Flipper probleem (Toestel of techniek)
Ik heb behoorlijk wat ervaring met het herstellen van elektromechanische flipperkasten en bescheiden ervaring met 'elektronische' flipperkasten. Zijn hier mensen bezig met flipperkasten die me evt. tips kunnen geven?
Bij een Bally Strikes and Spares kom ik het volgende tegen:
* Eén speler : alles OK.
* Twee spelers : bij de tweede bal gaat de score uit en wordt bij speler 1 geteld.
* Drie spelers : als het aan de derde speler is (1ste bal) gaat het lampje voor speler 4 aan, wordt de score bij speler 3 geteld. Bij de volgende bal voor de 3de speler gaan de scores voor speler 2 & 3 weg en worden de punten van speler 3 bij speler 1 geteld.
* Vier spelers : nog een andere combinatie van fouten ....
Er lijkt iets aan de hand met de software maar hoe pak je dat aan?
De software zit in twee PROM's.
Belangrijk: bij deze flipper was de batterij defect met de nodige gevolgen voor de printplaat. De printplaat is gereinigd en hersteld. Voor één speler werkt het machien dus prima.
Alvast dank voor mogelijk advies.
Johan
Flipper probleem
Met een beetje geluk staat er een checksum op de eproms. Dan heb je een indicatie of hetgeen er in zit nog OK is.
Batterijzuur is vervelend spul, net als electrolyt uit elco"s.
In hoogohmige circuits kun je er allerlei storingen mee krijgen.
Meestal maak ik dergelijke printen schoon in een badje met spiritus en vervolgens een sopje met afwasmiddel. Daarna goed afspoelen en laten drogen.
Flipper probleem
Johan,
Goed te weten dat je kennis hebt met EM machines.
Als ik er eens niet uit kom.
Heb een Gottlieb Hi-Score (1967)
De Bingo Bally Night Club (1956) staat nog altijd op de toe do lijst.
Overigens gaat waarschijnlijk lukken na 30jr de 4 houten poten te organiseren.
Bestelling is onder weg,
Eens zien of ik daar eindelijk leven in ga krijgen.
Enfin, je probleem.
Ik heb dan ervaring met MPU uit de Barcrest Razzle Dazzle een fruit machine uit 1983.
Nodige mee te stellen gehad ook door corrosie.
Advies haal de Proms uit de houders en als daar zuur onder geweest is , vervang de IC houders.
Als ook bij je RAM geheugen (deze houd het spel bij) corrosie geweest is dan ook
waarvan houders er uit halen en evt vervangen.
Kan ook nog de RAM zelf zijn, ik heb zelf defecte RAM geheugen gehad en gebeurde er ook vreemde zaken.
Het werkt ongeveer zo bij dit soort computers,
Je hebt een data bus en daar hangen alle IC's aan die met de CPU moeten communiceren.
Iets van 8 data lijnen en 8 adres lijnen.
Vervolgens heeft elk IC op die bus een actief draadje waarbij de CPU vraagt welk IC op de DATA BUS actief mag zijn.
CPU vraagt aan betreffende IC via de adres lijnen wat er bv op adres 12 staat, IC wat dan actief is zet op de bus betreffende getal wat op dat adres aanwezig is.
Batterij zuur met gevolg oxide is zout en dat geleid.
Volgorde:
-IC houders afnemen en Print daaronder goed reinigen.
-evt IC houders vernieuwen, neem goede kwaliteit houders.
-Testen
-Vervang RAM geheugen
-TESTEN
-Vervang de PROMS -Let goed op de versie.
Vervang ze door nieuwe zodat je de oude nog behoud.
Houd de volgorde van de PROMS in de gaten, dat je Prom 1 een 2 niet verwisseld.
Werkt dat allemaal niet
Nog maals PCB nazien op echt allemaal goed doorkomt.
Met name ook meet de weerstand van de verbindingen.
Kan zijn dat er bv zo'n doorlus busje van boven print naar onder print slecht is door
verrot Soldeer.
Ik heb bij mijn MPU3 van de Fruit automaat daar ook een behoorlijke klus aan gehad.
Hier mijn corrosie op RAM geheugen.
Je ziet ook rechts die 2 doorvoer busjes, waren ook aangetast.
Flipper probleem
De print is al serieus gereinigd, soldeerverbindingen hersteld, .... Het rare is dat de flipper prima werkt met één speler.
Van de opdruk van de PROMS word ik niet veel wijzer.
Er zitten er twee in. De andere heeft iets afwijkende cijfers. 7827 is duidelijk een datecode. Flipper dateert van eind jaren 70. De andere nummers verwijzen blijkbaar naar Bally's type flipper.
Van de lege ic-voetjes zijn de contacten opgevuld zodat er geen ic in kan.
Grts - Johan
Flipper probleem
Evt al je een EPROM lezer/Brander hebt om via de software van je EPROM brander
de Proms te vergelijken met de data welke je kunt downloaden.
