Voeding (Toestel of techniek)
Hallo allemaal,
Enige tijd geleden kocht ik op een rommelmarkt een digitale (KPN)ontvanger.
Deze (type SMT 1100 TP Samsung) ontvanger speelde gelijk goed, maar toen enige tijd later het kaartje geactiveerd was kwamen de problemen.
De ontvangst viel af en toe bijna weg, soms stond de computer vast of het standby ledje brandde en verder niets.
Na wat zoekwerk op het net kwam ik meerdere tips tegen (oa van Maarten B.) dat 1-of 2 electrolyten van 1000 Uf de schuldige waren.
Deze vervangen, en later nog enkele andere, maar het gaf geen resultaat.
Nu kwam ik ook enkele bedrijfjes tegen die zo'n reparatie voor 15 tot 18 Euro konden uitvoeren, dus kunnen er niet veel onderdelen stuk zijn voor zo'n bedrag.
De oorzaak zat uiteindelijk in 1 of 2 fet's type FQPF20N06L(heb ze alle 3 maar vervangen) waar een te grote spanningsval in zat.
Weet iemand de oorzaak hier van? (temperatuur misschien? er zitten geen koelplaatjes op gemonteerd)
De fet's bestellen ging eerst ook niet zomaar: Farnell annuleerde de order (te klein bedrag en geen vaste klant) Ebay:hardstikke duur!! of in China per 1000 stuks.
Uiteindelijk in Nederland een bedrijf gevonden WWW.VENTO.NL die ze voor een schappelijke prijs (en snel)leverde.
De ontvanger speelt nu weer prima (zelfs een klein schroevendraaiertje deed het al als antenne)
Groeten,Dirk.