e-mail en de providers (Computertechniek)

door Verdicom ⌂ @, Maarssen, 19-06-2011, 14:45 (4698 dagen geleden)

Iets voor een regenachtige dag. Luister en huiver.

Wel handig dat je e-mail kan ontvangen op je mobiel. En internet en zo. Denk je.
Nou gebruikte ik zo'n dongel van kpn bij m'n laptop. Maar die laptop sleep je ook niet altijd met je mee. En dat voor 20 euro iedere maand.
Die dongel gebruikte ik alleen tijdens de vakantie.

Dus dongel opgezegd en in november vorig jaar een HTC-HD2 aangeschaft. Dat bij Vodafone met een zakelijk abonnement.
Daarnaast heb ik webhosting bij, oorspronkelijk Planet, nu al weer een tijd onderdeel van kpn. Dus ook e-mailadressen via deze hosting.
Volgens de verkoper van Vodafone geen enkel probleem.
Nou, dat hebben we geweten.

Thuis is het bij de serverinstellingen voor e-mail gewoon pop.planet. nl en smtp (of mail).planet.nl. Dat gaat altijd goed, nooit problemen.
Hier dus niet.
Na een tijdje kwamen we er achter dat de instellingen voor uitgaande post moest zijn authsmtp.vodafone.nl dat incl. bijbehorende gebruikersnaam en wachtwoord bij vodafone.
Nou de inkomende mail nog.
In de vodafonewinkel zijn ze er bijna een uur mee bezig geweest maar kwamen er ook niet uit. En hij deed echt z'n best.
Advies was kontakt opnemen met de servicedesk van vodafone en dan gelijk vragen naar de 2e lijn.
Dus ... Nou vertikken ze het daar je door te verbinden met die 2e lijn.
Zakelijk of niet, ze vinden dat ze het zelf moeten kunnen oplossen. Maar ook dat lukte dus niet.
Dan maar per mail thuis.
We kregen diverse goed bedoelde adviezen. Gaf ook geen oplossing.

Die inkomende mail moet van de servers van kpn komen. Maar die zegt, we zijn niet thuis, want uw abonnement voor die HTC loopt bij vodafone.
Het zou moeten zijn: pop.planet.nl plus de hierbij behorende gebruikersnaam en wachtwoord. Dat werkt dus niet.
Je blijft van alles proberen.
Toevallig hoorden we na een paar weken dat we eens moesten proberen pop.kpnmail.nl En laat dat nou de oplossing zijn. Logisch? Niet bepaald.
Maar dat konden ze me, noch bij vodafone, noch bij kpn vertellen.
Alleen voor je mail zit je te klooien met twee providers met ieder z'n eigen gebruikersnaam en wachtwoord.

Het wordt nog gekker.
Kort geleden heeft kpn z'n hosting over gedaan aan xs4all Een onderdeel van kpn zelf.
Moet je van alles weer opnieuw instellen.
Uitgaande mail bleef hetzelfde, dat is immers vodafone. Inkomend moet het nou zijn pop.xs4all.nl
Eerst heb ik bij bij xs4all de wachtwoorden die ik bij kpn gebruikte hier overgenomen. Bespaart je een hoop wijzigingen. De namen hadden ze gelukkig meegenomen en hetzelfde gelaten.
Bij de HTC ging het gelijk goed. Alleen het serveradres voor de inkomende post aangepast, dus pop.xs4all.nl OK dus.

Op de pc's thuis dit ook gedaan. Inkomende post lukte meteen.
De uitgaande moet volgens hen zijn smtp.xs4all.nl Logisch toch?
Nee dus. Ik kreeg hier alleen maar allerlei foutmeldingen.

In m'n achterhoofd nog dat gedoe toen met de inkomende mail op die HTC.
Daarom heb ik het op de desktop eens geprobeerd voor de uitgaande mail met smtp.kpnmail.nl En dat werkt nu wèl.
Volkomen onlogisch, tenminste ik zie de logica niet.

Nou werk ik al vanaf 1976 in de automatisering. O.a. als netwerk- en systeembeheerder, en heb in die tijd honderden mailboxen geïnstalleerd. Met alles wat daar aan vast zit.
Ervaring hierin moet ik dus wel hebben.

Als je dan geen ervaring hebt, krijg je die handel op die manier nooit aan de praat.

Morgen toch maar eens bellen met xs4all Het werkt nu allemaal wel, maar of ze het daar ook weten hoe het moet? Ben wel benieuwd.

Han


Complete draad:

 RSS Feed van berichtenreeks

powered by my little forum