Philips home cinema set (Toestel of techniek)

door Gerard in Zeist ⌂ @, Zeist, 06-06-2022, 12:48 (684 dagen geleden) @ RenéDaemen

waarom zetten ze geen conventionele voedingen een trafo brugcel en afvlak elco gaat 40 jaar mee

Het klinkt aantrekkelijk dat iets veertig jaar mee gaat. Maar waarom eigenlijk? Als ik terugdenk aan mijn eigen spullen van maar twintig jaar geleden: mijn fiets, de stereo-installatie, mijn TV, de computer, het modem, de wekker, de telefoon, de antenneversterker. Dan ben ik toch echt blij dat ik me niet meer met die spullen hoef te behelpen (ik zou dan waarschijnlijk niet op dit forum zitten) maar dat er nu betere spullen zijn.

Ik weet natuurlijk dat het heel leuk is om spullen van 40 jaar oud te gebruiken, dan denk ik bv aan de Yaesu FRG-7700. Maar die heb ik tweedehands gekocht en tweedehands zijn er nog genoeg van voor de liefhebbers. De liefhebber die in 1982, 1400 gulden overhad voor de FRG is nu dood of anders, dertig jaar geleden op een veel betere ontvanger overgestapt. Ik gebrui de FRG soms met plezier vanwege de nostalgie, maar als ik echt iets moeilijks wil ontvangen pak ik een Tecsun PL-680 erbij want die ontvangt beter en is makkelijker te bedienen.

Het is een populair verhaal dat spullen vroeger van betere kwaliteit waren, maar is dat ook echt zo? Als "bewijs" kun je altijd een oude radio laten zien die 50 jaar oud is. Maar hoeveel van datzelfde model zijn er niet stuk gegaan? De oude apparaten waar velen van ons dagelijks plezier beleven, zijn uiteindelijk maar een heel klein percentage overlevenden van wat er in die tijd is geproduceerd. Net zo zullen van die Philips Home setjes over 50 jaar wellicht 95 van de 100 afgedankt en stuk zijn, maar die andere 5% zijn dan weer in gebruik op een tienerkamer of in een knutselschuur, en dan zegt misschien wel iemand, kijk, een Philips setje uit 2010, dat was nog eens kwaliteit!


Apparaten zouden trouwens al veel langer mee kunnen als de voedingen makkelijker te vervangen zouden zijn, en beter uitwisselbaar. Wat dat betreft is het een heel goede zaak dat apparaten tegenwoordig losse adaptertjes hebben, en dat USB stekkers gestandaardiseerd zijn. Een los adaptertje voor bv je HK195 PC-boxjes kost ongeveer evenveel als het sluipverbruik van een transformator in een half jaar (zelfs als je de boxjes uit zet). Ik heb dat opgemeten en uitgerekend.

Nog beter is natuurlijk je apparaten spanningsloos maken bij uitzetten. Dat is voor ons wel te doen maar 95% van de mensheid doet dat simpelweg niet. Op de tweede woensdag van juli gaat de LC-Kring (weer) over energie en besparen.


Complete draad:

 RSS Feed van berichtenreeks

powered by my little forum