Bluetooth koptelefoon verbinden met TV (Toestel of techniek)

door soundman2 @, Wouw, 09-01-2023, 12:30 (466 dagen geleden) @ Hans Op den Camp

Verstaanbaarheid heeft niet altijd met de kwaliteit van het geluid te maken. Geluidsapparatuur voor spraakweergave wordt heel anders ingesteld als apparatuur voor muziek. Dat merk je ook op feestjes waar een orkest speelt. Zang en muziek klinken lekker "vet" zoals dat in het jargon heet. KOmt er een aankondiging, dan is het vaak onverstaanbaar. Ik heb ook eens ergens met een geluidstech gesproken, dat zijn installatie nauwelijks te verstaan was. Ik adviseerde om de basversterkers uit te zetten en hij vond dat een raar advies. Na de pauze was alles wel goed verstaanbaar. De baskisten stonden uit...
Moraal van dit verhaal. Veel geluidsinstellingen staan niet goed ingesteld voor het doel. Bij spraak kan alles beneden 200Hz bijvoorbeeld gemist worden. DeE middentonen mogen wat opgehaald worden voor meer presence. De hoge tonen dragen vooral voor ouderen steeds minder bij.
Het valt mij bij consumententests op, dat wel de kwaliteit van het geluid wordt beoordeeld maar dat over de spraakverstaanbaarheid zelden wordt gerept.
In het verleden had Philips op de TV's ook een spaak/muziek knopje. Jammer dat dat verdwenen in. De meeste mensen gaan niet via allerlei menu's de klank instellen.


Complete draad:

 RSS Feed van berichtenreeks

powered by my little forum