Wo 13 juli - LC-Kring: De Warmtepomp (online) (Algemeen)

door Gerard in Zeist ⌂ @, Zeist, 21-06-2022, 11:12 (647 dagen geleden)

Op 13 juli ben je welkom bij de online Leren- en ContactKring voor een bespreking van de Warmtepomp.

Of we nu wel of niet afstevenen op een energiecrisis van formaat, de LC-Kring bereidt je vast voor met een tweeluik over Nieuwe Energie. Ik heb het onderwerp Nieuwe Energie in twee stukken geknipt: 1. Warmtepomp en 2. Besparen, anders worden de avonden te lang!
In juli deel 1, en deel 2 volgt in het najaar.
Mail me als je aankondigingen van de LC-Kring per mail wilt ontvangen.

Titel: De Warmtepomp (Nieuwe Energie 1).
Tijd: Woensdag 13 juli 2022 om 19.30.
Waar: Jitsi, kanaal https://meet.jit.si/LerenenContactKring
Dia's: https://www.dropbox.com/s/6ydqn2nqro7essd/Warmtepomp.pptx?dl=1
Wat kost dat? Deelname is gratis.
Catering? Zelf hapjes klaarzetten.
Wat, gratis, hoe kan dat, alles wordt toch juist duurder nu? Ik vind het gewoon leuk om deze online ontmoetingen te organiseren, en kosten heb ik er niet aan. Elke maand maak ik een soort spreekbeurtje over radiotechniek of iets wat daarmee te maken heeft. Die spreekbeurten houd ik voor de webcam en iedereen die dat leuk vindt, mag meekijken. Meestal heeft de LC-Kring 15 tot 25 deelnemers. De avonden duren van halfacht tot halftien a tien uur.


De Warmtepomp
De prijzen voor onze energie (elektriciteit, gas, benzine) vragen dringend om bezinning op het gebruik. Eerste deel van een tweeluik over Nieuwe Energie.
De Nederlandse overheid heeft dit jaar besloten dat bij vervanging van een CV-ketel, vanaf 2026 de warmtepomp standaard wordt aangelegd. Dit besluit heeft uiteraard geleid tot heftige discussies en veel vragen over deze warmtebron. We behandelen de natuurkunde, uitvoering en economie van de warmtepomp. Door verbeterde werking en hoge gasprijzen is deze een serieus, en zelfs aantrekkelijk alternatief voor het verwarmen met gas-stook.
Dat nieuwbouw tegenwoordig meest gasloos is en een warmtepomp heeft, is dus niet vreemd, maar toepassing in bestaande bouw is nog moeilijk. Wat komt er kijken bij de installatie van zo'n apparaat? Welke soorten zijn er? Waarom vraagt aanleg van warmtepompen zo'n hoge investering? Voor de consument betekent de warmtepomp: je huis verwarmen tegen lagere kosten dan met gas. Voor het milieu betekent de warmtepomp: een gascentrale plus warmtepomp levert dubbel zoveel warmte als verbranding in een CV-ketel.


Complete draad:

 RSS Feed van berichtenreeks

powered by my little forum