Opgevoerde spanningsregelaar met L4940V85 (Toestel of techniek)

door Armand @, België, 14-04-2022, 12:00 (957 dagen geleden)
Gewijzigd door Armand, 14-04-2022, 12:04

UIt Elektuur halfgeleidergids 1983.
[image]

In de plaats van de transfo en brugcel komt een accu 12V van voldoende vermogen.
Uitgangsspanning moet 8V zijn, zeker niet minder.
Afhankelijk van een aantal factoren zoals het aantal ingeschakelde verbruikers zakt de accuspanning soms tijdelijk tot 11V of minder.
Met een gewone 7808 met 2 transistors parallel, geeft dit soms problemen.
Wil deze vervangen door een low drop spanningsregelaar L494085.
Vermoed dat dit ook gaat werken of moet er iets aangepast worden?

Groeten, Armand

Opgevoerde spanningsregelaar met L4940V85

door Peter1952 @, Almere, 14-04-2022, 12:26 (957 dagen geleden) @ Armand
Gewijzigd door Peter1952, 14-04-2022, 12:28

Er zijn ook zware regelbare spanningsstabilisators die bijv. 5 A kunnen leveren op basis van de LM317, bijvoorbeeld de LM338K, dit is een stabilisator in TO3 behuizing en geschikt voor uitgangsspanningen van 1,5 - 40 V. Je hebt alleen twee externe weerstanden nodig.
Misschien is daar ook wel een low drop uitvoering van.

Groeten,
Peter

Opgevoerde spanningsregelaar met L4940V85

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 14-04-2022, 14:44 (957 dagen geleden) @ Armand

Er valt door de transistorschakeling nog minstens 0,7V meer dan bij een losse spanningsregelaar. Ik meen dat de LT1084 tot 5A gaat en een betere keus is, je hebt net als bij de LM317 wel twee weerstandjes nodig om de uitgangsspanning in te stellen. De transistoren kunnen dan gewoon vervallen.

Opgevoerde spanningsregelaar met L4940V85

door Anton van den Oever @, Hazerswoude-dorp, 14-04-2022, 15:32 (957 dagen geleden) @ Maarten Bakker
Gewijzigd door Anton van den Oever, 14-04-2022, 15:45

En een LT1083 doet zelfs 7,5 A, de vraag is dus meer hoeveel stroom er geleverd moet worden.
Overigens is een lood accu waarvan de spanning tot 11,5 V daalt ontladen, of hij wordt veel te zwaar belast
m.vr.gr.
Anton van den Oever
edit; hier klik een complete kit

Opgevoerde spanningsregelaar met L4940V85

door kris ⌂ @, Gent, België, 15-04-2022, 01:17 (956 dagen geleden) @ Armand

sinds 1983 is de wereld er toch wat op vooruit gegaan. Een van die voortuitgangen zijn voedingen.. oa Velleman heeft kleine schakelvoedingkjes die 12..30V omzetten naar 5V (instelbaar) en het verschil dus niet opstoken in warmte. Dat maakt meteen ook dat de batterij veel minder gaat inzakken, de belasting op de 12V gaat zowaar zowat halveren...

maar je geeft niet aan hoeveel ampère er gaat getrokken worden en of dat door een of meerdere belastingen is. (het kan handig zijn meerdere kleinere schakelvoedingen te gebruiken ipv een grote..)

Opgevoerde spanningsregelaar met L4940V85

door Armand @, België, 15-04-2022, 07:27 (956 dagen geleden) @ Armand
Gewijzigd door Armand, 15-04-2022, 07:28

Bedankt voor de antwoorden.
Het betreft een reeds bestaande schakeling volgens het Elektuur ontwerp en kreeg de vraag van een oldtimer liefhebber : zoals vermeld een 7808 met 2 transistors parallel, volgens de tabel zal de stroom dan meer zijn dan 7A.
Gelijkstroomdynamo : het laadstroomlampje gloeit lichtjes bij stationair draaien na het inschakelen van meerdere verbruikers wat volgens de handleiding normaal is.
Meer weet ik momenteel niet.
Daarom was de vraag ook of een L4940V85 i.p.v. de bestaande 7808 het probleem zou kunnen oplossen.
Hij komt binnenkort naar hier met de auto.Kan zijn dat er meer aan de hand is met de regelaar, bedrading, slechte contacten enz.
We zien wel.

Groeten, Armand

Opgevoerde spanningsregelaar met L4940V85

door kris ⌂ @, Gent, België, 15-04-2022, 10:18 (956 dagen geleden) @ Armand

O, een auto, dat veranderd de zaak.

maar wat is het probleem eigenlijk? dat de batterij niet laad bij stationair draaien?

Voor een dynamo is dat idd heel normaal. Het max toerental van een dynamo is beperkt (in vergelijking met een alternator) en daardoor is de koppelverhouding zodanig gekozen dat ie er niet over gaat bij het maximum toerental van de motor. Gevolg is dat er bij stationair draaien er quasi geen laadstroom loopt. De laadstroom van dynamo's is dan ook nog beperkt. Dus, als je enkel kortje ritjes bij lage snelheid maakt raakt je accu niet meer bijgeladen.

