schema gezocht b&o (Gezocht)
hallo beste mede techneuten
ik heb me gestort op een actieve luidspreker console van b&o
een type wat niet veel verkocht is geworden ik denk door de prijs hi hi ...
het type is ,,BEOLAB 1 ,, een speaker van zwaar aluminium en is ong 2 meter hoog
een uitzonderlijk type de toonregeling is processor gestuurd , soort equalizer die automatisch werkt
deze speaker is al bij een andere reparateur geweest was de zien aan ontbrekende en losse bedrading
ik heb het ingangsbord de smd chips vervangen en heb weer signaal op het mainbord nu is het zo als ik de ingang lostrek van het mainbord gaat het ledje op groen en schakelt
hij in
maar de middenrange speaker bromt dan ong 50 hz de woofers doen het wel maar steek ik het stekkertje terug blijft het power ledje rood
probleem is dat voor dit type geen schema te krijgen is , ik heb alle reguliere kanalen gecontacteerd zonder resultaat wel een handleiding die vind je wel
zelfs diverse dealers trekken hun neus op voor dit type , en zeggen me dit is een exclusief jubileum model is en daar krijg je helemaal geen service manual of schema,s van
het apparaat zit zeer complex in mekaar in mijn 40 jaar reparatie ervaring heb ik natuurlijk van alles geprobeerd maar het hele apparaat is bijna gebouwd in smd dus daar ga je niet zomaar in wisselen of meten zonder gegevens
is er iemand bekend met dit type ?
of iemand weet die er een schema van heeft
grt Han
schema gezocht b&o
Zoek eens in Beomanuals.com
Fred
schema gezocht b&o
Han, Voor dit model wat toch enige jaren is verkocht is nooit een servicemanual buiten de fabriek in omloop geweest.
Wel de "onsite " reparatie manual die alleen verteld hoe je de modulen cq printen verwisseld en de kast opent.
Zelfs dealers met een TD kregen geen schema, er was een modulen koffer waar een kompleet binnenwerk inzat , waarmee je bij de klant thuis kon repareren.
Deze koffer moest je verplicht aanschaffen voor de lieve somma van een paar duizend euro
Het defecte spul stuurde je dan ter vervanging weer op naar Denemarken, al dan niet onder garantie.
Helaas is er nooit een schema gelekt buiten de fabrieksmuren....
In jouw geval met die brommende middentoner zou ik de STK module maar vervangen, deze versterkt het hoog en mid.
Succes!
--
Cees PA1DBA
schema gezocht b&o
Met die STK modules was het dus gewoon een simpele versterker met een hoog prijskaartje.
Ik las vandaag dat ze nog steeds denken boven de handel te staan en laten gerenommeerde dealers vallen als een baksteen.
schema gezocht b&o
Ja dat is zo, de apparatuur is technisch gesproken niets bijzonders en veel kennis en producten zoals de CD units en cassette decks en vast nog wel meer waren Philips modules.
Maar toch klinken ze mooier zeggen de "kenners", ja je moet jezelf vooral voor de mal kunnen houden om de prijs te verklaren. Als je geld hebt dan moet je dat laten zien dan kun je geen Philips versterker tonen maar moet het wel iets bijzonders zijn. Die klinken altijd veel mooier.
schema gezocht b&o
Denk dat je 2/3 van de prijs voor het design betaald ,en het artistiek gebruik van Aluminium en glas.
Er zijn ook wel minder fraaie oplossingen gebruikt, bijvoorbeeld een Philips turbodeck VCR,met een mooi jasje er om heen van plastic (model V8000) voor 4X de prijs.
Gezien het huidige assortiment verwacht ik het uitsterven van het merk.
--
Cees PA1DBA
schema gezocht b&o
hoi cees
dus dat bevestigd mijn vermoeden en het stk vermoeden had ik ook al denk als de ingang opgekoppeld word dat hij in de beveiliging loopt de stk is een stereo trap en inderdaad een kant word voor de woofer gebruikt en de andere kant voor de rest
voor een versterker zit er een berg electronica in
goed cees toch bedankt voor de reactie
mvrgr Han PA3GMF
schema gezocht b&o
Niet helemaal Han, de woofer heeft een Icepower versterker (klasse D) het mid en het hoog gebruiken elk een kanaal van de de STK. alles (gelukkig) gevoed door een flinke ringkern.
--
Cees PA1DBA
schema gezocht b&o
Hoi Cees
Cees vandaag de stk vervangen maar het rare is voor dat ik deze verving en ik koppelde de voedingsprint waar ook de preamp op zit los van de moeder print schakelde hij in en als ik aan de hete kant kwam bromde de woofers maar de midden en tweeter vooral de midden bromde met 50 hz
koppelde in de ingang weer op het mainbord gebeurde niks het ledje bleef ook rood oplichten
nu ik de stk heb vervangen is het andersom ongeveer als ik audio op de hoofd ingang zet zoals het hoort schakeld hij in en blijft ook in maar nu geven alleen de tweeter en midrange speaker geluid een normaal geluid maar de woofers blijven stil
heeft u mischien nog een handvat waar ik kan zoeken blijft moeilijk zonder schema
alvast bedankt Han PA3GMF