Camry CR 1112 (Gezocht)
Wie kan mij helpen aan gegevens van de Retro Radio Camry CR 1112.
Het gaat hoofdzakelijk om het schema.
--
RvdZ
Camry CR 1112
Hallo Rob,
Misschien is het een idee om het probleem met het toestel hier te bespreken.
Want ik denk niet dat je aan de schema's kunt komen van dit soort Chinese apparaten.
Groeten, Roland
Camry CR 1112
Hallo Robertino
Dit soort apparaten zijn vervaardigd in China
En die zullen geen schema op het net zetten ivm daar streng eisen hebben dan europa
Je mag blijwezen dat je gebruiksaanwijzing vind maar is meestal door een gebruiker op het net gezet
Het zelfde geld ook voor de crosley apparaten zul je ook niets vinden
Voor de aardigheid eens gekeken voor de spinnerette philips gf403 model
Ook niets te vinden .
Waar je ook tegen aan loopt is dat onderdelen de types weglakt dus blanco is
Zoek het dan uit wat voor ic het is of transistor.
Meestal bij dit soort apparaten kapot de bak in door de goekoopte loont het niet om te repareren
Arbeidsloon tijd enz .
Als je heel goed naar het platenspeler dekje kijkt zitten ze in alle retro apparaten die uit hongkong komen
Crosley zetten een andere arm op met audiotechnica element om dat wat geluid verbetering te treffen.
Maar strak loopt het niet en rumblet als een malle.
Leuk om als sier neer te zetten maar als je echt platen wilt draaien koop dan een echte vintage platen speler philips portable dual
Gaan heel wat liever om met je platen dan de chinese meuk spelers waar je nog een keer een plaat kan spelen en de tweede keer je plaat kan weggooien.om dat die uit gefreest is door gewicht en zeer slechte fouthoek van de arm.
En een echte platen speler klinkt beter dan zo’n krakerige camry .
Vergeet dit apparaat en kijk voor wat beters is mijn devies
Mvg René
Camry CR 1112
Het niet verstrekken van een schema heeft niets te maken met eisen, alleen met kosten.
Als het niet puur om de platenspeler gaat en je geen hoge eisen aan hifi stelt, kom je met een apparaat als dit opzich prima weg.
Alleen als er wat aan mankeert kan het wat puzzelen zijn, maar de opbouw is niet persé heel ingewikkeld. Een foutomschrijving en wat detailfoto's kan al helpen.
Soms is er ook nog wel wat meer te vinden aan de hand van de nummers op de printplaat.
Camry CR 1112
Ik heb een aantal keren zo’n soort platenspeler open gehad en bij geen enkele waren de onderdelen onherkenbaar gemaakt. De loop van de printsporen was duidelijk te volgen en de meeste onderdelen waren standaard onderdelen.
Het is wel zo dat de schakelingen wat minder verfijnd waren dan bij duurdere appararuur.
Wat de fouthoek e.d. betreft, zo rampzalig is een verkeerde fouthoek ook weer niet.
En René, hoe vaak heb je je plaatjes niet gedraaid op pick-upjes met plastic wiebelarmpjes, waarvan je helemaal niets weet?
Dan valt dit nog mee. En de slijtage valt ook nog wel mee, getuige de YouTube filmpjes.
En rumble? Dat hoor je toch niet met die dingen? De meeste zijn uitgerust met een piezo element, dat de lage tonen toch niet goed kan weergeven en uit de ingebouwde luidsprekertjes komen toch al geen lage tonen.
Wat wel zo is, overal zit veel te veel speling op en dat komt de werking niet ten goede.
Bovendien: Alle waar is naar zijn geld. Je kunt voor dat geld nu eenmaal geen klasse platenspeler verwachten.
Die dingen zijn goed als kennismaking met vinyl, meer niet. En ik denk dat veel mensen op een gegeven moment wel een betere willen kopen.
Voordat die dingen op de markt kwamen waren er ook al dubieuze platenspelers te koop.
Groeten,
Peter
Camry CR 1112
Sorry Peter
Niet mee eens ik kreeg regelmatig van de klok van die prullen binnen
Echt de plaat wordt grijs onder de naald de jaren 50 en 60 spelers zijn veel beter technisch
Die hebben al bewezen goed te zijn
Zo’n chinees dekje is echt niet stabiel jankt en een plastic naald
Kun je net zo goed je singels met een stalen naald van een veer grammofoon draaien zelfde effect
Er zijn voor het geld wat je uit geeft aan deze prul goede spelers te vinden op marktplaats
Waar je nog veilig platen kan draaien en mooi die vintage dingen zijn juist bedoelt om een beroerd kraken geluid te geven
Om dat ze dat bij nostalgie van een grammofoonplaat horen .
Dan heeft men nooit een goede platen speler gehoord.
Als je echt milieu vervuiling wilt hebben moet je alle maal chinese flut spelers kopen die na een week
Weg kan gooien de plastic soep wordt alleen maar groter..
Eigenlijk zou je als lid van het NGG beter moeten weten en dit zeker zou moeten afkeuren
Ik gooi ze weg als ik ze binnen krijg in de recyclebak .
Het platen winkeltje waar ik kwam begon met mij over om retrospelertjes te verkopen.
