transfo 230 - 12v 80VA (Gezocht)

door Oldtimer @, Oegstgeest, 08-05-2022, 11:16 (713 dagen geleden) @ OKAZZ
Gewijzigd door Oldtimer, 08-05-2022, 11:34

Oldtimer , origineel zaten er ongeveer 60 lampjes in van 4.5v 0.2 amp . maar deze zijn vervangen door evenveel 12V 0.2 amp lampjes , het hele cirquit is ingebouwd in het plafond en ik kan dus niet meer zien hoe dat gemaakt is omdat er 4 kleine oude batterijtjes nog met vloeistof bij waren ga ik er van uit dat het oorspronkelijk 4 aparte circuits waren? maar nu lijkt alles op één circuit te lopen misschien is dat de reden van het warm worden, wat ook eigenaardig is ik kan de min en de plus opdraaien en de lampjes branden altijd ?

Dit verhaal wijkt af t.o.v. je vorige verhaal, daar is sprake van 110 buislampjes waarvan er 40 vervangen moeten worden, zie:
http://www.transistorforum.nl/forum/index.php?id=68290
Is dit een andere boot?

In je nieuwe verhaal heb je het over ongeveer 60 lampjes van 4.5V 0.2A oorspronkelijk aangesloten op vier natte batterijen, Als ik er van uitga dat het om vier accu's gaat van 12V dan zou dat kunnen betekenen dat er vier groepen zijn van elk drie lampjes in serie. De totale stroom zou dan zijn: 4 x 0.2A = 0.8A. Er moeten dan wel minimaal vijf aansluitdraden zijn (vier maal een plusdraad en een gemeenschappelijke min).
Zo zijn er nog wel meer combinaties te bedenken afhankelijk van de accuspanning.

Gewone buislampjes hebben geen polariteit, plus of min verwisselen heeft dan geen invloed. Je kunt er dus ook zonder problemen 12V wisselspanning op kunnen zetten. Zou je LED lampjes gebruiken dan ben je wel gebonden aan polariteit.

Willem

Edit: ik lees nu dat je het in je antwoord aan Gerard hebt over 43 lampjes van 12V 0.2A. Als die allemaal parallel staan op 12V dan loopt er dus een totale stroom van 8.6A.
Voor mij is je verhaal nogal verwarrend.


Complete draad:

 RSS Feed van berichtenreeks

powered by my little forum