Erres 1283 (Toestel of techniek)

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 30-12-2022, 16:07 (483 dagen geleden) @ BenM

De E aan het einde van het typenummer slaat alleen op de kast / kleur van het toestel.

De E aan het begin van het serienummer werd in 1968 niet in die betekenis gebruikt; Eindhoven werd met een A aangeduid (waarschijnlijk van het buurtschap Acht, waar hun distributiecentrum stond).

Made in Germany kan een aanwijzing zijn dat het "gewoon" om de bekende in de DDR geproduceerde toestellen ging. Ik denk dat die inderdaad serienummers met een A toebedeeld kregen, wat mogelijk gerechtvaardigd werd door een laatste productiehandeling (zoals het voorzien van een merkspijker en/of typesticker en het per stuk verpakken) die daar plaatsvond.

Dat Philips niet met controverse geassocieerd wilde worden, lijkt me een zeer waarschijnlijke verklaring voor het onder "Erres" uitbrengen van deze toestellen. Voor dat soort akkefietjes gebruikten ze wel vaker niet hun eigen merk. Van levering van oorlogstuig aan Zuid-Amerika tot en met het uitbrengen van sommige muziek (ik geloof dat het hijgerige liedje van Jane Birkin en Serge Gainsbourg een voorbeeld daarvan is).


Complete draad:

 RSS Feed van berichtenreeks

powered by my little forum