Erres RA664 (Algemeen)

door soundman2 @, Wouw, 09-09-2022, 12:00 (588 dagen geleden) @ leemhuis01
Gewijzigd door soundman2, 09-09-2022, 12:28

Heb de beide condensatoren overbrugd met 100uF.
Dit heeft echter geen effect.

Het enige wat ik kan ontvangen is een evenementen zender.
En dit komt op max volume niet heel hard uit de luidspreker.
Die dit weekend op zo'n 5KM afstand vanaf mijn huis een uitzending heeft.

Met de scoop ook om die elco van 2,5uF gemeten.
Aan de transistor zijde een rechte lijn.
En aan de andere zijde 1 a 2 div. Amplitude. Op de stand 50mV.


Als ik het goed begrijp meet je aan de ene zijde van de elco C51 van 2,5uF, 50 tot 100mV signaal en op de basis van de transistor niets, dan is die elco capaciteitsloos. De elco is voor wisselspanning een kortsluiting, dus zou je aan beide zijden hetzelfde moeten meten.
Zoals ik al aangaf wordt de transistor stroomgestuurd. Omdat de basis hard is t.o.v. de emitter, die voor AC aan aarde ligt, zul je daar vrijwel geen signaal meten. Aan de andere zijde van de condensator kan dus ook geen groot signaal gemeten worden.
Als je een toongenerator bezit kun je ook aan de transistor meten. Zet op de uitgan van de toongenerator een weerstandje van bijv 10K Ohm in serie met een condensator van 100nF (voor DC scheiding. Zet de toongenerator op 1000Hz en bijv 100mV uitgang. Je kunt het signaal nu injecteren op beide zijden van C51. Het zou op beide zijden van C51 even hard moeten klinken.
Je kunt het signaal ok toevoeren aan de emitter, dan komt ervrijwel geen signaal uit als de ontkoppelelco C47 in orde is.
Komt daar wel een groot signaal uit, controleer dan ook C69 van 125uF. Die zorgt voor de ontkoppeling van het signaal naar aarde. Die condensator is nodig, omdat de voedingsspanning voor de emitter ook DC potentiaal heeft en daarom verder niet hard aan massa ligt.
Ik zou C69 zeker even aan de tand voelen, door hem te overbruggen met een elco.

Je ontvangt weinig zenders. Meet eens op het knooppunt R23-C41. Dat is de uitgang van de detector, Als de radio verder in orde is zou je daar gewoon alle FM zenders moeten krijgen. De transistor T6 heeft daar geen enkele invloed op

[image]


Complete draad:

 RSS Feed van berichtenreeks

powered by my little forum