reparatie verslag Tektronix spectrumanalyzer 7L5 (Algemeen)

door loek @, Exloo (Drenthe), 08-03-2022, 17:12 (751 dagen geleden)

Hallo forum lezers,

Dit verslag gaat over de reparatie, op verzoek van een mede hobbyist , van een Tektronix spectrumanalyzer (SA) type 7L5 met trackinggenerator.


Een tijd geleden heb ik via dit forum gevraagd of iemand een led array had dat gebruikt werd in de Tektronix spectrum analyzer type 7L5.
Dit array (5 leds) werd gebruikt in een knop waarmee de frequentie span wordt ingesteld. De 5 (zeer kleine LEDs schijnen op een schijfje met daar in per stand een bepaalde combinatie van gaatjes.
Een licht gevoelig IC dat achter dit plaatje zit vertaald dit in een 5 bits code.
De 5 LEDs staan in serie en één daarvan was defect. Voor het volledige artikel zie de onderstaande link.
http://www.transistorforum.nl/forum/index.php?id=66942

Hier onder zie je de knop opengewerkt met het Led array.


[image]


Als eerste wat ging er allemaal mis met een poging om deze knop weer te maken:
Ik heb eerst een volledig arsortiment van alle type SMD LEDS besteld.

[image]


Mijn eerste aanvalsplan was het lensje van de defecte Led weg te slijpen en daarvoor in de plaats één LED op te plakken. Het was gelukt om één LED van het type 0402 (de kleinste uitvoering) via draadjes aan te sluiten.

[image]

De bedoeling was dus na het plakken de draden te verbinden op aan de zijkant van het LED array. via deze zijkanten had ik ook al kunnen testen welke LEDs goed waren. Maar na het weg slijpen
Branden de andere LEDs niet meer dus was dit plan mislukt.

Het volgende plan was om 5 SMD LEDs van dit kleine type 0402 In serie direct aan elkaar te solderen. Een zandkorrel is nog groter en na verschillende pogingen ben ik hiermee gestopt.

De volgende poging was om twee SMD LEDs van het type 1206 serie direct aan elkaar te solderen. Ook nu is alles nog zeer klein maar wel beter behapbaar. Dit lukte en de buitenmaat was ook exact goed. Daarna het geheel nog op een pertinax plaatje gelijmd voor de stevigheid.

[image]


Na montage in de knop kon ik alle instelwaarde op het scherm krijgen. Maar na volledige montage kon je toch niets instellen. Dit kwam doordat stapjes die de as maakt tijdens het draaien waarschijnlijk precies tussen twee gaatjes rijen stond.
Eigenlijk was deze knop niet geschikt om opengemaakt/gerepareerd te worden. Ik heb veel materiaal dat gesmolten /geklonken was moeten weg halen. En het steeds weer open en dicht maken komt de situatie ook niet ten goede. Ik heb dus de verende nok weggehaald waardoor de knop nu geen momentstappen heeft. Je kan nu wel alle instellingen uitvoeren en deze zijn te zien op het scherm. Ook als je het apparaat uit zet en weer aan dan komt de zelfde instelling terug. Het enige wat dus niet meer werkt is de vaste schaal indicatie rondom de knop.

Nu werkte de analyzer weer maar er klopte niets van de niveau aanduiding en de instellingen van de schakelaars op de ingang unit werden niet over genomen op het scherm.
Ik was inmiddels er wel achter dat dit apparaat zeer service onvriendelijk was. Alles zit verstopt tussen schotjes en er is geen millimeter ruimte. Het niet overnemen van de schakelaar standen kon worden veroorzaakt door de logica die in de input unit zat, maar de oorzaak kon ook zijn dat de Microprocessor (MP) de gegevens niet opvroeg door bijvoorbeeld bus fouten in het mainframe.

Als eerste heb ik de input unit onderzocht. Om dat ik geen extender had zijn er meerdere dunne testdraden aangebracht. Zodat gemeten kon worden tijdens bedrijf. Hiervoor moest wel eerst het front van de unit verwijderd worden om via een gat de draden naar binnen te krijgen.

[image]

[image]

[image]

Na wat metingen was duidelijk dat de logic schakelingen niet goed werkte en uiteindelijk was de oorzaak het ontbreken van de volledige voedingspanning. Door stuk voor stuk de printen in de ingang unit te verwijderen was duidelijk dat een tantaal elco op deze print de oorzaak was (100% sluiting).

[image]

[image]

Na vervangen van deze elco was er nog steeds geen 15 Volt voeding en dat kwam weer omdat er een onderbreking zat in de voedingslijn naar de ingang unit . De contacten van de F-male kant van de ingang unit zijn allemaal voorzien van een ontkoppel netwerkje (weerstand en Condensator).
Door de sluiting in de ingangsunit is deze weerstand van 0,25 W stuk gegaan.
Om bij deze weerstand te komen moet het apparaat bijna volledig gedemonteerd worden.
[image]

[image]


En dan nog kan je niet echt bij de defecte weerstand. Op onderstaande foto zie je de twee verticale printjes waar op de ontkoppel netwerkjes zitten. De doorgebrande weerstand zit op de achterste print en om daar te komen moet je eigenlijk nog meer demonteren/los solderen.

[image]


Uiteindelijk heb ik de oude onderbroken weerstand laten zitten en via een omweg de nieuwe geplaatst. Er was nog een weerstand van een ontkoppel circuit ernstig verlopen (4* hoger) en deze is ook niet helemaal standaard vervangen/gemonteerd.


Hierna alles weer samengesteld en zeer lang bezig geweest om twee stekkers weer contact te laten maken. Je kon dit alleen maar voor elkaar krijgen met twee langen pincetten.

De schakelaars werden nu gezien bij elke verandering, maar de niveau aanwijzing klopte nog steeds niet. Ook nu kon de fout weer in de ingang unit zitten omdat daar alle verzwakkers zaten maar het kon ook weer iets met de MP zijn. Na weer meten met testdraden werd duidelijk dat de verzwakkers niet ingesteld werden zoals dat moet. De instellingen kwamen dus wel goed vanuit de MP.
Hier was de oorzaak dat twee Logic IC,s defect waren.

Het apparaat werkte nu goed alleen de niveau knop bij de tracking generator werkte zeer instabiel. Na demontage en schoonmaken werd dit beter.

[image]

Al met al een lange reparatie met vriendelijke groet,

Loek


Complete draad:

 RSS Feed van berichtenreeks

powered by my little forum