. De antwoorden wezen echter niet in die richting.
Het ligt niet zozeer aan het merk van de draaitafel, maar de cel die erop zit.
de GA213 heeft van huis uit een MM element, Technics draaitafels ook. Die cellen geven dus +- 1 mV. een piëzodinges geeft algauw 200 mV, maar kom je niet tegen op de "betere" draaitafels. Je zet ook geen 2pK bandjes onder een Porsche .