Opgevoerde spanningsregelaar met L4940V85

door Armand @, België, 15-04-2022, 12:03 (956 dagen geleden) @ kris

Dat van de dynamo is geweten, heb zelf nog een oudje van 69 jaar.
Voor de rest zal ik moeten wachten tot hij langskomt.

Groeten, Armand

Opgevoerde spanningsregelaar met L4940V85

door Roland Huisman @, Zwolle, 15-04-2022, 12:35 (956 dagen geleden) @ Armand

Ik weet niet wat de toepassing is, maar waarom neem je geen schakelende regelaar? Nu verstook je alle accu energie ook nog eens in warmte, het rendement van een schakelende regelaar is veel gunstiger. Die printjes kosten ook geen fluit meer tegenwoordig. Zoek eens op buck converter of step down converter op Ebay oid...

Groeten, Roland

Opgevoerde spanningsregelaar met L4940V85

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 15-04-2022, 15:00 (956 dagen geleden) @ Armand

Ah duidelijk, met de nieuwe informatie zijn de aangedragen oplossingen wel informatief maar niet direct toepasbaar.

Houd er rekening mee dat je spanningsval over de complete regulator de spanningsval over de 7808 + ongeveer 0,7V is, rond de 0,7V voor de zekerheid af op 1V.

Natuurlijk alle bekende valkuilen van toepassing. Als de schakeling ooit gewerkt heeft, dan kan modificeren helpen, maar is het wel goed om uit te zoeken wat er precies zodanig verlopen of stukgegaan is dat het probleem optrad.

Opgevoerde spanningsregelaar met L4940V85

door ewoud @, Amstelveen, 15-04-2022, 19:16 (956 dagen geleden) @ Armand

Beste Armand,

De spanningsregelaars 78xx hebben aan de ingang een spanning nodig die minimaal 3 volt hoger is dan de uitgangspanning.
Hierdoor kan de regelaar zorgen dat de uitgang stabiel blijft.
Als je met een kleiner spanningsverschil te maken hebt zal en naar een ander soort schakeling moeten. Iets met een opamp of losse torren, zener en weerstanden.
Misschien kan je in de onderstaande link inspiratie opdeon.

https://learnabout-electronics.org/PSU/psu22.php

Succes en vriendelijke groet,

Ewoud

Opgevoerde spanningsregelaar met L4940V85

door ewoud @, Amstelveen, 15-04-2022, 19:36 (956 dagen geleden) @ Armand

Hallo Armand,

Kijk ook eens hier naar. 7,5 Volt in en 6,0 Volt uit. Je kunt het schema zo aanpassen dat er 8,0 Volt uitkomt door bv de zenerwaarde te veranderen. Het voordeel van de IRFU1910 is de lage drempelspanning.

http://www.discovercircuits.com/Andy/Discrete_LDO_Voltage_Regulator.htm

vriendelijke groet,

Ewoud

Opgevoerde spanningsregelaar met L4940V85

door Armand @, België, 16-04-2022, 08:58 (955 dagen geleden) @ Armand

Bedankt Ewoud en Roland voor de informatie en links.
Eerst maar wachten tot de auto hier is en laadcircuit/bedrading nakijken.
Spanningsverlies door verouderde en gecorrodeerde bedrading, zekeringhouders/zekeringen, contacten enz. komt meer voor bij oldtimers.

Groeten, Armand

Opgevoerde spanningsregelaar met L4940V85

door Armand @, België, 08-06-2022, 17:21 (902 dagen geleden) @ Armand

Was een tijdrovend klusje tijdens de pinksterdagen maar probleem is opgelost.
Alle massacontacten, zekeringhouders en keramische zekeringen gereinigd.
Er zit nog wel een klein spanningsverlies in het contactslot (aan/uit/3 contacten).
Niet eenvoudig om zonder schade open te maken, eigenaar gaat eerst op zoek naar een ander contactslot op een oldtimerbeurs.

Groeten, Armand

Opgevoerde spanningsregelaar met L4940V85

door Armand @, België, 21-06-2022, 11:19 (889 dagen geleden) @ Armand
Gewijzigd door Armand, 21-06-2022, 12:03

Een nieuw of nog goed gebruikt contactslot is niet meer te vinden.
Vrij zeldzaam, het contactslot is maar een goed jaar in productie geweest (beginjaren '50).
Het contactslot is enkel een aan/uit schakelaar, de auto heeft een aparte startknop, en gaan we het oplossen met een 4-polig autorelais.
Voor het uitzicht kan dan het originele contactslot behouden blijven en doet enkel dienst als schakelaar voor het relais.
Kan zo weer ongedaan gemaakt worden, moest de eigenaar toch nog ooit een nieuw contactslot vinden.

Groeten, Armand

powered by my little forum