Bally 1978 Strikes-and-Spares PROMS (LINK)
Voor je de proms in lezer stopt, pootjes altijd reinigen en sla
met programma eerst org inhoud op in een file alvoor je ook maar wat gaat doen
verder met die Proms.
Safety First
Heb je geen Prom lezer/Brander dan kan ik dat voor je doen evt.
Of iemand bij jouw in de buurt
Flipper probleem
Johan,
Dat zijn Bestel codes op die Proms.
Dit zijn 1 malig programmeer bare Proms.
Verschil in code is omdat elk een 1e en 2e deel van de software in zich heeft.
Je kunt ze vervangen voor standaard Proms en daar de nwe software in zetten.
Zie link in mijn andere 2e bericht.
Flipper probleem
Dag Maurice,
hartelijk dank voor jouw uitleg. Ik ga beginnen met de IC-voeten te vervangen en, zoals je aangeeft, zoveel mogelijk printbanen/doorverbindingen na te meten. In een volgende fase evt. de PROMS vervangen. Vraag: welke zijn dat? In de link die je doorstuurde vind ik verwijzingen naar ....716. Dit doet me denken aan 2716 (EPROM dan wel).
Voor zover ik me herinner is 2732 groter maar pincompatibel. Bemerk: is wat ik nog denk te weten van toen in in de jaren 80-90 bij Inelco Components Brussel werkte. Dit moet ik nog uitvlooien. 2732's heb ik genoeg. Souvenirs van Inelco Brussel .
Goed om weten dat jij evt. bereid bent om die voor mij te programmeren. Indien nodig organiseren we dit wel op gepaste wijze.
Ik hou je zeker op de hoogte van het vervolg, ook mocht het niet lukken.
Grts - Johan
Flipper probleem
Als je in de zip van de ROMs kijkt staat daar een Readme file. => 2716
Als je ook kijkt naar hoe groot de ROM files zijn zijn deze ook 2k groot.
Klopt dat dus. de 2716 is 2048 x 8Bits
De Code B300 en 2400 is de CheckSum, of wel een berekening of de programmacode klopt
na het branden bv. Een bepaalde berekening wordt losgelaten op de inhoud en daar komt een getal uit.
Puur voor je eigen controle.
Met volgens mij ook dan de juiste Jumper settings voor deze roms
en ook aangegeven welke ROM op welke plaats moet zitten U2 en U6
This directory contains the ROMs for Bally STRIKES AND SPARES.
740-16_2.716 - U2 for CPU, 2716 [B300]
720-20_6.716 - U6 for CPU, 2716 [2400]
AS-2518-35 MPU jumpers: 7-8
10-12
11-25
13A-14
16A-18
31-32
33-35
Links DataSheet 2716, rechts schema van jouw kast.EN zo te zien kloppen de pennetjes.
Flipper probleem
Dag Maurice,
Hartelijk dank voor de extra info. Ik heb de print inmiddels 'hersteld', gepoetst, nagekeken, ... voor zover dat binnen mijn vermogen ligt. Praktisch probleem: het 'machien' staat niet bij mij thuis maar een paar kilometer verderop en daar dan op de eerste verdieping. Volgende maandag ga ik de print terugplaatsen en zien wat er gebeurt. Dus, begin volgende week maar nieuws.
Bemerk: de readme-file in de zit kan ik niet openen. Als 'file type' staat er 'readme'. Of mis ik een trucje.
Grts - Johan
Flipper probleem
readme hernoemen naar readme.txt of als applicatie 'kladblok' kiezen bij het openen.
Flipper probleem
Ik gebruik sinds 1e XT computer ergens 1991 of zo al "Norton Commander"
Tegenwoordig te vinden onder "Total Commander"
Dat hele Windows verkenner heb ik nooit begrepen.
Voor handelen met bestanden is dat echt een aanrader.
Tevens super eenvoudig even in dit soort README bestanden even te kijken. Toets "F3"
Of even editen "F4"
Zie hier voorbeeld van jouw file.
Ik heb enkel ZIP bestand dubbelklik, dan met muis README geselecteerd en dan F3.
Heb dus niet eens de boel eerst uitgepakt.
Flipper probleem
Ai, dat type batterij zit ook in bijvoorbeeld de Linn Kairn voorversterker, ook daarin dit soort problemen.
Lijkt me verstandig dat iedereen die zo'n ding tegenkomt ze preventief vervangt, mochten ze nog in orde zijn.
Het type wordt "Button Rechargeable Battery" genoemd. Let op; diverse maten, spanningen en capaciteiten.
Flipper probleem
Print is gepoetst, gecontroleerd ongeveer alle soldeerverbindingen zijn herdaan ....
Edoch, de flipper blijft sporadisch in de fout gaan als er met meerdere spelers geflipperd wordt. Fout is: displays voor speler 2, 3 en 4 gaan uit en er wordt verder geteld vanaf 0 op speler 1.
Bemerk: alle stappen van de zelftest zijn OK.
Volgende stap lijkt me dan de RAM-geheugens vervangen.
Wordt vervolgd - Johan