Radio met inductieve AM zender (Toestel of techniek)

door Piet van der Pol @, 11-06-2022, 12:37 (656 dagen geleden)
Gewijzigd door Piet van der Pol, 11-06-2022, 13:35

Hallo allemaal,

Reeds velen van jullie zullen reeds over een mogelijkheid beschikken, om Middengolf radio's weer te kunnen beluisteren. Ik beschikte daar nog niet over, maar inmiddels wel.
Voor dit doel had ik speciaal een Middengolf radio gekocht. Met de bedoeling om deze als radio te slopen, en met de kast, de schaal, de afstemeenheid enz een AM zendertje te maken door middel van inductieve koppeling. Echter, toen ik aan de slag wilde gaan, vond ik het radiootje eigenlijk te mooi, om dit te slopen. Maar toen ik de achterkant eens goed bekeek, kreeg ik een idee. De achterkant had precies de juiste gaten, om daar toch een zendertje tegenaan te bouwen. En ziehier het resultaat.

Het zendertje zelf is opgebouwd als emitter gekoppelde oscillator. Dit is een oscillator type dat zeer gemakkelijk oscilleert en waarbij de frequentie behoorlijk stabiel is. En door in serie met de emitter weerstand een transistor op te nemen, is deze ook zeer eenvoudig te moduleren. De vervorming is laag, en 100% modulatie bleek geen probleem te zijn. Ook de variatie van de frequentie bij variatie van de voedingsspanning is minimaal. Verder is het stroomverbruik ook minimaal (3mA bij 6V).
De complete schakeling is verder experimenteel vastgesteld. Er liggen dus geen theoretische berekeningen aan ten grondslag. De ferrietstaaf en afstemcondensator zijn, als ik mij goed herinner, afkomstig uit een Philips EE doos. De hoofdspoel en de (kleine) koppel spoel heb ik in serie gezet. Hierdoor ontstaat een aftakking, waarop de collector van de oscillator transistor aangesloten is. Dit bleek prima te werken. De gebruikte transistoren kwamen uit mijn eigen voorraad, maar die zijn ook zeker niet kritisch.
Het schema en de componenten opstelling heb ik bijgevoegd.

Mijn originele bedoeling was ook, om een aangepast FM ontvangertje bij te bouwen. En dit dan eventueel als bron voor de zender te gebruiken. Echter, deze scan ontvangertjes blijken in mijn woning niet betrouwbaar en storingsvrij te kunnen werken. Dat idee heb ik dus ook laten varen. Maar omdat ik nu een aansluitmogelijkheid heb, kan ik wel een conventioneel FM ontvangertje gebruiken (ik heb nog een mooi Sony ontvangertje). Of de vaste FM tuner of CD speler.

In de praktijk werkt het geheel prima. De reikwijdte ligt tussen de 1 meter en 3 meter, en op sommige plaatsen tot 5 meter. Afhankelijk van het plaatselijk stoorniveau en de opstelling t.o.v. elkaar.

Piet

[image]
[image]
[image]
[image]
[image]
[image]


Complete draad:

 RSS Feed van berichtenreeks

powered by my little forum