Ik zei tegen de verkoper als je zaak je lief is zou ik het niet doen platen slijten als een gek
En ik denk dat je veel boze klanten krijgt die de spullen door de ramen gaan gooien..
Heeft het ook niet gedaan
Ik zeg zoek iemand die goede spelers in je etalage zet in consignatie verkoop.
Als kind had ik een garrard tot 11 jaar en daarna een stereo combi philips met gp 400
Tot in de jaren 90 gehad.
Grt René
Camry CR 1112
René, even het volgende:
Ik keur deze platenspelertjes beslist niet goed en ik weet heel goed waar ik het over heb. S.v.p. niet doen of je alles beter weet dan een ander.
Dat je vroeger al goede spullen had, is fijn voor je. Maar ik heb van jou ook wel andere dingen gezien die niet zo best waren voor je platen.
Ik snap trouwens niet dat een kringloopwinkel die spelertjes nog wil hebben.
Groeten,
Peter
Camry CR 1112
Beste Roland,
Het probleem bij dit apparaat is dat er een brom te horen is en na enige tijd een geknetter te horen is via de luidsprekers.
Bij een buizenradio denk je dan direct aan de elco's in de voeding.
Maar of dat hier ook zo is weet ik niet.
Met wat meer gegevens en het schema kun je nagaan of dit te herstellen is (d.w.z. dat er geen vreemde artikelen in zitten die nergens verkrijgbaar zijn.
Uit de gegevens zou je kunnen achterhalen hoe het geheel gedemonteerd moet worden.
Ik hoop dat het zo duidelijk is.
--
RvdZ
Camry CR 1112
Bij een buizenradio denk je dan direct aan de elco's in de voeding.
Maar of dat hier ook zo is weet ik niet.
Waarom krijgen elco's altijd de schuld?
Ik ken nog wel honderd andere oorzaken noemen voor een krakende radio.
1) Draad los in de netsteker
2) Klemmetje van de zekeringhouder veert niet goed
3) Losgekrompen soldeerverbinding
4) Pootje van een buisvoet niet gesoldeerd
5) Netadapter met kuren
6)
7)
...........
Camry CR 1112
Zoals gezegd, het apparaat is niet alleen een platenspeler. Als het de TS niet puur om de platenspeler gaat en alleen zo nu en dan een plaatje draait dat best een beetje grijsgedraaid mag worden... Er zit een radio in, een MP3-speler en misschien nog wel meer. Die zullen het heus wel goed genoeg doen om het apparaat niet zomaar weg te willen keilen.
Anyway, voordat ik straks als moderator moet inloggen: eigenlijk is dit niet echt de discussie. De TS zal je advies vast lezen en doen wat hij ermee wil of kan... Maar zijn vraag was in eerste instantie naar een schema, en ik denk dat hij bij gebrek daaraan het beste om reparatiehulp kan vragen of afhankelijk van zijn behoefte iets anders kan zoeken, maar dat lijkt me pas een derde optie.
Camry CR 1112
Een brom en geknetter. Op alle signaalbronnen? Afhankelijk van de volumeregelaar? Ook op de koptelefoon? En hoe klinkt het geknetter? Helaas kun je op het forum geen geluiden of beelden plaatsen, maar dat kan wel via bijvoorbeeld youtube.
Een brom in het algemeen kan best een elco zijn, maar er zijn meer mogelijkheden.
Schema's zullen wel lastig worden. Zoals ik al schreef, heel misschien via nummers op de printplaten als er op het type niets te vinden is... Anders gewoon uitelkaar schroeven, aan de hand van wat je ziet krijg je een beetje een blokschema in je hoofd. Dan kun je al gaan foutzoeken met een multimeter (spanningen) en een scope of signal tracer (waar begint de brom of de kraak). Bij verdenking van elco's kun je daar ook de haardroger eens op zetten.. Maar je schrijft dat de fout bij aanstaan erger wordt dus er kan (ook) wat anders mis zijn.
Foto's van printplaten op het forum plaatsen, datasheets van gebruikte IC's zoeken... Je kunt met dit soort relatief simpel spul vaak nog best een eind komen zonder schema.
Camry CR 1112
Hoi René,
Het kan een gegeven cadeau of een familieaandenken zijn geweest.
En daarom misschien niet te vervangen door iets moois uit het echte verleden.
Ik heb van een mijn dochters een jaar of 10 geleden zo’n Coca Cola combi gekregen waarvoor zij best lang aan een spaaractie meegedaan had.
Dat apparaat heeft bij mij welgeteld 3 plaatkanten afgespeeld maar toch doe ik het niet weg.
Verder ook een leuk ding om te zien.
Echter een GF110 koffertje speelt dit hebbedingetje wel helemaal zoek!
Mvg Frank
Camry CR 1112
Je zou het eens kunnen proberen bij de importeur, wie weet dat die nog behulpzaam kunnen/willen zijn; https://www.adler.com.pl/index.php/en/Main/
Camry CR 1112
Jeromach,
Ik heb een berichtje gestuurd in de hoop dat het wat oplevert.
Mocht dat zo zijn laat ik het je weten.
Groetjes,
Rob
--
RvdZ